Vilka "vanliga" bindningar funkar till randopjux

skidmannen

Aktiv medlem
Min sambo vill ha ett par vanliga bindningar till sina Scarpa Laser (föregångaren till Spirit). Anledningen är att det är meckigt med Dynafit när man mest harvar i barnbackar. Vilka bindningar funkar? Lasern har gummisula med rull i steget, problemet med vissa bindningar är att tån är för hög plus att gummisulan gör att pjäxan inte löser ut som den ska. Duke funkar ju, men den är onödigt dyr och tung, ska hon tura tar hon helre sina gamla skidor med Dynafit.

Marker's bindingar samt Salomon STH serie fungerar absolut bäst.

Sedan fungerar även vanliga hyrbindningar ibland även om man ibland spontant flyger ur bindningarna.

Har inte samtliga markerbindningar i deras "royal"-serie utlösning som funkar bra med rando-pjuck? Jag har för mig det iaf :)

EDIT: Blast! I was beaten to the goal.

Senast ändrad:
Hmmm ... är det inte så att det är två "problem" som ska lösas när det gäller tursula i alpinbindning?

1. Sulans tjocklek
Tådelen måste vara tillräckligt flexibel eller justerbar för att kunna hantera den tjockare sulan/tådelen.

2. Friktion med "gummisula"
Om tådelen inte har någon form av "rörlig platta" eller "rullband" blir friktionen mellan sula och bindning för stor i tådelen och utlösningen fungerar inte som den skall.

Och på den andra punkten faller väl Salomon bort, och vad har hyrbindningar i allmänhet med saken att göra?

/MM

För att tänka lite utanför lådan nu: Möjligheten att skaffa ytterligare ett par pjäxor finns ju. Behöver inte bli så jättedyrt, och om det mest ska "harvas omkring i barnbacken" så handlar det om långsamma vridningar vid ett fall och inte katastrofala krascher. Där hade jag inte velat ha en gummisula på pjäxan som minskar chanserna att klara sig undan skador.

Marker Griffon eller Squire uppfyller väl önskemålen ifall deras höjdjustering är tillräcklig vilket jag inte är säker på att den är. Just Scarpa Spirit och liknande ska väl vara för mycket "rocker" på sulan för att funka bra enligt TGRs "visdom".

Senast ändrad:
Jag var med om exakt samma sak för mina garmont radium. Med detta så köpte jag ett par av årets modell av Griffon som den platta (som flyttar sig åt sidan, vid krasch) under är justerbar för randopjux. (sen är ju Griffon väldigt plastig av sig, vilket man kanske kan ifrågasätta)..
Lycka till.

Funkar salomon STH eller inte? Har den "glidplatta" eller inte?

Annars är det allså årets Griffon, Jester eller Squire man ska ha? Duke och Baron är ju nästan som vanliga bindningar, dom borde man ju kunna köra även om dom är onödigt tunga. DIN 6 (Duke) kanske är för högt för typ 63 kg och strl 39?

Det måste alltså vara bra jävligt med dynafit om man överväger nya bindningar bara för barnbacken.. Vad är problemet? Trodde dom bara var att kliva i? Dom flesta är väl födda med någon form av kordinationsförmåga så att få piggarna i tån är väl inget större problem. Har man inga stoppers kan man ju lika gärna skippa fångremmen i barnbacken om man tycker det är drygt. Lär suga hårdare att dra runt i dåligt sittande alpinbindningar bara för att man är för slö för att köra på något som faktiskt funkar..

Hej, drar upp en gammal tråd, men såhär ligger det till.

Kör idag alltmer på Dynafit, har ett par andra skidor med sth16 som jag använder till all typ av åkning om det inte står topptur på schemat. Kör dessa med ett par äldre Lange Rx130 som jag gillar skarpt.

Problemet är att det börjar bli jobbigt att släpa på 2 par pjäxor hela tiden. Problemet i dagsläget är att mina 27.5 Lange är 316 mm pjäxmått mot Dynafitdojjans 304mm, alltså kan jag inte justera bindningen så att den passar för Dynafiten. Har tänkte att montera om dessa så att jag kan köra Dynafitdojjan på alla mina skidor.
Men, är rädd att dom slits ut för fort om jag kör dom hela tiden, därför vore det skönt om jag kan använda båda pjäxorna i Sth bindningen. Bindningen passar som sagt inte om jag kör centrerat på 316 mm, utan jag måste ju montera dom så att dom passar hela spannet mellan 304 och 316 mm (Har för mig att sth16 kan justeras 20mm totalt?). Har inte gillat innerskon i Dynafiten (Mercury) men kom lite sent på den briljanta iden att Langens innersko passar som gjutet i Mercuryn.

Under den lilla tid jag har använt Mercuryn så tycker jag att skalet har slitits fortare gentemot andra pjäxor jag haft, därför undrar jag om det är någon som vet om Dynafitpjäxor slits fortare än vanliga mer lämpade pjäxor om man kör de i vanliga alpinbindningar?

Senast ändrad:
eriC1 sa:
Under den lilla tid jag har använt Mercuryn så tycker jag att skalet har slitits fortare gentemot andra pjäxor jag haft, därför undrar jag om det är någon som vet om Dynafitpjäxor slits fortare än vanliga mer lämpade pjäxor om man kör de i vanliga alpinbindningar?
Vilken del av skalet är det som slits "fortare"? Antar att du menar sulan, i så fall vilken del av sulan?

/MM

Mountain_Man sa:
eriC1 sa:
Vilken del av skalet är det som slits "fortare"? Antar att du menar sulan, i så fall vilken del av sulan?

/MM
Nej sulan har slitits minimalt. Mest plastdelar i tå och häl där plasten liksom korvat sig då man gått emot sten och typ jack från stålkanter då man slagit ihop skida/pjäxa. Även häldelen har slitits då man spänt av/på stegjärn.

Mercuryn är och känns betydligt mer känslig mot slitage än Langen, därför jag undrar om den kommer palla lite hårdare åkning i vanliga bindningar med allt från bigmountain till park, knäppa av och på massor, slita ur innerskon hundra gånger om året, traska en massa asfalt och pjäxdans. Jämför man dessa två pjäxor utan kunskap om vad det är för typ av pjäxa så känns Dynafiten mer som en plastig leksak, och inte en en sko som är betydligt dyrare än Langen! Det är en grymm pjäxa med en gudomligt gåläge och underbar vridstyvhet, men jag är bara rädd att dom har satsat mer på att få till en grymm och lätt pjäxa, än något som håller ett gäng säsonger.

Senast ändrad:
Även Tyrolias nya fungerar bra.
Har ett par vanliga standard även om teknikek är från -70 talet så 2014 årmodell på ett par parkskidor. Fungeara fin fint

Sen fungerar alla med ett ingrepp av Slipmaskinen på gummisulan....

For what it's worth så vägrade Snell sports i Chamonix att hyra ut skidor med alpinbindning till mig och mina Radium med hänvisning till att skaderisken är för stor. "It works sometimes but... no."

fri sa:
For what it's worth så vägrade Snell sports i Chamonix att hyra ut skidor med alpinbindning till mig och mina Radium med hänvisning till att skaderisken är för stor. "It works sometimes but... no."
Markers alpinbindningar med ställbar höjd på AFDn och en rörlig AFD ska inte vara några problem. Utan ställbar höjd på tådelen och rörlig AFD blir beteendet på horistonalutlösningen oförutsägbar och opålitlig.

Tillbaka
Topp