Vilken är den ultimata skidan 2011/2012-i Sverige?

Tooobe

Ny medlem
Har gjort mina bästa dagar, säsongat i Alperna och bilat runt med vännerna, helt enkelt åkt mycket skidor så snart det har funnits snö, i Sverige eller i Alperna - Sen hände det ngt.

Skaffade familj och har inte åkt mer än 20 dagar senaste 5 åren - GAH!

Nu vill jag tillbaka, ut i backarna, djupsnön osv. Vad ska jag välja för skida? Känns fel med en rocker-vattenskida med 120 mm i midjan. Jag vet att det blir några dagar Åre, kanske en vecka eller två i Alperna framöver, jag jibbar inte särskilt mkt. Om jag får välja svänger jag av liften och åker ned på baksidan av berget - i djupsnön - men inga Alaska planer närmaste tre åren iaf...

Även om du är upptagen med familj och sådant vore det trevligt om du läste på lite innan så du har en uppfattning om vad du är ute efter. Det gamla uttrycket "som man frågar får man svar" passar sig väl i detta tillfälle. Läs även på om forumreglerna Länk Så efter du läst på, redigera ditt inlägg och ange:

MALL: Vilka skidor ska jag köpa?
Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

Oj, du kommer nog att få en del olika svar här : )
Men Skilogik Howitzer är nog " min obs min "ultimata Sverige skida. Många kommer nog att försöka leda dig in på Völkl Katana men det är bara att inse att att en fullrocker inte är optimal för Svenska (läs hårda förhållanden) eller vad tycker alla F-rajdare. Kom ihåg om ni säger emot mig så raderar jag mitt FR konto.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/ski-logik/howitzer.html

Senast ändrad:
Som ingemar säger - posta mer info! Är du 140kg muskelberg som åker i mach 2, eller 45kg senig eremit som mysåker i promenadfart?
Men generellt så låter det som att det lutar mot en allroundhistoria runt 110mm med mkt tiprocker, inte för mkt tailrocker, platt under foten alt lätt spann under foten, ca kroppslängd eller något längre.

Tack, här kommer lite mer:

190 cm
85 kg
Alltid gillat fart, åker hellre aggressivt och snabbt än kontrollerat och tekniskt fulländat.

Mina skidor har varit mellan 184-190 cm långa, senaste skidorna var ett par Head Monster (sladdriga) och långt innan dess ett par Völkl G4.

Gillar som sagt puder, skogsåkning (vilket talar emot ev. spett), uppkört puder. Sällan på salsgolven eller i jibbparken. Dock vill jag kunna få hyfsat grepp i pisten om jag tvingas åka ned från Åreskutan-pistvägen.

6blomman7 sa:
Oj, du kommer nog att få en del olika svar här : )
Men Skilogik Howitzer är nog " min obs min "ultimata Sverige skida. Många kommer nog att försöka leda dig in på Völkl Katana men det är bara att inse att att en fullrocker inte är optimal för Svenska (läs hårda förhållanden) eller vad tycker alla F-rajdare. Kom ihåg om ni säger emot mig så raderar jag mitt FR konto.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/ski-logik/howitzer.html
Låter som en skida jag defintivt måste testa. Shit visste inte ens att den fanns. Det säger en del. Just därför jag postade min fråga här. Thx 6blomman7

"Vill få hyfsat grepp i pisten" - det lever ju de flesta 130+mm skidor upp till med råge...

Jag säger 110mm-ish, kanske mer, medelstor radie, 190+cm långt, välbygg och stadig skida, och som jag sade innan: inte för mkt tailrocker, platt under foten alt lätt spann under foten. Detta segment har en hel del BC-jibb:iga lagg, de kanske inte är din grej riktigt, så du ska kanske inte gräva ner dig i just de skidorna kanske...

Blizzard Cochise verkar vara en bra skida som skulle kunna uppfylla dina krav, mått 135/108/123, radie 28.50 vid 185. Den har fått väldigt bra omdömmen på Epicskis forum och tydligen också i ett par amerikanska magazin. Den smalare modellen Bonafide blev testvinnare i Åka skidors test och den och Cochise ska vara byggda på samma sätt.

Senast ändrad:
Lundblom sa:
Blizzard Cochise verkar vara en bra skida som skulle kunna uppfylla dina krav, mått 135/108/123, radie 28.50 vid 185. Den har fått väldigt bra omdömmen på Epicskis forum och tydligen också i ett par amerikanska magazin. Den smalare modellen Bonafide blev testvinnare i Åka skidors test och den och Cochise ska vara byggda på samma sätt.
Jag har åkt en del på Cochise, riktigt fin allroundskida faktiskt. Går fint i pisten och uppkört, inte kört några djupare dagar men de borda funka bra där med tiprockern.

Tillbaka
Topp