Vilken bindning är bäst för knäna?

la_grave

Aktiv medlem
Jaha då blev man 'sjukskriven' en vecka från säsongandet på grund av sträckt, men ej översträckt, ledband. Detta hände igår på ett par skidor med en hyrbindning från Marker¹ i en landning efter ett dropp i någon meter lössnö. Jag hade förmodligen satt landningen om inte högerskidan löst ut (bak) felaktigt/för lätt, nu ramlade jag istället och vred till vänster knä.

Problemet är att i förrgår, på samma skidor, efter en luftfärd och landning i en puckel flög jag ur båda skidorna (fram) helt i onödan och lika gärna kunde slagit ut tänderna mm. Förmodligen var anledningen, i alla fall en starkt bidragande anledning, till att bindningarna löste ut igår såväl som i förrgår att skidan (K2 Hellbent) böjde sig rätt kraftigt vid resp landning. Bindningarna är ställda på 13 fram och 13,5 bak så det finns inte så mycket att göra där.

Nu har jag i alla fall en vecka där jag inte har så mycket att göra så jag tänkte gå igenom bindningsmarknaden. Vilken modell är bäst på att skydda knäna? Jag skulle gärna skruva åt bindningarna lite hårdare bak - men det förutsätter att bakbindningen inte bara kan lösa ut uppåt utan även 'vridas ur'. Vad gäller frambindningen skulle jag vilja kunna ha olika känslighet för rena, i sidled, vridningar resp för uppåt/vrid-kombinationer. Hur är Rossignol FKS 180?

Naturligtvis ska bindningarna vara låga. De får gärna också ha ganska stor justeringsmån i längsled. Jag lånar ganska ofta ut skidor till flickvänner och andra som ofta har påtagligt mindre fötter.

Och ja, alla mina skidor (5-6 par) står på 13 och uppåt och jag tappar dem då och då (men det förutsätter förstås en ganska stor krasch och rätt bra fart men det brukar de som åker med mig inte bekymra sig för).

¹ Anledningen till att jag har en hyrbindning är att det var den enda bindning som gick till minst 14 som jag kunde få tag på snabbt när jag köpte skidan.

Hur mycket väger du? 13 är rätt mycket, nästan mer än vad en vanlig dödlig bör köra med. Verkar som de inte är rätt inställda.
Jag har bara erfarenhet av salomon och tycker de funkar bra, löser ut när de ska och håller de ska.

Rossi;n funkar kanonbra, löser bra bak.... Dock får du ett problem med dina flickvänner..? (plural) Detta då justeringen är begränsad till någon centimeter...

Tomtefar sa:
Hur mycket väger du? 13 är rätt mycket, nästan mer än vad en vanlig dödlig bör köra med. Verkar som de inte är rätt inställda.
Jag har bara erfarenhet av salomon och tycker de funkar bra, löser ut när de ska och håller de ska.
Jag väger knappt 90 kg/195 cm. Med ryggsäck med yxa, sele, hudar, rep, lavingrejor osv hamnar jag förmodligen en bit över 100 kg. Jag har, utöver dessa skidor, två par med Marker Duke samt tre par Salomon 914/916/STH16 (eller vad de heter) plus ytterligare något par. Som jag skrev så tappar jag samtliga skidor någon gång ibland - och det brukar inte ens göra ont (inte i benen i alla fall, resten av kroppen är en annan sak - det går fort när jag ramlar).

Magngan sa:
Rossi;n funkar kanonbra, löser bra bak.... Dock får du ett problem med dina flickvänner..? (plural) Detta då justeringen är begränsad till någon centimeter...
Hmm, det var väl det jag misstänkte. Det är väl en vanlig nackdel med 'turntablebindning' (vad heter det på svenska? Svirvelbindning?)? Någon åsikt om Jester 16 Demos utlösningsmöjligheter? Den är ju rätt flexibel i längsled. Kanske inte riktigt lika låg som Rossignol men jag bryr mig mer om att sitta fast så länge som möjligt/lossna precis när det behövs.

Jag är nog fel kille att fråga om utlösningen på Jester då jag för två veckor sedan vred av både ledband och korsband i den bindningen.... Vridskada när den var inställd på 9, önskar jag haft mina andra skidor med rossibindningen den dagen... Nu blir det rehab hela denna säsongen..

Tillbaka
Topp