Vilken som ger bäst bild är väl lite svårt att säga men det största som skiljer dem åt är väl följande:
Mörkerkapacitet (på detta verkar, enl OnOffs uppgifter, Samsungen vara den bästa)
Sensor, Sony- och JVC-kamerorna har CCD medans Samsung-kameran har CMOS. Vad som är bättre/sämre är väl lite upp till var och en att avgöra, beror på hur och vad man filmar. CMOS har "problem" med Rolling Shutter samtidigt som CCD har problem med Smear.
Läs mer om vad för olika problem, för- och nackdelar det finns med CMOS och CCD här:
http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/ , riktigt bra artikel förövrigt.
Notering: många "experter" anser att CCD ger en mer filmlik känsla än CMOS. Huruvida detta stämmer säger jag väl egentligen ingenting om, upp till var och en att bedömma.
----------
HDV vs AVCHD
JVC- & Sony-kamerorna spelar in till AVCHD, vilket är ett ganska hårt komprimerat format och blir därför ganska tungt att redigera också. Kräver lite dator sas.
Samsung-kameran spelar in i HDV, också komprimerat men istället för MPEG4 som AVCHD är komprimerat till, har HDV en MPEG2 komprimering istället, och blir därför lite lättare för datorn och redigeringsprogram att hantera. Istället är man låst på en maxbitrate på 25mbit, men dessa kameror kommer aldrig upp i den bitraten ändå så det är oviktigt i den här frågan.
----------------
Alla verkar ha någorlunda likvärdiga LCD-displayer.
Samsung-kameran har optiskt bildstabilisator medans Sony- och JVC-kamerorna har digital. Där är det helt klart att föredra optisk bildstabilisator då detta gör jobbet avsevärt bättre.
JVC-kameran har däremot 20x optisk zoom, jämfört med 2 andra som ligger på 10x.
Sen en sak som i varje fall jag skulle värdera högt är HDMI-utgången på Sony-kameran, filmar du någon gång där du har möjlighet att ansluta kameran till din dator (ex laptop medförd i backen) får du ut råmaterial från kameran, dvs inte nedkomprimerat till HDV eller AVCHD. Och jag kan säga att det GÖR skillnad, speciellt för bildkvalitén men även för ljudet.
Så allt som allt hade jag valt Sony-kameran, men även funderat på JVC. Fast i den prisklassen hade jag inte valt någon av dem utan sett mig om efter en begagnad Canon HV30 i bra skick. Ev en HV20 ifall du vill komma undan lite billigare. Helt klart ett betydligt bättre val.