Vilken handske är varmast?

Värsta jag varit med om är Hestra Henrik Windstedt pro model och sen en skaltumvante över det. Klumpigt, men man svettas fan i -30!

Tumvanten är bäst, helt klart.

Annars rekommenderas hestras 3-finger "army leather heli" (eller den riktiga tumvanten).
Är det fortfarande kallt, köp till skalvanten utanpå.

Jag har en liknande Mammutmodell, fast i 3-fingersutförande. Den kanske inte görs längre, men den kan jag annars rekommendera. Aldrig frusit i den och relativt smidig ändå.

Jag rekommenderar "Greppet" från klättermusen. Dyra som satan, men fryser du i dom bör du uppsöka läkare och kolla din blodcirkulation. Det är förvånansvärt smidiga för att vara en tumvante. Köpte ett par till min tjej som alltid klagade på att det var för kallt. Hon säger att det är de bästa paret vantar hon haft. Någon gång när jg vinner på lotto kanske jag kan ha råd att köpa ett par åt mig.

ulno7633 sa:
Jag rekommenderar "Greppet" från klättermusen. Dyra som satan, men fryser du i dom bör du uppsöka läkare och kolla din blodcirkulation. Det är förvånansvärt smidiga för att vara en tumvante. Köpte ett par till min tjej som alltid klagade på att det var för kallt. Hon säger att det är de bästa paret vantar hon haft. Någon gång när jg vinner på lotto kanske jag kan ha råd att köpa ett par åt mig.
Var inne på klättermusens hemsida och läste lite om deras handske greppen som du nämnde. Men en liten fundering, de använder kevlar på ytterhandsken och sedan en vattentät innerhandske, stretch-Cutan. Hur är det jämfört med goretex, har aldrig hört talas om strech-cutan nämligen.

Senast ändrad:
Olika typer av 3 fingers varianter är helt överlägset i är helt överlägsen i form av rörelse kontra värme av de som jag provat. Har själv Hestras "army leather heli" och är grymt nöjd med den.

Den har läder på insidan och eftersom jag själv åker skidor så vet jag inte vilka krav som ställs på insidan för snowboard.

NP_Sweden sa:
ulno7633 sa:
Var inne på klättermusens hemsida och läste lite om deras handske greppen som du nämnde. Men en liten fundering, de använder kevlar på ytterhandsken och sedan en vattentät innerhandske, stretch-Cutan. Hur är det jämfört med goretex, har aldrig hört talas om strech-cutan nämligen.
Den gamla versionen av handsken är outslitlig och jag har svårt att tänka mig att dom någonsin kommer att kompromissa på något så även om dom bytt materiel så är nog funktionaliteten densamma eller bättre.

"Greppet" handsken med den tovade ullinnervanten är det varmaste du kan ha på händerna. Det är såpass att om man inte är jättefrusen och/eller bor på fjället så blir dom nog inte använda pga för mycket värme.

Varmt rekommenderade. :P

-peace
/r

Man vill ju inte ha för varma handskar när man åker. Har ett par canada goose tumvantar. Man svettas i -25 om man aktiverar sig. Åker för det mesta med Pow gloves och den funkar fint om det är under -15. Tidigare körde jag ett par tum handskar från Hestra som tyvärr inte finns att få tag på nå mera=/

AndersCederholm69 sa:
Hej igen NP Sweden

Jag har goda erfarenheter av Hestra Hansken.
http://www.klatterochhogfjall.com/webbshop/index.asp?expand=-1
Kolla in deras Outdoor kombinationer jag tror att du finner en kombination som både är prisvärd och varm.

Jag har haft Hestra Handsken i jobbet under flera år ej blivit besviken.
Mvh.Anders
Jag var in på hestras sida och insåg hur sjukt mycket handskar de har i sitt sortiment. Men jag tycker att deras handskar är lite korta jämfört med mammuts zermatt glove. Och hestra har såmånga handskar så det blir beslutsångest som bara den, jag som är så snurrig ändå när jag ska köpa prylar...hehe. Men somsagt mammuts zermatt glove, goretex på utsidan och windstopperhandske på insidan blir det. Och blir det kallt någon gång så förstärker jag med en merinoullhanske eller liknande.

Förresten, är det någon som vet om merinoull eller polartec värmer bäst? Jag sätter en peng på merinoull.

Tusen tack för hjälpen!

Senast ändrad:
Hestra - Army Leather GTX Direct Grip är en riktigt grym, lång/hög handske, slitstark som få och riktigt varm. Den är gjord i gore-tex och getskinn, har ett tunt foder fastsytt i handsken (gött på riktigt varma dagar) och ett löstagbart fleecefoder, fryser du fortfarande i det (vilket du inte kommer göra, händer att jag fryser så j-vligt i andra handskar vid +grader att jag inte kan röra händerna, de blir blå) finns det tunna liners att trä över handen där med... Senilsnören är ett stort plus ;) Kommer aldrig köra med något annat så länge denna tillverkas.

Senast ändrad:
Jarle sa:
Hestra - Army Leather GTX Direct Grip är en riktigt grym, lång/hög handske, slitstark som få och riktigt varm. Den är gjord i gore-tex och getskinn, har ett tunt foder fastsytt i handsken (gött på riktigt varma dagar) och ett löstagbart fleecefoder, fryser du fortfarande i det (vilket du inte kommer göra, händer att jag fryser så j-vligt i andra handskar vid +grader att jag inte kan röra händerna, de blir blå) finns det tunna liners att trä över handen där med... Senilsnören är ett stort plus ;) Kommer aldrig köra med något annat så länge denna tillverkas.
Läste dethär på hestras hemsida då jag själv åker snowboard och ska ha handskarna till snowboardåkning: "Rätt användningsområde
I sporter som snowboard och extreme carving (där handsken utsätts för vassa stålkanter) bör du undvika att använda handskar i skinn".

Har jibbat/klättrat (på sten alltså)/stått och dragit byglar i liften/vart på tur/mekat med liften/osv med mina och de är inne på sin tredje säsong till vintern...

Jag har testat båda och "Engelberg" är varmast av dom 2. Annars så har du Arctic Extrem om du är riktigt frusen men den är inte lika fukt tålig som E-berg. Min favorit är " meteor" eller "extrem radial " så läng det inte är -20.

Jarle sa:
Hur går det att tvätta hestrahandskarna egentligen? Svårt att impregnera ytterhandskarna som både har getskinn och goretex om man använder nikwaxs inpregnering för goretex t.ex. Lättare om hela handsken hade varit goretex egentligen, måste finnas risk att förstöra getskinnet på handsken då.

NP_Sweden sa:
Jarle sa:
Hur går det att tvätta hestrahandskarna egentligen? Svårt att impregnera ytterhandskarna som både har getskinn och goretex om man använder nikwaxs inpregnering för goretex t.ex. Lättare om hela handsken hade varit goretex egentligen, måste finnas risk att förstöra getskinnet på handsken då.
om du har uttagbar innerhandske är det ju inga som helst problem! har du dock en vanlig freeridehandske à la http://www.hestragloves.se/www/live...ct.aspx?treeid=321&shoptreeid=19&ProductID=64 som jag själv använder så rekommenderar jag dig att skaffa hestras tunna skal att dra på utanpå, om det är smuts du vill skydda mot. då blir handsken dessutom betydligt mer vattenavstötande och vindtät och ca 30% varmare. en bra investering och tar obetydlig plats i väskan!

Lee-nus sa:
NP_Sweden sa:
Jarle sa:
om du har uttagbar innerhandske är det ju inga som helst problem! har du dock en vanlig freeridehandske à la http://www.hestragloves.se/www/live...ct.aspx?treeid=321&shoptreeid=19&ProductID=64 som jag själv använder så rekommenderar jag dig att skaffa hestras tunna skal att dra på utanpå, om det är smuts du vill skydda mot. då blir handsken dessutom betydligt mer vattenavstötande och vindtät och ca 30% varmare. en bra investering och tar obetydlig plats i väskan!
Det spelar ingen roll att man blöter ner skinnet på handsken med inpregneringsmedel för goretex då eftersom typ halva handsken är av goretex? Jag pratar alltså om den yttersta skalhandsken, inte alla innerhandskar som hestras handskar har.

Senast ändrad:
NP_Sweden sa:
Det spelar ingen roll att man blöter ner skinnet på handsken med inpregneringsmedel för goretex då eftersom typ halva handsken är av goretex? Jag pratar alltså om den yttersta skalhandsken, inte alla innerhandskar som hestras handskar har.
aha, okej, nu vet jag vad du snackar. hade såna handskar själv, men besvärade mig tyvärr aldrig med att prova så jag vet faktiskt inte. har membranet blivit mer genomträngligt, eller varför vill du tvätta dem? det enda jag upplevde att man behövde göra var att fetta in dem då och då. ovansidan (gore-tex) har aldrig blivit blöt för mig.

Lee-nus sa:
NP_Sweden sa:
aha, okej, nu vet jag vad du snackar. hade såna handskar själv, men besvärade mig tyvärr aldrig med att prova så jag vet faktiskt inte. har membranet blivit mer genomträngligt, eller varför vill du tvätta dem? det enda jag upplevde att man behövde göra var att fetta in dem då och då. ovansidan (gore-tex) har aldrig blivit blöt för mig.
Man ska ju tvätta goretex-, windstopper-, polarteckläder och handskar, mössor m.m. alla fall en gång per år om man använder prylarna ofta och har många skid/snowboarddagar vilket jag hoppas alla har. Inpregneringen slits med tiden och behöver förstärkas. Jag brukar använda nikwax för tvätt och inpregnering. Eller så är jag bara så dum i huvudet och har missförstått allting...hehe.

NP_Sweden sa:
Lee-nus sa:
NP_Sweden sa:
Man ska ju tvätta goretex-, windstopper-, polarteckläder och handskar, mössor m.m. alla fall en gång per år om man använder prylarna ofta och har många skid/snowboarddagar vilket jag hoppas alla har. Inpregneringen slits med tiden och behöver förstärkas. Jag brukar använda nikwax för tvätt och inpregnering. Eller så är jag bara så dum i huvudet och har missförstått allting...hehe.
visst, jag skulle göra det för kläder, om jag inte hade bytt varje säsong, men för handskar vetefan. jag har aldrig haft något behov dock.

Lee-nus sa:
NP_Sweden sa:
Lee-nus sa:
visst, jag skulle göra det för kläder, om jag inte hade bytt varje säsong, men för handskar vetefan. jag har aldrig haft något behov dock.
Ok, det är nog bara jag som är petig och vill ha mina snowboarddyrgripar i bra skick. Jag brukar tvätta allt skit på samma gång! :-)

Tillbaka
Topp