vilken kamera ?

mange_v

Ny medlem
vilken kamera ?
vilken kamera skulle ni som person valt ?

skriv varför ni skulle ha valt den också.

tacksam för svar ;)

Senast ändrad:
vilken kamera ?
Dagens dummaste fråga?

men en 1D mk II med ett 70-200/2.8 och en 400/2.8 hade ju varit fint. och en 85/1.2 när man ändå är igång.

vilken kamera ?
nee vrf bara 1D :d ta en 1Ds mk II näru ändå e igång :D sen så måste man ju ha ett 100 macro oxå osså ett fint vidvinkel på 11 :D de skulle va fint att fota me i vinter!

EDIT: måste ha ett vuursting på 800 och en extender på 2x :D då får man hyfsad zoom :D

Senast ändrad:
vilken kamera ?
men om man ska vara lite realistisk så skulle jag nog nöjja mig med en 30D eller D200. osså nåra telezoomar. 30D e fan en bra kamera för pengarna att plåta sport med. 5 pics i sek i den prisklassen hittaru ingen annan stans!

vilken kamera ?
ekorren sa:
nee vrf bara 1D :d ta en 1Ds mk II näru ändå e igång :D sen så måste man ju ha ett 100 macro oxå osså ett fint vidvinkel på 11 :D de skulle va fint att fota me i vinter!

EDIT: måste ha ett vuursting på 800 och en extender på 2x :D då får man hyfsad zoom :D
Visst hade det varit kul med FF men 1Ds orkar ju bara med 3-4bps. T.om. min 20D klarar ju mer än så :) Så 1D hade varit mitt val oavsett plånbok. Och hasselblads mellanformatare går bort av samma anledning. Men okej en fin vidvinkel och ett fisheye hade dock varit kul att ha.
Och en extender, men hade nöjt mig med en 1.4x

vilken kamera ?
ekorren: Canon har gjort ett 50 mm objektiv med f1.0 sedan 1995 då det tydligen var "världens snabbaste" om det är det du menar. Googla på canon 50mm f1.0 så ser du själv. Säkert har de andra tillverkarna matchat det eftersom det var en prestigesak att ha i sitt sortiment. Leica har då tydligen ett också.

vilken kamera ?
ok fett najjs. snacka om ljusstarkt där asså :D busmissen: jo de e juförsig sant att 1Ds e seg på så sätt. och ska man plåta skiis så blire no jobbigt me så lite. så ja ändrar mig till din 1D.

vilken kamera ?
liber_calcaneus sa:
ekorren: Canon har gjort ett 50 mm objektiv med f1.0 sedan 1995 då det tydligen var "världens snabbaste" om det är det du menar. Googla på canon 50mm f1.0 så ser du själv. Säkert har de andra tillverkarna matchat det eftersom det var en prestigesak att ha i sitt sortiment. Leica har då tydligen ett också.
canon hade länge ett 50mm 0,95 och om jag inte minns fel så hade nikon en 0,9a (har även sett andra märken som har varit så snabba som 0,75)

vilken kamera ?
Undrar om inte det inte var schneider som gjorde ett 50mm med en bländare på 0,8, det var ett 35mm filmobjektiv med pl fattning. Gränsen hur stor bländare man kan ha i en glugg ligger där nånstans. Har sett nån bild på det med adapter på en nikon kamera. Onödigt vetande...

vilken kamera ?
jag skrev snabb pga. att på engelska så heter det fast eller slow aperature, det heter så eftersom det man kortare tid att få in samma mäng ljus med, därav snabb.

Senast ändrad:
vilken kamera ?
Istället för att sattsa 40,000 på en kamera så lägg pengarna på bra objektiv istället! Spelar ingen roll hur bra kamera du har om din objektiv är billiga och inte är skarpa, bilderna kommer blir dåliga!

Visst är det en fördel med en snabb kamera, ingen tvekan, men det är inget måste!
Jag har klarat mig dit jag är idag med en 3,5b/s och 6mp.

Nu när jag börjar får saker publicerat, få mer och mer reklamjobb mm så har jag gått över till mer avancerad utrustning!

Du behöver inte värstingprylarna från början, en tex D70, 300D eller så funkar helt okej!

Sattsa på objektiven och kreativiteten som sagt!

Mvh
Johan Ståhlberg

vilken kamera ?
Köpte mig en Canon Eos 30D tidigt i våras, hade jag inre redan haft en hade jag valt en sådan:)

Ruggit gedigen och bra kamera i mitt tycke. Då använder jag dock den ganska mycket och tjänar endel pengar som fotograf i olika sammanhang.

Annars håller jag med Johan här över.
För en vanlig amatör så duger en 300D,D70 hur bra som helst och räcker till gått och väl.
Det dyra och viktiga är objektiven, Du får ut mer ur en 300D med bra optik än en 30D med en billig och dålig.

vilken kamera ?
sen ska man ju gärna ha råd till mer än ett objektiv om man vill ha lite frihet att jobba med, för skidor så kan man ju behöva allt från 8 till 400mm o de e inte så billigt de heller:)

vilken kamera ?
vaa äre här med canon!?
fick jag vilja exakt vilken kamera som helst
hade det blivit nikon d2xs, 80-200, pocketwizards o lite feta blixtard o varför inte ett fisheye

vilken kamera ?
olympus e500 /e510 kompakta och håller bra ... optiken är sjukt bra såsom blixtar...
billiga... kameran är olympus motsvarigheyt mot canon 400d lr nikon d80.. men båda dem kostar ca 7- 9 tusen med bara huset... olympus kostar 6 tusen med hus..

vilken kamera ?
Canon vs Nikon! Ojoj här kan det diskuteras och jämföras kukstorlek i timmar!

Det är snarare en smaksak! Både Nikon och Canon ligger på ungefär samma nivå kvalitetmässigt och har liknande kameror i varsina prisklasser! Sattsa på en Canon eller Nikon beroende på vilken du tycker känns bäst att jobba med! Då jag tipsar om dessa är att det finns så mycket på begagnatmarknaden till dom som du kan inhandla istället för nytt!

Sen ett 400mm är nog ganska onödigt tycker jag, jag hade ett 200-400 till Min Minolta, jag körde nästan aldrig på 400mm. Sattsa på Sigmas 70-200 2,8 Ett riktigt toppenobjektiv för skidfotografering utan att dina barn barn ska behöva äta gröt!

Ring och kolla runt och fråga och testa mycket!

Mvh
Johan Ståhlberg

vilken kamera ?
D2Xs eller Nikons nya som kommer till höst/vintern... hört rykten om att den ska dra allllllla kameror åt skogen.

Slaget mellan Canon och Nikon är redan vunnet. Kolla i deras affärsupplägg så är det rätt uppenbart vilken man ska tuta å köra på!

Själv har ja en rätt rejält omsnickrad D80 som igentligen är en D200 (s typ). Kostade en helvetes massa extra å snickra om den men nog fan va d värt d...

vilken kamera ?
EricWibaeus sa:
Själv har ja en rätt rejält omsnickrad D80 som igentligen är en D200 (s typ). Kostade en helvetes massa extra å snickra om den men nog fan va d värt d...
Om jag köper en D80, snickrar du om den till mig då? Jesper verkar också vilja ha en omsnickring. Men hör med honom först innan du börjar hamra!

vilken kamera ?
"Slaget mellan Canon och Nikon är redan vunnet. Kolla i deras affärsupplägg så är det rätt uppenbart vilken man ska tuta å köra på! "

Skulle jag inte säga det är, då den som kommer med den senaste modellen ligger före just för stunden. Men orka tjaffsa om sådant, jag tipsar om Nikon eller Canon för det finns så mycket på beg marknaden till billigare priser och dom håller bra kvalitet! Sedan om du väljer Canon eller Nikon är en smaksak skulle jag säga! Antinger tänder man på killar eller så tänder man på tjejjer! Om Nikon hade vart superöverlägset så tror jag inte enbart Fredriksson skulle köra det märket, utan även Neuman, O´Connel, Daniel Blom mfl

Mvh
Johan Ståhlberg

Tillbaka
Topp