Vilken längd är för kort för mig?

Frippe90

Ny medlem
Tja!

Jag ska knipa ett par nya skidor på rean inför nästa säsong, är inte speciellt trendkänslig men vill ha en bra skida som jag kan åka på ett tag framöver. Jag behöver er hjälp för att veta vad som är en "ok" längd för mig!

Jag som skidåkare:

Stort fan av pisten och gillar att trycka på rätt hårt med fart och mycket svängar. Lite åt slalom-hållet. Skulle säga att jag är en 6-7a på en 10gradig skala när det gäller piståkning men kompenserar teknisk kunskap med bra fysik. Har precis upptäckt puderåkning och skulle därför vilja ha en skida som man kan ta ut några dagar i lössnön men kommer spendera mesta tiden i pisten, potentiellt 50/50. Vilken längd är den minst gångbara och högst gångbara? Jag har tidigare föredragit att åka på kortare skidor framför att åka på storslalomskidor, lättare och roligare att hantera när det blir uppkört på slutet av dagen (pucklar t.ex).

Längd: 182 cm
Vikt: ca 84kg

Skidan jag är KÄR i: Rossignol Experience Basalt 88 open (tillgänglig längd på skidan 172cm)

http://www.sport-conrad.com/ski-alp...&searchparam=rossignol experience&searchcnid=

De två nedan är på delad andraplats:

Atomic Nomad Crimson TI (tillgänglig längd på skidan 178 cm)

http://www.sport-conrad.com/en/skii...with-binding/nomad-crimson-ti-arc-xto-12.html

Atomic Vantage 95 C (tillgänglig längd på skidan 178 cm)

http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/all-mountain-ski/vantage-95-c-178.html

Min fråga är kort sagt: Vilken av dessa tror ni är bäst (om man vill ha en skida att åka ett bra tag på framöver, eventuellt lägga på sig lite mer tyngd)? Är 172 cm alldeles för kort eller är det gångbart?

Tack på förhand för hjälp!

Senast ändrad:
Är 182cm och knappt 80kg och har två par skidor 180 resp 185cm (utan rocker) som är 110 resp 102 i breda midjan.
Dåligt tränad nuförtiden. Åker lite skridskor/bandy en gång i veckan men kompenserar fysiken med skaplig teknik.

Tycker 172 är för kort, speciellt om du tänker ge dig ut utanför pisten. Minst 180 borde du ha och tycker personligen att en bredare skida än de du tittar på funkar i pisten. Minst 100 i midjan går att åka bra med i hård pist. Kolla på skidor med C:a 18 meter radie så kan du köra ganska korta svängar om du gillar det.

Rossignols Experience modeller är mycket bra skidor. Det är dock ingen idé för en fullvuxen man att åka på 172cm och tro att du ska få en bra upplevelse i puder.

Vill du hålla dig till en skida som ska funka till allt och dessutom ha lite klipp i pisten så borde du prova Experience 100 TI, finns i 190cm som borde vara en rimlig storlek för dig. Flyter inte som en kork men helt OK om man ser till att man får en bra pistskida i samma planka.

88an av samma serie har jag inte kört men den bör ju vara mer pistorienterad om du föredrar det. Finns dock ingen anledning att välja en väldigt kort skida, Rossignol rekommenderar ju att välja kroppslängd +5cm för duktiga åkare för denna och ovanstående modell.

Atomicskidorna finns i 186 längd och Rossignollen finns i 188cm.

Kommer jag fortfarande kunna trycka på i pisten med Rossignollen/Nomaden om jag har 186/188 cm på skidorna?

Tack för svar!

Frippe90 sa:
Atomicskidorna finns i 186 längd och Rossignollen finns i 188cm.

Kommer jag fortfarande kunna trycka på i pisten med Rossignollen/Nomaden om jag har 186/188 cm på skidorna?

Tack för svar!
Du kommer inte kunna trycka på mindre för att du går upp i längd av samma skida, snarare tvärtom.

"Trycka påandet" har väl inget med skidans längd att göra utan med din egen arbetsinsats.

Jag menade mer att det borde bli klumpigare med en längre skida (188 cm, jag är 182) om man skall åka pist. speciellt när det blir uppkört på eftermiddagen. Men jag kör på Rossen!

Äh, köp ett par snowblades! Det är bra smidigt på eftermiddagen när det är uppkört ;)

Har åkt snowboard dom senaste 5 åren men innan när jag körde skidor körde jag på 178-182cm på mina 178cm 65kg :)

Nu väger jag 70kg och börjar få lite sug igen och skulle pengarna varit på kontot hade jag köpt antingen Salomon Rocker2 108 i 182cm eller Rocker2 100 i 186cm.

I dagsläget hade jag förmodligen gått på 108:orna för dom är bredast och har bäst rabatt på conrad, inte ens 5000kr med ett par baron bindningar :o

Frippe90 sa:
Jag menade mer att det borde bli klumpigare med en längre skida (188 cm, jag är 182) om man skall åka pist. speciellt när det blir uppkört på eftermiddagen. Men jag kör på Rossen!
Du vänjer dig på ett par tre åk. Exp.100 kändes definitivt inte klumpig i 190 och det är två dm upp från min hårbotten... Jag brukar snarare tycka att en kort skida känns väldigt begränsad till välpreparerad pist. De kortaste par jag äger nu är 177 och vänder på en femöring.

Tillbaka
Topp