Vilken längd och bindning QST 92 och LUX?

CalleMill

Medlem
Hej,
Fundera på ett par QST 92 till mig och QST 92 LUX till frugan och har hittat ok pris på sport-conrad
Det är våra första skidor och tänkte bara dubbelkolla om vi tänker rätt att ta kroppslängd eller om vi borde ta kortare eller längre?

Frun är 160 cm, 55 kg
QST 92 LUX 160cm

Jag är 176cm, 74 kg
QST 92 176 cm

Till bägge skidorna tänkte vi Marker Griffon 13 , 90mm?

Låter det vettigt, någon som protesterar?

Mvh
Calle

Låter helt ok. Din fru skulle absolut klara sig på t ex Marker Squire eller annan bindning med max DIN 11 om det blir märkbart billigare. Även du gissar jag men Griffon är litet stadigare byggd.

Toppen, tack för era svar! 😊

Förresten, vet ni om det är någon skillnad på de skidor som xxl säljer? De heter Salomon N Qst 92. Överallt annars står det inte ”N”.

Kan det vara så att xxl har någon enklare variant av samma skida för vi att hålla nere priset?

Såg du detta paketet? Något enklare bindning, men endast ett €50 påslag från enbart skidan

Kan rekommendera Sport Conrad, bra priser, stort sortiment och professionell telefonsupport.
Det är i alla fall mina erfarenheter.

Tack för svar och tips!

Är nu inne på sport Conrad och de frågar om mounting points:

- Park & pipe standard
- Allround standard
-Freeride standard
- Individual mounting point

Allround känns ju bra?
Vad blir det för skillnad?

Senast ändrad:
Tack för svar och tips!

Är nu inne på sport Conrad och de frågar om mounting points:

- Park & pipe standard
- Allround standard
-Freeride standard
- Individual mounting point

Allround känns ju bra?
Vad blir det för skillnad?
Just det ringde jag och frågade dem om. Har för mig att Allround standard betyder att de monterar bindningarna enligt skidans markering, Freeride standard 1 cm längre bak och Park & pipe 1 cm längre fram.
Du vill antagligen ha bindningarna monterade enligt tillverkarens markering,
Ring och fråga dem för säkerhets skull!

EDIt:
Kollade nu på min order och det är ALLROUND STANDARD som betyder att de monterar enligt tillverkarens markering.
1704102916418.png

Senast ändrad:
Toppen, tack för era svar! 😊

Förresten, vet ni om det är någon skillnad på de skidor som xxl säljer? De heter Salomon N Qst 92. Överallt annars står det inte ”N”.

Kan det vara så att xxl har någon enklare variant av samma skida för vi att hålla nere priset?
Det är samma skida. N är bara beteckning för naked alltså utan bindning.

Lånar tråden lite 😄
Vad är skillnaden mellan de olika QST 92 sorterna? Verkar finnas blåa, gröna, Lux variant osv.
Jag är nämligen själv i banorna att handla ett par 92!

Lånar tråden lite 😄
Vad är skillnaden mellan de olika QST 92 sorterna? Verkar finnas blåa, gröna, Lux variant osv.
Jag är nämligen själv i banorna att handla ett par 92!
Lux är damvarianten, som är exakt samma skida förutom grafiken och längdvarianterna.
Fram t o m årsmodell 21/22 så var skidan lite annorlunda utformad, mindre taper och rocker och lite längre skärlinje. Den skidan i herr modell var grå/gul. Se nedan.
Årsmodell 22/23 är grön/orange, och om du tittar noga så ser du att den bredaste punkten fram och bak är indragen längre mot mitten (taper). Det ger en kortare skärlinje och gör skidan mer lättsvängd och lite mindre stabil (mer freeride orienterad). Den har också mer rocker, men det syns ju inte på den här bilden.
Årsmodell 23/24 har blivit blå/röd, men ser förutom det ut att vara ungefär samma skida som modell 22/23, förutom att monteringspunkten ser ut att ha flyttats fram.

1704143492437.png
1704143554779.png
1704144440790.png

Senast ändrad:
Lux är damvarianten, som är exakt samma skida förutom grafiken och längdvarianterna.
Fram t o m årsmodell 21/22 så var skidan lite annorlunda utformad, mindre taper och rocker och lite längre skärlinje. Den skidan i herr modell var grå/gul. Se nedan.
Årsmodell 22/23 är grön/orange, och om du tittar noga så ser du att den bredaste punkten fram och bak är indragen längre mot mitten (taper). Det ger en kortare skärlinje och gör skidan mer lättsvängd och lite mindre stabil (mer freeride orienterad). Den har också mer rocker, men det syns ju inte på den här bilden.
Årsmodell 23/24 har blivit blå/röd, men ser förutom det ut att vara ungefär samma skida som modell 22/23, förutom att monteringspunkten ser ut att ha flyttats fram.

Visa bilaga 28907Visa bilaga 28908Visa bilaga 28910
Tack för snabb sammanfattning!
Det är alltså ingen skillnad på de blå eller gröna mot lux modellen på 22/23 modellerna?
Verkar finnas bra kampanjer på lux modellen så kanske blir en sån trotts att man är Herr hehe

Tack för snabb sammanfattning!
Det är alltså ingen skillnad på de blå eller gröna mot lux modellen på 22/23 modellerna?
Verkar finnas bra kampanjer på lux modellen så kanske blir en sån trotts att man är Herr hehe
Nej, det är samma skida, men maxlängden på QST 92 Lux är 168 cm, ska du ha så korta skidor?

Tillbaka
Topp