Vilken längd passar mig?

Cruff

Ny medlem
Vilken längd passar mig?
Åter igen den eviga fråga, "är det här rätt skidan för mig?" (rätt så lång läsning)
Uppskattar att ni tar er tid och läser igenom mitt resonemang. Tack på förhand!

Försöker hitta billiga skidor...
Nu när säsongen börjar närma sig slutet så har jag tittat runt i butiker efter skidor som reas ut. Till min förtret så insåg jag snabbt att det knappt finns några skidor kvar alls. Så efter mycket letande hittade jag denna skida: https://www.freeride.se/review/view.php?id=2872 som skulle kosta 4 tusen i ett paketpris. Tycker det verkar överkomligt.

Lite bakgrunsfakta
Vikt: 95 kg (100 kg med utrustning)
Längd: 190 cm
Åkstil: Gillar att ligga på skär och pressa skidorna. Alltså rätt så aggresiv.
[/b]Åker helst[/b]: 10% offpist, 60% pist 30% park. Anledningen till den stora parkprocenten är jag åker rätt så mycket i lokala backar.
Nivå: medelgod +, strävar hårt efter utveckla mig.

Problemet
Nu till mitt problem. Skidan fanns inte i 175 cm, utan bara i 170 cm och 180 cm. Måtten på skidans bredd är desamma oberoende av längden, vilket ger skillnad i svängradie. 170 har en svängradie på 14 m, medan 180 har 16 m. Vilken längd tror ni passar mig bäst? (innan ni svarar läs vidare)

Rätt så oerfaren när det gäller olika längder på skidor och behöver därför lite rådgiving. Var i fjällen under påsken och hann med tre fulla skiddagar då jag prövade på tre olika längder på ungefär samma skidan. 170 cm, 175 cm och 180 cm (alla hade 16 m i svängradie). Inser såklart att detta kassa uthyrningsgrejor, men tyckte ändå det gav mig en fingervisning.
170 cm: Kändes otroligt smidig och rolig i vissa röda backar och alla blåa och gröna.
175 cm: Kändes bra när de röda blev lite brantare och funkade även i blåa. I de svarta kändes de inte helt hundra, men funkade ändå bra.
180 cm: Klar skillnad mot 170 cm i svarta backar då skidan kändes otroligt säker. Blev dock svår att ligga på skär i blå/lätta röda.
Är detta rätt iaktagelse? Eller ligger felet på slipningen, min nivå som åkare m.m?

Ytterlligare lite bakgrundsinformation...
Denna skidan är tänkt att kompletera en friåkningskida med längre svängradie, fetare midja och en längd på 180-185 cm. Därför känns 170 cm som en mer given skida? Vad tycker ni!?

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Vilken längd passar mig?
Sazer sa:
Har läst den där artikel ett antal ggr. Tycker den ger en bra ungefärligt värde, men nu när den ska kompletera en annan skida så ger det ett lite missvisande värde.
Är även intresserad att få lite feedback på mina upplevelse av de olika längderna jag testat. Om jag fattat det rätt eller om det förhåller sig på ett annat sätt.

Vilken längd passar mig?
Hej!

Vad man väljer för skidlängd idag är helt beroende på skidmodell. Det går INTE generellt att säga att en viss längd är bra för en viss åkare ...

Det som skiljer olika längder av samma modell är förutom det uppenbara (längden) också skärning och skidans hårdhet. Dvs. en längre skida är hårdare än en kortare och byggd för en tyngre åkare. Detta innebär också med en viss automatik att en längre (hårdare) skida behöver lite mer fart och kraft för att komma till sin rätt. Dina iaktagelser när det gäller testen av olika längder låter därför helt logisk.

När det gäller RX8 är det naturliga valet med tanke på din vikt och att du anger en "aggresiv" åkstil 180 cm. Väljer du 170 cm skida får du sannolikt en mjukare och kvickare skida men också en skida som inte kanske inte riktigt hänger med när det börjar gå fort och underlaget blir mer krävande (läs hårt).

Tycker du att 180 cm är för långt föreslår jag istället att du tittar på en skida av SL-modell där du kan gå ned i längd till 165 cm och ändå få en skida som är gjord för en åkare med din vikt ...

Ett bra alternativ skulle också kunna vara Ross Z5 som finns i 176 cm. Jag har sett den på Stadium för 3500 kr vilket är ett klipp! https://www.freeride.se/review/view.php?id=3712

/MM

Senast ändrad:
Vilken längd passar mig?
Lite små synvinklar till ditt val, tycker själv att uträknaren fungerar ganska fint. Detta är inte någon ren fakta "såhär väljer man skidor", utan min egen uppfattning inför skidvalet och är tänkt som lite att fundera kring.

Det där med att du upplever svårare att åka på kant i olika lutningar på olika skidor är mycket en övningsfråga. Tränar man så åker man alla skidor på kant i alla backar, men vissa skidor är lättare än andra på en given plats. Typ benpressen på gymet och ordentlig försesångsträning löser en stor del av problemet med att kanta korta skidor i branta isiga backar då rejäl benstyrka krävs för att hålla emot, fråga AnjaP's benmuskler. Jag åkte själv i tandådalen/hundfjället i påskhelgen och det var fin is nästan över allt = jobbigt jobbigt att kanta korta Carvingsvängs skidor i väggen (åkte själv på långa tunga twintips(186) = jobbigt i Trollskogen, men fint att superg svänga i svarta nedfarterna).

Välj skida efter hur du vill/kommer att åka och inte efter hur du åkte denna vinter. Vi har en tendens att anpassa oss till skidan. Köper du en kort skida som är bäst i blå/rött kommer du troligen att välja sådana backar för det är lättast/roligast och du har bäst känsla kontroll där. Åka isiga svarta backar känns då jobbigt. Köper du den långa skidan kommer du åka i svarta branta backar för där kommer den skidan bättre till sin rätt känns skönt att kunna elda på fullt och skidan bara skär genom is och småpucklar. Dendära tidigare så sköna blå/röda pisten kommer kännas som en transport man kan åka och trixa lite i istället för att göra sköna carvingsvängar? och anläggningen som hade så många fina nedfartar har nu bara tre stycken roliga kvar...

Lite att fundera kring är också vad du tycker är roligaste åkningen, känns det fint att lägga en 11 för väggen, eller skiter du på dig av fartskräck och börjar tvivla på din utrustning och förmåga efter halva backen, eller har du smilet då även med dedära korta fladdriga nybörjarCarv skidorna som var de sista paret lagg i uthyrningen?

I slutänden är det du som ska ha skidan och trivas med den, och alla har olika tycke&smak, vikt&stryka, fart&skär. Längduträknaren fungerar bra å är du tevksam på långa eller korta? Ta en mellanlängd? Troligtvis kommer alla råda dig utifrån sina egna synvinklar,(jag själv har starka&kvicka ben och gillar fart, således en längre fartstabilare skidor passar mig) men känner du efter i magen vilka du vill ha så finner du ditt svar!

Lycka till med ditt val och berätta vad det blev och varför.
Vallan

Vilken längd passar mig?
Mountain_Man sa:
...Tycker du att 180 cm är för långt föreslår jag istället att du tittar på en skida av SL-modell där du kan gå ned i längd till 165 cm och ändå få en skida som är gjord för en åkare med din vikt ...

Ett bra alternativ skulle också kunna vara Ross Z5 som finns i 176 cm. Jag har sett den på Stadium för 3500 kr vilket är ett klipp! https://www.freeride.se/review/view.php?id=3712

/MM
Vad menas med SL-modeller? Är skidor av denna modell märkt på något sätt?

Hur länge sen såg du Ross Z5? Jag var där i förrgår och kollade på två olika stadiumbutiker och ena hade INGET kvar och den andra mycket begränsat med utbud.

Vilken längd passar mig?
jag är 183 och har ett par fischer rc4 170 cm långa. tycker dom fungerar både i dom små blåa pisterna eller att bränna på ordentligt i dom redigt svarta. så jag hade gått på 175 skidan.

Vilken längd passar mig?
SL står för Slalom och är beteckning på "tävlingsskida" för specialslalom. De skidor som säljs över disk i en vanlig skidbutik går populärt under namnet "butiksracer" och är en något snällare variant än de fullblodsracers som tävlingsåkarna använder. Köps för fullvuxna män i längd 165 eller 170 cm och har en svängradie på 11-13 meter.

Knappast den enda skida man har eftersom den kräver en aktiv åkning, men är fantastisk rolig att köra med så länge man orkar ...

Några exempel:
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3541
https://www.freeride.se/review/view.php?id=2452

De hade några Z5 på Stadium i Falun före påsk, vet inte vilka längder det var.

Andra intressanta alternativ kan vara
http://www.sport-conrad.com/ArtikelDetail.asp?Kategorie=&ArtNummer=70401051
http://www.sport-conrad.com/ArtikelDetail.asp?Kategorie=&ArtNummer=70400510

Båda mycket kompetenta pistskidor ... knappast förstahandsvalet i parken, men det är ju inte RX8 heller.

/MM

Vilken längd passar mig?
måste låna tråden:P
tycker ni att de e för kort att åka me skidor som har blivit 17 cm kortare än er själva under sommarn, ska man köpa nya eller ska man vänta tills nästa säsong ;P
tack på förhand;D
hej hoppp!

Vilken längd passar mig?
klara-kluck sa:
måste låna tråden:P
tycker ni att de e för kort att åka me skidor som har blivit 17 cm kortare än er själva under sommarn, ska man köpa nya eller ska man vänta tills nästa säsong ;P
tack på förhand;D
hej hoppp!
beror ju helt på dej själv och din budget anser jag. det är inte kul att åka på för korta skidor (tro mej) men å andra sidan får man se hur mycket pengar man har på fickan. nu vet jag inte hur mycket du åker men kanske lönar det sej att hyra denna vintern och sen köpa ett par nya skidor nästa säsong. som sagt helt upp till dej själv vad du vill lägga pengar på. själv har jag köpt nya nu och kommer använda dem ett par år då jag hellre lägger pengar på att få resa så mycket som möjligt. lycka till!

Snödjup

Tillbaka
Topp