vilken lavinutrustnig är mest prisvärd? hjälp

hej

som rubriken lyder så åker jag endel puder åk och hade tänkt att dra och åka skidor med lite polare. då tyckte jag att det kanske skulle kunna behövas lite grejer. aja det jag har är la lavin spade:P men funderar på sond å sökare och sånt. vet inte vad man ska ha och hur de funkar. skriv gärna had :P

Sonden är en lång "pinne" som man trycker ner i snön och känner efter så att det verkligen är en människa man hittat. Kan i vissa kretsar kännas överflödigt att gräva ett stort, djupt hål utan anledning.

Transcievern, eller transan, skickar hela tiden ut signaler (om den är påslagen och i läget "sänd"), man ställer sedan om den till sök och man tar då istället emot denna signal och får (beroende på modell) angivelser om avstånd, riktning, antal begravda, rörelser osv.

Oftast brukar det vara billigare att köpa paket än bara sond och transa. Jag hade, precis som du, en spade när jag köpte mina grejer. Sen kränger man bara den spaden man inte vill ha?

Klassikern: ÖVA! ÖVA! ÖVA! ÖVA! ÖVA! ÖVA! ÖVA! ÖVA! ÖVA! ÖVA!

Senast ändrad:
Om du inte vet hur dessa ting fungerar så prata med centralbyrakraten. Så kan du säkert få boka en tid för kurs med han. Verkar som du skulle behöva det.

//H

Jag har tittat runt lite på FR:s forum och det finns faktiskt inte någon bra tråd som beskriver hur man använder transceiver. Det närmsta vi kommer är pajkastningen: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=23052

Knop K2: pm:a din mejladress ska jag se om jag kan skicka över ett träningsprogram där du ser hur transceivers funkar.

Om ni vill fördjupa er i transceivers så rekommenderar jag följande läsning:
http://www.genswein.com/downloads.html

Men man kan som sagt aldrig lära sig de här sakerna ifrån en bok eller pdf-fil så gå en kurs: http://www.arelavincenter.se/lavin_grund.php (usch, vilken fulreklam men det är för en god sak...)

mammut barrywox är en skit bra transivor. den visar med pilar och signaler vart man ska gå när man söker.

centralbyrakraten: Finns inte så mycket alternativ till dina kurser. Så det är inte fulreklam. Är bara du som kör sånt nästan och framför allt som finns i Sverige hela tiden så ;)

Ett tips köp ditt lavnisäkerhetspaket hos någon som också erbjuder kurser. Har du tur kanske du kan få rabatt på en kurs när du köper utrustningen.

Micke

Jo det är sant men han har lite längre säsong. Och så glömde jag er förlåt. Finns ju kurs i Gränsen oxå. Men det som är synd både med er och med Gränsen är att det är långt bort ;)

//H

Ja absolut. Finns väl en anledning varför jag är i Gränsen så ;) Eller ja i år blir det väl bara en månad efter alperna så ;)

//H

Tillbaka
Topp