vilken longboard?

vilken longboard?
lånar tråden. funderar på att skaffa en kahalani slalom bräda med gus truck fram och en seismic truck bak och abec 11 zigzags 66mm 78a och abec 11 kullager någon som testat denna kompott?

vilken longboard?
Lånar tråden. Funderar på att skaffa en kahalani slalom bräda med gus truck fram och en seismic truck bak och abec 11 zigzags 66mm 78a och abec 11 kullager. Någon som testat denna kompott och vet att detta är bra delar eller om jag ska ha några andra delar till?

vilken longboard?
Av: fredrisch | 2009-03-10 21:29 Citera

lånar tråden lite!

är en longboard från stadium som kostar typ 900 spänn bara skit eller duger det för en nybörjare som aldrig stått på en sådan? :)

Dom rullar välldigt bra och svängarna är inget problem om du bara skruvar lite på truckarna.

vilken longboard?
Tja allihopa!

Hade tänkt och skaffa longboard och udrar om en Warp på Stadium för 800 är nåt man kan köpa. Jag vill ha nåt man kan cruiza lite me, åka till kompisar eller i stan och så.

vilken longboard?
men för i fan haha :P att det alltid ska bli värsta beefen på varje sån här tråd.

när man handlar bräda gäller det helt enkelt att identifiera sina behov...
- vill du bara åka jättefort hela tiden så köp en downhillbräda och ett par
ordentliga truckar och hjul.

- ska du åka och handla mjölk eller glida ner till en polare eller stranden, så
visst köp en warpbräda för 1000kr, den borde duga skitbra till det.

- vill du ha en allroundplanka som du både kan slajda, cruisa, dansa, köra downhill på, då bör du kanske betala 2500+ för en lite mer seriös setup av bräda hjul och truckar.

det är hopplöst att fråga sånt här på forum, det ända vettiga är att åka till en longboardbutik och prova olika brädor och känn vilken som känns bäst! ;)
man lär sig nästan alltid att gilla sin första bräda man köper...

dock kan jag tipsa om att inte tänka: "jag börjar med en stadium bräda och sen när jag blivit bättre så köper jag en dyrare"... börja istället med en seriös planka, det är mycket roligare =)

vilken longboard?
du kan lära dig åka på vilken bräda som helst.
grejen är att om du ger tid åt åkningen och får in bra brädkänsla så kommer du kunna lära dig samma trix på en s9 lika lätt som på en dervish som exempel.
bara du inte köper en 125216536547 meter lång bräda så kommer du kunna ha kul och variera åkningen mer

vilken longboard?
- vill du ha en allroundplanka som du både kan slajda, cruisa, dansa, köra downhill på, då bör du kanske betala 2500+ för en lite mer seriös setup av bräda hjul och truckar.

den i länken är en sån

vilken longboard?
Tja jag har tänkt att köpa en longboard men undrar vilken längd jag ska köpa om jag är 170 cm lång och har tänkt att åka i lite backar :)

Senast ändrad:
vilken longboard?
namn sa:
Tja jag har tänkt att köpa en longboard men undrar vilken längd jag ska köpa om jag är 170 cm lång och har tänkt att åka i lite backar :)
din längd har inget med longboarden att göra alls, viktigast är din vikt samt vad du själv tycker är gött

Allt handlar om personliga val

Men runt en meter - 110cm och lagom hårt om du ska åka lite backar

Personligen tycker jag att...

Min loaded dervish flex1 är perfekt för backar, polaren har en flex2 den tycker jag är för mjuk även om jag väger in på flex2 gränsen (67kg)

tan tien'en tycker jag har för kort hjulbas, vanguard i flex 3/4 är på tok för mjuk samt kort men betydligt bättre längd än tan tien'en...

Slipstream the bamboo pin (lite äldre modell typ fjolårets, 116cm lång och mjuuuk) va jag sjukt skeptisk till men den va grymt stabil att åka lagom backar med i runt 35kmh

Slipstream platypus(?) kändes ungefär som tan tienen i storleken men betydligt hårdare...

Som sagt, allt handlar om vad man känner för själv... försök att hitta några och provåk!

vilken longboard?
Lånar tråden lite.
Gör Firefly "bra" brädor?? Såg en på en butik i närheten för en tusing är den värd det??

Har aldrig ställt mig på en men tänker börja...

vilken longboard?
longboardingninja sa:
Lånar tråden lite.
Gör Firefly "bra" brädor?? Såg en på en butik i närheten för en tusing är den värd det??

Har aldrig ställt mig på en men tänker börja...
Firefly är intersports egna märke och man får vad man betalar för

vill man inte betala mer än 1000kr så är det bara begagnat som gäller för att få hyffsade saker, 2000-3000kr då får man bra saker nytt

Det man vill ha om man letar begagnat är... Randal, Paris, Gullwing truckar vilket är dom vanligaste som är bra

vilken longboard?
longboardingninja sa:
Warp eller Firefly????
Är du helt efterbliven? prova att söka en JÄVLA GÅNG så kommer du se direkt svaret på din fråga.
SVAR: KÖP INGEN AV DEM! köp en riktig, du får vad du betalar för.
jsmlongbaords.com kahalani.se lifeonaboard.se osvosv

vilken longboard?
longboardingninja sa:
linder sa:
vill man inte betala mer än 1000kr så är det bara begagnat som gäller för att få hyffsade saker, 2000-3000kr då får man bra saker nytt

Det man vill ha om man letar begagnat är... Randal, Paris, Gullwing truckar vilket är dom vanligaste som är bra
Vart hittar mad det???
iofs leta begagnat kan ju vara lite trixigt också iom att man kan bli både rejält blåst och hitta riktiga klipp, gäller ju att veta vad man köper helt enkelt

blocket.se
longboard.nu

men med ditt nick så borde du ju fundera på att köpa något bättre iom att du verkar ha döpt dig här efter sporten så kanske du inte vill byta efter 2 månader för att du då lärt dig åka ;)

vilken longboard?
longboardingninja sa:
Longboard Lush "Makonga" är det en bra bräda???
som jag skrivit innan, det mesta inom longboarding är personligt... så ang, brädan går det inte säga att något är bättre än annat

truckarna är viktigare och då är det randal r2, paris eller gullwing man ska leta efter

När jag kollar på den annonsen ser jag en bräda med budget truckar och hjul, skulle säkert fungera klockren för dig men hur länge?

dessa anser jag vara bättre
http://www.blocket.se/halland/Longboard_med_riktigt_feta_truckar_31316808.htm?ca=13&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Sector_9_longboard__30978498.htm?ca=13&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Longboard_Arbor_Bamboo_30735122.htm?ca=13&w=3

denna är också klockren http://www.blocket.se/jonkoping/Landy_DH_Race_Longboard_29799382.htm?ca=13&w=3
men iom att du aldrig åkt något innan är denna garanterat för hård för dig ;)

Sen är det ju bara du som sätter gränsen på hur mycket du vill lägga ner :)

magganmaggot sa:
Jag undrar om apex 37 är bra? Har hört en del skit om original:(
förmodligen är den bra, men jag har inga egna erfarenheter om dom.

Senast ändrad:
vilken longboard?
jag säger bara Loaded Dervish. jag har inte åkt så mkt longboard men lånade min kompis Dervish och att man kunde ha så kul på en planka med hjul utan att kunna göra allt för myckt trick trodde jag inte! blev rent ut sagt förälskad ett tag i longboard och var riktigt sugen på att köpa en Dervish själv ett tag! så jag tror det är värt att köpa en bräda för lite mer pengar, om man vill åka ett tag utan att tröttna! för på den brädan tror jag aldrig man tröttnar! :)

vilken longboard?
albinsundberg sa:
jag säger bara Loaded Dervish. jag har inte åkt så mkt longboard men lånade min kompis Dervish och att man kunde ha så kul på en planka med hjul utan att kunna göra allt för myckt trick trodde jag inte! blev rent ut sagt förälskad ett tag i longboard och var riktigt sugen på att köpa en Dervish själv ett tag! så jag tror det är värt att köpa en bräda för lite mer pengar, om man vill åka ett tag utan att tröttna! för på den brädan tror jag aldrig man tröttnar! :)
Jag har en dervish, kusinen provade den en dag utan att ha åkt något tidigare och han beställde en från tyskland för 2900 och är supernöjd.

Det bästa med den är att den är lagom på allt

Lagom lång för att dancea, men inte för otymplig att cruisa och ha den på stan
flex 1 är för mig på 67kg egentligen för hårt men då går det bomba backar samt slidea med
men jag tycker den fortfarande är tillräckligt mjuk för att köra tricks (har börjat med shuvits, pivots och manuals)

Nu när man har åkt en hel sommar så det enda man saknar är något som är bäst på en specifik sak
typ...
crusing: pintail
tricks: tan tien
dancing: dancer / bhangra
sliding: comet FSM

fast det vore kanske lite overkill att ha 5 värstingbrädor ;D

vilken longboard?
Bustinboards är grymma! Beställes och stylas direkt på deras hemsida!
Tycker dock Maestro Mini verkar lite väl kort. Vanliga maestro ser betydligt bättre ut!

vilken longboard?
davve96 sa:
Hej jah har en slipstream platypus den billigaste av dom och undrar vilka truckar jah borde ha för att inte få wheelbite:)
GÅR det ens att få wheelbite på dem? Förstår inte hur det skulle gå till:

19_2747.jpg

Det finns ju inget ovanför hjulen som kan orsaka wheelbite..
Sedan behöver du inte köpa nya truckar för att motverka wheelbites. Det räcker med att köpa till distanser och sätta mellan truckarna och brädan, eller att köpa hårdare bushings till trucken. Betydligt billigare än att köpa nya truckar.

Snabbfråga; Är det värt att beställa en longboard nu såhär under "lågsäsong", eller ska jag vänta tills våren då nya kollektioner kommer ut?
Har riktat in mig på något i stil med Slipstream Platypus för övrigt. I prisklassen runt 2,5k-3k MAX.

http://top12.se/longboard-deck/20340-slipstream-platypus.html

Senast ändrad:
vilken longboard?
bra märken på brädor:
Sector 9, Arbor, Loaded, Landyachtz, Rayne, Gravity, Sayshun, Earthwing, Dregs, Ladera, Creation, Flexdex, Motion, Original, Fibreflex, Surf One, Kebbek, Never Summer, Comet, Fullbag, Santa Cruz, Restless, Eastside, G&S, urskog, stoneboard

hjul:
Abec11, Orangatang, Landyachtz, Earthwing, Dregs, Alligator, Sayshun, Tunnel, Sector 9,Seismic, Gravity, Satori, Kryptonics,

truckar:
Carver, Independent, Plasma, Randal, Gullwing, Landyachtz, Original, Paris, Seismic, Tracker, Revenge, Sayshun, Kahalani

kullager:
Abec11, IDS Oust, Landyachtz, Garver, Girl, Independent, SKF, Khiro, Ninja, Powell Bones, DBS Shop Bearings, red bones

slide handskar:
Gravity, Motion, Loaded, Landyachtz, Triple 8, Sector 9,

vilken longboard?
Tillbaka
Topp