Vilken MAC är bäst?

Isberget

Ny medlem
Vilken MAC är bäst?
Nästan alla pros har mac datorer och självklart blir man själv sugen. Men vilken modell är bäst. MacBookPro, MacBookAir, iMac.

Vilken MAC är bäst?
macbook air - tunn och smidig laptop
macbook pro - laptop med bättre prestanda
iMac - stationär

förövrigt löjligt att köpa för att några proffs har macs.

Vilken MAC är bäst?
MacBook Pro. Överdrivet dyr dock, du betalar väldigt mycket för märket.

Edit: Av dom bärbara då.

Senast ändrad:
Vilken MAC är bäst?
Jag har iMac och Macbook pro med snowleopard. Sjukt sköna båda två. Spelar egentligen ingen roll vilken MAC du väljer... nästan alla e lika bra.

Vilken MAC är bäst?
Du är medveten om att en Mac är en pc med vitt-/aluminiumskal va? Samma saker inuti men du betalar oerhört mycket pengar för att få ett "snyggt" yttre och ett annat OS (som du kan köra på en PC, eller kör Linux etc).

Vilken MAC är bäst?
En skräddarsydd mac pro är troligtvis den bästa mac:en. Frågan är om den är bäst för dig? Jag tror att det räcker med en helt vanlig macbook.

Mac är inte dyrt, utan kostar mycket pengar, men kanske inte i förhållande till vad man får. Du får en dator byggd av kvalitetskomponenter som håller. Dessutom är operativsystemet mer anpassat till dessa komponenter än vad till exempel windows är anpassat till alla de olika komponenter som finns i "vanliga" datorer. En windows-dator kan byggas med kvalitetskomponenter som håller de med, men då stiger priset genast därefter också.

Utter: Samma saker? Ja, det sitter förvisso bland annat en hårddisk i en mac med, men granskar man komponenterna närmare så är det skillnader i kvalité. Precis som det är skillnad på komponenterna i två olika "vanliga" PC som på pappret ser lika bra ut, men där den ena kostar betydligt mer än den andra och presterar därefter.

Har du själv installerat och provat Mac OS X på en dator av annat fabrikat än Apple?

Senast ändrad:
Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
Du är medveten om att en Mac är en pc med vitt-/aluminiumskal va? Samma saker inuti men du betalar oerhört mycket pengar för att få ett \\\"snyggt\\\" yttre och ett annat OS (som du kan köra på en PC, eller kör Linux etc).
whoco5.gif

Vilken MAC är bäst?
Vad tänker du använda datorn till? Om du nu skulle ha en? eller fantiserar du bara om vilken som är bäst?

Senast ändrad:
Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
Du är medveten om att en Mac är en pc med vitt-/aluminiumskal va? Samma saker inuti men du betalar oerhört mycket pengar för att få ett "snyggt" yttre och ett annat OS (som du kan köra på en PC, eller kör Linux etc).
hjälp

Vilken MAC är bäst?
Utter du vet inte vad du pratar om!

Har du en gång ägt en mac kommer du aldrig kunna tänka dig att gå tillbaka till PC igen.

Jag orkar inte ens rada upp motargument >.<

Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
Har du rökt morötter eller?

Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
haha, puder och isig pist är samma sak båda är vita

Vilken MAC är bäst?
mholm sa:
jet sa:
I vad? Att mac är en pc med \"vitt-/aluminiumskal\"?

Förklara gärna mer.

\"Windows has no users, it has hostages!\"

Om folket är sugna på att läsa en längre tråd angående mac vs windows-pc: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=111161
Båda använder sig av samma hårdvara. Det som skiljer sig är förpackningen och operativsystemet.
Men du kan alltid köra OSX i en "pc-förpackning" eller Windows i en "mac-förpackning".

Jag är hur som helst sjukt nöjd med min nya Macbook Pro 15", men jag har svårt att säga att den är bättre än min gamla pc.

Senast ändrad:
Vilken MAC är bäst?
jet sa:
Båda använder sig av samma hårdvara. Det som skiljer sig är förpackningen och operativsystemet.
Men du kan alltid köra OSX i en "pc-förpackning" eller Windows i en "mac-förpackning".

Jag är hur som helst sjukt nöjd med min nya Macbook Pro 15", men jag har svårt att säga att den är bättre än min gamla pc.
Ja, delvis rätt. För att köra OS X i en "vanlig" dator får man ta till lite olika knep. Inte bara att installera, tuta och köra alltså. Dessutom får man inte installera OS X på annat än mac-datorer, fast windows får man installera på mac med hjälp av (exempelvis?) bootcamp.

De skillnader man märker först är de skillnader i operativsystemet. Komponentsskillnaderna märker man av efter ett litet tag, då man inser att macen inte segar ihop så som en "vanlig" dator förmodligen hade gjort.

Vilken MAC är bäst?
Det beror ju fan vad du ska ha datorjäveln till.

Vill du redigera film och göra vfx och 3d och jobba med övrig media så kan ju mac pro rekommenderas. Annars har den vanliga imacen rätt bra prestanda med. VIll du ha en dator som du kan resa med kan ju en macbook air rekommenderas, vill du däremot klippa film ska du inte ha en sån (allt på den är trådlöst typ, finns knappt några portar).

Vilken MAC är bäst?
mholm sa:
jet sa:

Ja, delvis rätt. För att köra OS X i en "vanlig" dator får man ta till lite olika knep. Inte bara att installera, tuta och köra alltså. Dessutom får man inte installera OS X på annat än mac-datorer, fast windows får man installera på mac med hjälp av (exempelvis?) bootcamp.

De skillnader man märker först är de skillnader i operativsystemet. Komponentsskillnaderna märker man av efter ett litet tag, då man inser att macen inte segar ihop så som en "vanlig" dator förmodligen hade gjort.
Lustigt om du känner av komponentskillnader som inte existerar. Apple använder sig numer av exakt samma komponenter som vilken pc som helst. Intelprocessorer, grafikkretsar från nVidia etc etc etc. Det är helt enkelt precis samma sak i dom.

Javisst, du måste kanske trixa lite för att få ett Mac OS att snurra på en "vanlig" pc, men det är endast för att Apple vill sälja fler överprisade pc-kloner. Jag säger absolut inte att Apple gör dåliga datorer, dom tar bara ut förjävla mycket pengar för det där äpplet.

Prisexempel:
Jag köpte en ny laptop (Asus) vid jul. Denna gav jag 9,500:- för.
För det fick jag 17' HD, p8400 2,26 Dual Core processor, 500gb 7200rpm HDD, 4 gb ram, GeForce 9650m GT 1024 (ddr3) etc.

Ungefär samtidigt skaffade en god vän en Macbook Pro med ganska exakt samma spec. Lite bättre processor men sämre grafikkort, i övrigt mycket lika.
Priset för hans dator, 26,000:-.

Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
mholm sa:
jet sa:

Lustigt om du känner av komponentskillnader som inte existerar. Apple använder sig numer av exakt samma komponenter som vilken pc som helst. Intelprocessorer, grafikkretsar från nVidia etc etc etc. Det är helt enkelt precis samma sak i dom.

Javisst, du måste kanske trixa lite för att få ett Mac OS att snurra på en "vanlig" pc, men det är endast för att Apple vill sälja fler överprisade pc-kloner. Jag säger absolut inte att Apple gör dåliga datorer, dom tar bara ut förjävla mycket pengar för det där äpplet.

Prisexempel:
För det fick jag 17' HD, p8400 2,26 Dual Core processor, 500gb 7200rpm HDD, 4 gb ram, GeForce 9650m GT 1024 (ddr3) etc.

Ungefär samtidigt skaffade en god vän en Macbook Pro med ganska exakt samma spec. Lite bättre processor men sämre grafikkort, i övrigt mycket lika.
Finns fler saker som spelar in än processorhastighet och GFX. Skärmen (hur den visar färger), batteritider, hur datorn gör sig av med värme och andra smarta gadgets (tex deras strömkontakt). Apple gör datorer som är dyra men av bra kvalitet.
Ska man jobba med tex. grafik/layout så vill man inte sitta framför en sunkig asus,
men om man bara ska surfa porr och freeride så duger den mer än utmärkt!

Vilken MAC är bäst?
Min skoda har också motor, fyra hjul, ratt och tak. Förstår inte vad skillnaden är till en Mercedes eller BMW........
Same, same but different så att säga.

Eller, du kan väl skruva upp en Mac Book pro och din Asus och jämföra. Är det exakt likadana komponenter eller är det skillnad. Samma moderkorts layout, samma kondensatorer, samma minnen, samma tekniken för buss-bryggorna, etc, etc..

Samma skillnad finns i PC världen, ta en Toshiba portege och jämför med en Toshiba Satellite, om det är exakt samma komponenter i dessa maskiner borde det ju inte finnas en marknad för dem, eller hur? PC som PC så att säga..

On topic: iMac är en schysst maskin som jag tycker klarar det mesta. Mac Pro behöver du troligen inte för privat bruk. Som bärbar tycker jag 15" Mac Book Pro är det bästa valet i tradeoff anslutningar vs. släpbarhet.

Vilken MAC är bäst?
haha, skulle kunna tro att man hamnat på idg.se av skitkastandet här. precis som när du köper snowboard/skidor så är det många faktorer som väger in när du köper dator. att många pro's har en viss modell bör inte vara en av dem. och OP har inte gjort några fler inlägg i tråden så det känns meninglöst att gå djupare i det. men att se insöade talibaner på varje sida bråka är iåfs alltid kul.

Vilken MAC är bäst?
pasen sa:
Utter sa:
mholm sa:

Prisexempel:

Finns fler saker som spelar in än processorhastighet och GFX. Skärmen (hur den visar färger), batteritider, hur datorn gör sig av med värme och andra smarta gadgets (tex deras strömkontakt). Apple gör datorer som är dyra men av bra kvalitet.
Ska man jobba med tex. grafik/layout så vill man inte sitta framför en sunkig asus,
men om man bara ska surfa porr och freeride så duger den mer än utmärkt!
1. Apple har haft stora problem med värmen, speciellt med nya Pro som har stängt av sig själv för många användare.
2. Skärmen. Inget speciellt här såvida du inte väljer till det. Något som du även kan göra på en pc.
3. Batteriet. Batteritiden på en Macbook Pro vid filmtittande hamnar på ungefär 2 tim och 20-30min, samma som min.
Batteriet går ej att ta ut eller byta för den vanlige macanvändaren utan måste skickas in för att bytas. Detta gör att batteriet slits även när strömsladden är i. Jag tar alltid ut batteriet när acn är inkopplad såvida jag inte laddar batteriet. På så sätt håller batteriet X gånger längre.

Sunkig Asus, du tänker på Acer. Något helt annat.

Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
Dennas ständiga avundsjuka hos Windows användare kommer nog aldrig att dö ut ;)

Vilken MAC är bäst?
Tja kör en Imac sedan 2,5 år tillbax och sedan i våras en mac book pro 13". Kommer aldrig mer köpa pc. Visst det kostar mer, men min Imac har strulat engång på 2,5år min gamla pc (HP)började strula efter några veckor och den årliga om installationen av windows var ett faktum. Själv kör jag Pc på jobbet och visst de är lika men Mac har en lättare användarvänlighet. PC och windows är på väg ditt också med sina ny operativ system. Sedan har du känslan det är att jämföra en kinesisk bil mot en tysk premium bil. Finns säkert jätte fina Pc:s med solid känsla men de kostar mer så då är man nästan uppe i samma pris klass.
Min Book's batteri räcker i 4h knappt cirka 2 filmer brulkar den greja. Nu finns det ett nytt mkt bättre batteri som jag har tänkt att byta med. Ska räcka uppåt 7h men räcker det 5,5 - 6h är jag nöjd. Kör alltid datorn på max belysning och tangentbordsbelysingen på när det behövs.

Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
mholm sa:
jet sa:
Men du kan alltid köra OSX i en \"pc-förpackning\" eller Windows i en \"mac-förpackning\".

Jag är hur som helst sjukt nöjd med min nya Macbook Pro 15\", men jag har svårt att säga att den är bättre än min gamla pc.
Ja, delvis rätt. För att köra OS X i en \"vanlig\" dator får man ta till lite olika knep. Inte bara att installera, tuta och köra alltså. Dessutom får man inte installera OS X på annat än mac-datorer, fast windows får man installera på mac med hjälp av (exempelvis?) bootcamp.

De skillnader man märker först är de skillnader i operativsystemet. Komponentsskillnaderna märker man av efter ett litet tag, då man inser att macen inte segar ihop så som en \"vanlig\" dator förmodligen hade gjort.

Javisst, du måste kanske trixa lite för att få ett Mac OS att snurra på en \"vanlig\" pc, men det är endast för att Apple vill sälja fler överprisade pc-kloner. Jag säger absolut inte att Apple gör dåliga datorer, dom tar bara ut förjävla mycket pengar för det där äpplet.

Prisexempel:
För det fick jag 17\' HD, p8400 2,26 Dual Core processor, 500gb 7200rpm HDD, 4 gb ram, GeForce 9650m GT 1024 (ddr3) etc.

Glöm inte att säga att din Asus förmodligen väger runt 1 kg mer än MacBooken..
Och enligt mig är designen kanske hundra gånger snyggare på macen, vilket jag själv iallafall skulle värdesätta väldigt högt, dock inte högst.

Vilken MAC är bäst?
Ja min Asus väger runt 4kg, men det är absolut inget problem för mig. För det mesta så står den still på mitt skrivbord och när jag väl behöver flytta på den så har jag egen bil och är knappast klen nog att inte orka bära den. ;)

Designen, har du sett min dator?

Men ja, givetvis är Apples datorer snygga (även om jag personligen inte tycker att dom vita plastmacarna är någon ögonfröjd). Men det är nog det sista jag bryr mig om.

Vilken MAC är bäst?
jag kör vanlig macbook med 4gb ram. sjukt nöjd. notera att det knappt finns några virus för mac så det är paradiset vid nedladdningar ;)

Vilken MAC är bäst?
mholm sa:
jet sa:
I vad? Att mac är en pc med \"vitt-/aluminiumskal\"?

Förklara gärna mer.

\"Windows has no users, it has hostages!\"
det är ju snarare tvärtom att mac är totalt bundna , de är låsta till itunes osv, på en pc kan du själv välja vilket OS, hårdvara.

Utter har en poäng men överdriver, förr var hårdvaran annorlunda i mac men nu är det ju kanppt nån skillnad mer än aluminium skalet som är där för att tilltala
dem som köper med ÖGONEN istället för med hjärnan.

De jag känner som använder mac privat dvs inte inom reklam eller bildhantering (där mac sägs ha fördelar) är de sista jag skulle lita till när det gäller råd om köp av elektronik.

Är man ytlig dvs yta går före innehåll så väljer man mac.
Väljer man dator efter vad ett skidpro har så är man dum i huvudet.

Vilken MAC är bäst?
Jag skiter fullständigt i vad fan du köper. Jag skiter dessutom i era penismätartävlingar om vem som har gjort bäst datorval.

Men jag kan säga att Mac OSX i kombination med macs moderkort och deras detaljfinish (interiört) gör den oslagbar.

Operativsystemet, som är RÄTT pilligt att få det funka på en pc, är oslagbart.
Vad ska ni med massa sjyst hårdvara i era PCar om ni kör Windows? Ok om ni kör linux/ ubuntu iof.

Har du råd så köp en mac.

Och nej. Inte fan tycker jag man ska betala en hel del tusenlappar extra för äpplet. Men jag gör det jävligt gärna för operativsystemet.

Tillbaka
Topp