Vilken max-din behövs?

Bizz

Medlem
Vilken max-din behövs?
Det har varit mycket snack här i forumet om man ska köpa marker m11, m12, m14 osv. Jag har hört en del argument men skulle vilja samla ihop dom och reda ut det hela.

Vissa verkar ha den uppfattningen att man ska välja en bindning med din-spann där det är lika mycket marginal åt båda håll. Har man t.ex. 10 ska man välja en bindning med 6-14.

Andra menar att din-spannet också har ett samband med bindningens allmänna kvalité och att man alltså inte ska köpa de med lägst spann.

Kan jag som hade din 8 på mina förra skidor med spann 6-14 lugnt gå ner till ett lägre spann som 4-12 och därmed få samma marginal på båda sidor? Eller blir det problem?

Vilken max-din behövs?
Är väl mer så här att Marker har haft problem med M11, M12 tex. Plockade isär en M11 igår och jämförde med Comp 18. Den enda skillnaden var att det är mer plast i M11.(förrutom fjädern) Compen är mer "stabil" Sen att skistoppern går sönder på M11,M12 är förmodligen ett fabriksfel från början eller att skidan löser ut i en fakie landning. Är stora krafter då.

Det är klart att du kan gå ner till en 4-12. Men en 6-14 är fjädern starkare på 8 än på en 4-12. Så det kan vara så att du känner att skidn kommer lösa ut lättare på 4-12 än 6-14.

//H

Vilken max-din behövs?
Det smarta är att ta det säkra före det osäkra och gå på en 6-14... Den har du alltid möjligheten att vrida upp till 9-10 om det blri hårig åkning... Att vrida upp en 12-dinare till 9-10 för att det blir hårig åkning är knappast att rekommendera. Främst för att det blir ganska högt upp på skalan, men bindningar med så dåliga konstruktioner är i grunden inte gjorda för hårig åkning...

Tillbaka
Topp