Vilken ort i alperna passar för hela familjen?

Fryksten

Ny medlem
Vilken ort i alperna passar bäst om hela familjen ska bli nöjda?? Allt från nybörjar till medelgod/avancerad åkning. Har kollat in Bad Gastein, Avoriaz och Val thorens, och alla orterna verka najs. Vilken ort tror ni passar?? Har aldrig varit i alperna förr.

Ja du, Bad-G är väldigt passande, har gjort en säsong där. Det finns många långa blå och röda backar som nog passar de flesta, speciellt Sport-Gastein (skidbuss, 20 min, gratis) är klockrent då alla backar leder till samma ägglift. Vet inte om jag vill säga att BG är bra för de riktigt avancerade åkarna men har ni aldrig varit i alperna lär det räcka och bli över ;)

Val Thorens har också väldigt många olika bra backar men risken är att ni aldrig hittar varandra då det är så fruktansvärt stort (har varit där tre ggr och vill inte säga att jag fick stenkoll på backarna direkt). Val är nog ett bättre alternativt om de som åker medelgott/avancerat är mer åt det senare...

Är det inte risk att man tröttnar på pisterna i B-G. Vi kommer nog ioförsig bara vara där en vecka, men ändå...

Tror nog val thorens är schysst om man har kids. inte så brant finns många fina pister och framförallt så verkar det som om dom har bra skidskola (tror jag?).

Jag är 100% säker på att d du letar efter heter Val Gardena. Världens just nu ledande liftsystem. 450 liftar var av 3 ankar å knapp. Extremt kul åkning för åkare av varierande ålder:P

Tröttna på pisterna? Har du inte varit i Alperna förut räcker nog det till att inte trötna på pisterna. Bad-Hofgastein har många olika pister också som är trevliga. Val T är bättre, men som sagt, är det småkids med kan det nog bli jobbigt att hålla koll på dem där...

B-g har væl 25 mil pist så trøttnar på pisterna gør man nog inte..men trøtt finns det nog chans att man blir!

Jag håller nog med "föregående talare". Badgastein är bra. Trött på pisterna blir du garanterat inte på en vecka där! Du kan ju även åka gratis skidbussen till Dorfgastein, Sportgastein, Graukogel samt åka i backarna som du når ifrån äggliften i byn. Min 3:e resa till alperna blir nu i februari, till BG. Vår familj verkar vara som er familj, så det passar bra i pist väg............
Men ska nog kika lite närmare på tipset om Val Gardena, till ett annat år. Börjar det dessutom inte bli lite utsålt på billiga resor? Vet att STS ofta har lite rea på slutet av säsongen på resorna........

JAg har varit i både Badgastein och avoriaz.
Avoriaz är bättre tycker jag.kort transfer (2 tim) från geneve, man bor i backen dvs inga transporter, bara hoppa i skidorna och köra. bra åkning för alla,finns allt. Offpisten är lättilgängligoch snön blev inte uppåkt så fort. Lift systemet är bra och det finns hur mycket som helst att välja på. Inget för bara barnfamiljer utan avancerade åkare har kul också. Perfekt!

Håller till 100% med Eric_wibaeus om alternativet Val Gardena, italien.. systemet är enormt stort med bra varierade pister.. det enda som talar mot Val Gardena är avståndet..

En annan outsider är Paradiski. La Plagne och Les Arcs som nu är ihopbyggda. Fantastisk massa bra pister samt ännu mer fantastisk offpist. Allt från salsgolv till branter, kanske inte de värsta puckelpisterna dock. Offpisten med nordsidan på BelleCote och Mont Turia i spetsen får La Grave att verka som hemmabacken utanför knuten i plattlandskapet. Dessutom är det inte många som åker i outpisten här. Ok, byarna är väl inte så roliga och det går inga charter hit, ännu. Men det gör la ingenting.

Med tanke på att du har barn skulle jag inte satsa på badgastein. beror väl kanske på hur gamla dina barn är. men. vill man ha lite mer än "bara" skidåkning så hade jag satsat på CHAMONIX. Där har du ett helt grymt brett utbud med skidåkning men också andra saker såsom stort bad, dags aktiviteter för dem/(om du/ ni kanske vill åka ensamma någon dag eller två. jag har själv varit i st anton chamonix och badgastein och jag tror ni skulle uppskatta chamonix. helt jävla grym åkning om man vill. FAN VA SUGEN MAN BLIR. HAHA. HOPPAS NI FÅR EN BALL SEMESTER./JOHAN

Vilken tid på året åker ni? Om det är sent på säsongen ligger t.ex. Val Thorens betydligt högre än både Bad Gastein och Avoriaz, vilket bör innebära mer och bättre snö.

Är det charter som gäller eller tänker ni åka ner på egen hand? Vill ni träffa massvis med svenskar eller vill ni hellre åka till nåt ställe där det i stort sett inte finns några andra svenska turister? (kravet att kunna språket i landet ni hamnar i blir i så fall såklart lite högre)

Prova Gaschurn! Helt underbart ställe! Var där 2 gånger om året med min familj när jag var liten (från 2 till 11 år). Annars är Bad Gastein och Avoriaz super. Avoriaz har ett enormt system iom att du kan åka på både franska och schweiziska sidan..tar många timmar att ta sig genom..

Om ni åker med begränsad budget skall ni satsa på Österrike. Bra åkning och restaurangbesöken river inga hål i plånboken.

Vi hade tänkt att fixa resan själv. Boeendet ska helst kunna fixas på sembo. Sembo har lägenheter i de flesta orter som har kommit upp i detta forum.

Jag vill även tillagga att vi är en erfaren familj:)

Dåså. Här kommer lite rekommendationer för er som kan tänka er att släppa charter-sargen:

Megève i Frankrike. Där finns grymt rolig åkning, Frankrikes mest välpistade backar, noll konkurrens om lössnön, effektiva liftar och förhållandevis få turister. Någon av er bör nog vara hygglig på franska men är ni bara det så är det ett finfint ställe. Lite osäker på om det går att hitta billigt boende där men det är bara att kolla. Park och hopp är det dåligt med men allt annat finns.

Ischgl i Österrike är fint om ni inte är så pigga på att prata franska. Nu var det ett tag sen jag var där senast och det verkar som att det stigit i popularitet de senaste åren så det kan vara rätt mycket folk här.

Saas Fee i Schweiz är också bra, åkning på hög höjd med oftast mycket bra snöförhållanden. Samma som med Megève, effektiva liftar och massa bra och varierande åkning. By i samma stil som Zermatt fast med lägre priser.

Annars tror jag ni blir nöjda i stort sett vart ni än åker. De tre ställena du nämner är alla bra. Har ni någorlunda tur med vädret och det är första gången i Alperna så lär ni knappast bli missnöjda. Tänk som sagt på att om ni åker sent på säsongen (framåt mitten/slutet på mars eller senare) så kan det vara läge att titta på orter som ligger lite högre upp för att vara säkra på att få bra snö.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp