Hade ett prisförslag från Go West till SLC innan vi bestämde oss för 14 dagar i Vald'Isere, har hört det ska snöa i Val
Vad fick du för pris från Go West? Vi får 11 nätter i SLC + flyg för 8000kr/pers. tillkommer gör liftkort och hyrbil. Då har vi boende med privat bubbelpool.
Var grymt sugen på SLC, Alta har i många år varit något som jag måste bocka av i att göra listan, men nästa säsong kanske…
Tack för bra info. men jag är mer nyfiken.
Till frågorna.
1. Har hört att Alta bara säljer ett visst antal liftkort per dag/vecka stämmer det, finns risk att bli utan. Och att snowboardare inte är välkomna.
Mycket skeptisk till den begränsningen iom att alla sportbutiker värt namnet säljer liftkort till i stort sett alla resorts. Liftkorten man köper är oftast endagskort och är fria att använda vilken dag som helst under året.
Att snowboardare inte är välkomna stämmer. Har därför inte varit där än
2. Rabatterade liftkort hur hänger det ihop, mao. är det dyrare på resp. ort???
Så för de som bor på motell är det bara att knalla in på REI och köpa ett Salt Lake City Super Pass för "halvapriset"???
Dagskorten sparar du en hel del på. Årets priser verkar inte ligga ute än, men förra året var det mellan $10-20 per dag beroende på resort. SLC Super Pass är framförallt inte inte något man tjänar så mycket pengar på. Men slipper allt liftkortsplanerande som man annars behöver göra för att spara ett par slantar. Ett 5 av 7 dagars kort kostar ca $300, vilket blir $60/dag.
3. Stängda tillfarter vid snöfall verkar lite trist om man bor i SLC, är man "utelåst" även om man bor i Cottonwood heights tex, vart är mest taktiskt att bo?
Cottonwood heights är ju närmast uppfarterna, så rent skidtaktiskt om man bara tänkt sig att köra i Cottonwood Canyons väldigt nice. Men du måste hitta ett boende ovanför avspärrningen för att du ska ta nytta av det i Little Cottonwood Canyon (Snowbird/Alta), men du har alltid Big Cottonwood Canyon (Solitude/Brighton) som mykcet mer sällan blir avstängd och erbjuder mycket fin åkning och lite folk vid stora dumpar.
4. Vid snöfall, kan man generalisera och säja vilken tid på morgonen passen in till Guldet stängs (vaknar ski patroll tidigt?), man kan ju kliva upp lite tidigare beroende på prognosen?
Det är inte ski partollen som stänger av uppfarten utan polisen (Utah Highway patrol) som spränger laviner efter vägen. Jag är osäker på när det startar, men skulle tro att det är så snart som det börjar ljusna. Avspärrningen kan ev. ske ännu tidigare. Har dock sett att det varit stor debatt om just dessa köer under sommaren. De köande har förargat lokalbefolkningen (särskilt i cottonwood heights) genom långa högljudda köer med folk som pissar i folks trädgårdar och slängar skräp högt och lågt. Avspärrningen verkar därför kunna flyttas ända ut till Wasatch blvd. Hur det kommer påverka tillgången för de som bor innanför spärrarna vette tusan, men det återstår nog att se i vinter. Kan kanske lämna rapport om det i början av Februari när jag kommit hem därifrån

Tipset skulle i alla fall vara att skippa köerna och kör Solitude eller Brighton istället. Många av de ställen du vill åka på är inte lavinsäkrade och öppnar dagen efter en rejäl dump, så slipper du de timmarna i kö och kan pumpa puder istället.
5. Hur lång tid tar det innan pudret är uppkryssat, Nord Amerikanska skidområden är ju ganska små jmfr. m. Europeiska.
Beror väldigt mycket på. I Snowbird så var det uppkört mycket fortare än i t ex Solitude och Powder Mountain. Har det dumpat ordentligt kan du åka i 1-2 dagar innan du inte hittar orörd snö igen, ibland ännu mer. Beror på hur mycket du är villig att kämpa för det vita guldet
6. Fallhöjden, hur är den?
Långt ifrån vad Alperna erbjuder, men då det knappt existerar köer så spelar det ingen roll enligt mitt tycke. 600-1000 meter är det där jag åkt.
7. Hur är det att bo i Brighton?
Don't know
En sak vet jag, att ölen är 3,2 %
Det är en sanning med modifikation. Läste en artikel i USAToday att man i Utah mäter alkohol procenten genom vikt och inte volym, som är normalt i större delen av resten av världen. En Utah öl med 3,2% är som en 4% öl här hemma. Det är också den normala ölen du köper i affären, bensinmacken, etc. Men du kan åka till en spritbutik och köpa öl med vanlig normal styrka, men som kostar lite mer än den mindre alkoholhaltig butiksvarianten. En öl med 4,8% på burken/flaskan i Utah är ca 6% med vårt sätt att mäta. Men tror att mätsättet beror på att det helt enkelt ser bättre ut med mindre procent på flaskorna.
En parantes är att det finns många lokala bryggerier som gör fin öl med amerikanska mått mätt och väl värt att prova.
Många frågor blev det, några går väl att svara på. //Hälsningar