Vilken ort? Kanada 1-2 veckor 2010

StinaWelander

Ny medlem
Jag och min sambo funderar på att åka till Kanada vintern 2010 men behöver lite tips. Vilken/vilka orter ska man satsa på? Boka med reseföretag eller fixa själv?

Vi vill så klart testa "den sagolika snön" men gärna på liftavstånd eller med kortare hajker.

Det är en på telis och en på alpinskidor om det är intressant.

Bästa tid (avvägt bra snö/tomma backar/bra priser) vill vi också gärna ha tips på!

Ja, samt allt annat ni kan tycka är värt att veta i ämnet så klart!

/Stina o Robert

Åk till Revelstoke, innan det blir alltför exploaterat och känt. Finns många korta fina hajker man kan göra och snön är ju kanadensiskt sagolik.

/Oskar.

Kan bara hålla med ovanstående talare, dra till Revelstoke om det är bra åkning och inte after-ski du är ute efter!

Senast ändrad:
Efter själv spenderat 5 vintrar i Canada och 2 i Usa. Så är mitt tips Revelstoke och Kicking Horse i Golden. Sen har ni även Rogers Pass mellan dessa 2 orter som bjuder på back-country skidåkning i världsklass.
Bra tid att åka är jan-feb. Men jag har även varit i Revelstoke i nov-dec och haft fantastiskt bra med snö.

Åk själva och fixa allt hemma i Svea. Ett tips kan va att hyra en husbil och åka runt i. Det är aldrig några problem att bo på parkeringen till skidorten. Då har ni både boende och bil.

Ha de gott själv styr jag till Canada i vinter igen :)
///Anders

Annars kan ni ju sikta på Salt Lake City istället. Där kan man välja att bo allt mellan precis bredvid liften och nere mitt i centrum av staden. Hajkerna är korta, lr åtminstone den första är eftersom att man "fuskar" genom att antingen börja längst upp i Alta lr ännu bättre är att ta liften i Solitude.

SLC äger sönder Golden när det kommer till både snömängd å torr snö. Tror inte att det blir dyrare heller. Helst hade jag velat ha hela BCC å LCC för mig själv, men med tanke på hur jäkla mkt folk som bor där redan så gör inte 2 till någon större skillnad.

Håller med föregående talare. Salt Lake området är underbart. Var där förra året och blev totalt såld. Bor man i eller i utkanten av stan har man tillgång till magnifik åkning på upp till 9 skidorter inom 15-45 min med bil. Det är bara att kolla snörapporten varje morgon och så åker man dit det snöat mest. Det är samtidigt väldigt prisvärt. Extra smidigt blir det med Salt Lake City Super Pass som täcker Solitude, Brighton, Alta och Snowbird till bra pris.

Vi är något fler än er så hyrbilen delar vi upp på fler betalande, men räkna på 15000kr/pers. Då får du flyg, liftkort, bra boende (med privat hot tub som är ett måste) och hyrbil (4WD) i ca 10 dagar.

Ett hett tips är Air France/KLM kampanjen som går nu i Augusti. Då flyger du Arlanda eller Göteborg med ett kort stopp i Paris och sedan direkt till SLC för strax över en 5-tusing. Redan bokat och klart! ;)

Salt Lake (Alta, Solitude, Brighton, Snowbird) är verkligen as bra en så är även inre British Colombia (Revelstoke, Golden, Fernie, Red Mountain, Nelson),

Det är mer folk i backarna och skogarna i SLC ställena än. Golden/Kicking och Fernie är dom som har folkmängd i närheten av liknande SLC området övriga ligger långt under. Detta innebär inte att det är mycke folk men det är inte tomt på dom ställena, framförallt inte på helgerna.

Det finns ett par skillander.

SLC så bor du i en storstad som är tråkig men har några bra resturanger. I BC bor du i små "gruvbyar" som även har turism. Faktiskt så är det så att det fortfarande även i Fernie är så att det är en riktig små by och inte en turist ort i stil med Alperna och Whistler. Detta ger en mycke mer tillbakalutad uppelvelse eftersom byarna verkligen är tillbakalutade med trevligt soft folk.

Problemet du får i BC om du är där i en eller två veckor är att du är lite "fast på ett berg". Du åker inte slut något av dom nämnda bergen på två veckor, inte en suck. Men vädret kan variera och du kan ha flera dagar med dump i Fernie eller Revelstoke och inget i Golden, eller vise versa. Inte jätte kul att sitta i golden då.

Så igentligen är nog husbil ultimat för BC. Det gör att du kan flytta runt mellan orterna och jaga snö. Husbil blir inte mycke dyrare även om du prickar in rätt ort med en gång occh det fortsätter dumpa där i två veckor.

Har ni dessutom husbil så kommer Castle Mountain med in i matchen och där har du ett sjukt roligt berg med under 50 åkare per dag. Dock är det ett lurigt berg som kan ha mycke vind så man får ha koll på prognoserna och åka dit när prognosen är bra.

För att summera. SLC är enklare (boka motel, hyr bil, 4 berg på 30 min) men BC är mindre folk och softare helhetsupplevelse.

Jag älskar inre BC men längtar tillbaka till Alta.
Tomas

TexMurphy sa:
Salt Lake (Alta, Solitude, Brighton, Snowbird) är verkligen as bra en så är även inre British Colombia (Revelstoke, Golden, Fernie, Red Mountain, Nelson),

Det är mer folk i backarna och skogarna i SLC ställena än. Golden/Kicking och Fernie är dom som har folkmängd i närheten av liknande SLC området övriga ligger långt under. Detta innebär inte att det är mycke folk men det är inte tomt på dom ställena, framförallt inte på helgerna.

Det finns ett par skillander.

SLC så bor du i en storstad som är tråkig men har några bra resturanger. I BC bor du i små "gruvbyar" som även har turism. Faktiskt så är det så att det fortfarande även i Fernie är så att det är en riktig små by och inte en turist ort i stil med Alperna och Whistler. Detta ger en mycke mer tillbakalutad uppelvelse eftersom byarna verkligen är tillbakalutade med trevligt soft folk.

Problemet du får i BC om du är där i en eller två veckor är att du är lite "fast på ett berg". Du åker inte slut något av dom nämnda bergen på två veckor, inte en suck. Men vädret kan variera och du kan ha flera dagar med dump i Fernie eller Revelstoke och inget i Golden, eller vise versa. Inte jätte kul att sitta i golden då.

Så igentligen är nog husbil ultimat för BC. Det gör att du kan flytta runt mellan orterna och jaga snö. Husbil blir inte mycke dyrare även om du prickar in rätt ort med en gång occh det fortsätter dumpa där i två veckor.

Har ni dessutom husbil så kommer Castle Mountain med in i matchen och där har du ett sjukt roligt berg med under 50 åkare per dag. Dock är det ett lurigt berg som kan ha mycke vind så man får ha koll på prognoserna och åka dit när prognosen är bra.

För att summera. SLC är enklare (boka motel, hyr bil, 4 berg på 30 min) men BC är mindre folk och softare helhetsupplevelse.

Jag älskar inre BC men längtar tillbaka till Alta.
Tomas
Finns det nagot som helst uteliv i SLC med omnejd eller är allt präglat av Mormonernas lagar och regler? Inte sa mycket fokus pa nattlivet men det kan ju vara skoj med nagon form av afterski/barhäng?

När jag var där så fanns det ett par ställen. Några pubbar och några nattklubbar. Var helt ok men inget speciellt. Blir ju inte det där "skidorts draget" utan mer liksom vanliga stads ställen, om du förstår vad jag menar.

Dock så finns det lite lagar som gör det speciellt. Bara resturanger och privata klubbar får servera sprit. Detta gör att man måste bli medlem eller vara gäst till medlem om man går på nattklubb och bar. Det går alltid att köpa ett temporärt två veckors medlemskap i dörren för ca 5-10 dollar eller så roppar man in i baren om någon vill "sponsra" en och så kommer man in som deras vän mot en öl.

Lånar lite här. Hur stor skillnad är det att göra säsong i Kanada/USA? Är Amerikanerna krångligare med visum och sånt? Är sjukt sugen på att dra till Alta när den tiden kmr men har mina funderingar. Har hört att berget är stängt ganska ofta efter stora snöfall och även att vägen upp stänger när parkeringen är full, hur ofta händer det? Ni som vart där kanske kan dela med er av era erfarenheter.

USA och arbetsvisum är alltid svårt. USA är dessutom dyrare att leva i pga starkare dollar.

USA och Kanada är jämnbördig när det gäller att stänga av berget vid dump. I princip så stänger dom och öppnar upp det del för del allt eftersom dom säkrat av det. Har att göra med hur åkningen är uppbyggd med inbounds offpist. Är inte inbounds offpisten säker så är den stängd. Är det så att det är väldigt hög lavinfara så stänger dom gärna hela sidor för att säkerställa att det är stängt. Du vet stämningar och sånt. Som sagt USA och Kanada är rätt lika på den biten.

ja ok. Men om man inte ska arbeta så borde det ju vara lättare. Då kan man ju vara där på turistvisum. Har även hört att vädret är allmänt kass i SLC, sen om det betyder att det kommer monstermängder med torr, kall snö så klagar inte jag men stämmer det också?

TexMurphy sa:
När jag var där så fanns det ett par ställen. Några pubbar och några nattklubbar. Var helt ok men inget speciellt. Blir ju inte det där "skidorts draget" utan mer liksom vanliga stads ställen, om du förstår vad jag menar.

Dock så finns det lite lagar som gör det speciellt. Bara resturanger och privata klubbar får servera sprit. Detta gör att man måste bli medlem eller vara gäst till medlem om man går på nattklubb och bar. Det går alltid att köpa ett temporärt två veckors medlemskap i dörren för ca 5-10 dollar eller så roppar man in i baren om någon vill "sponsra" en och så kommer man in som deras vän mot en öl.
Later bra. Var orolig att det var helt torrlagt. Kommer dra dit sista 2 veckorna i februari om allt gar som planerat. Da missar man Presidents day helgen vilket är kanon..Antar att det är bäst att hyra ett hus i utkanten av SLC?

josh sa:
TexMurphy sa:

Later bra. Var orolig att det var helt torrlagt. Kommer dra dit sista 2 veckorna i februari om allt gar som planerat. Da missar man Presidents day helgen vilket är kanon..Antar att det är bäst att hyra ett hus i utkanten av SLC?
Beror ju på hur många ni är. Vet inte hur det är med att hyra hus så kort tid som 1-2 veckor. Jag brukar bo på något Motel i stan. "På min tid" gick det lätt att hitta motel för 40-45 dollar rummet per natt. Vilket jag tycker är ok för två pers. Antar dock att priset gått upp något men tycker man borde kunna hitta under 50. Fördelen med Motel är att dom oftast har pol och jacuzzi vilket är guds gova mot träningsverk.

josh sa:
vi är 8-10 pers sa jag tror en lodge skulle vara mumma.
Är ni så många så är ju någon form av lägenhet/lodge att föredra.

MEN se för guds skull till att INTE ta något i någon av skidorterna. Du vill för allt i världen inte bo uppe i tillexempel Snowbird. Det är helt dött förutom något enstaka hotel och några lägenheter.

Du vill inte heller hyra något i Park City för det är bara dyrt och överskattat (så länge man inte är park råtta). Park City är rätt långt ifrån cottonwood canyonarna där Alta & Co ligger.

Nej det far bli i utkanten av SLC eller cottonwood. Om man änaa tar sig dit far man nog lyxa till det lite med ett eget hus av bättre modell.

Kan ju kliva in med lite info om SLC för den som är intresserad.

* Nattlivet är bra. Finns något för alla, från "Hip Hop-nattklubbar" till sköna små barer där skid-/brädåkare hänger. Missa för guds skull inte Canyon Inn som i amerikanska skidkretsar kanske är det mest kända stället =). Snackades dessutom i vintras om att man skulle ta bort, kanske redan är borttaget, lagen om att bara slutna sällskap får sälja alkohol. Varning för fatölen dock som på alla ställen är mer eller mindre utspädd mellanöl.

* För en kort vistelse så ser inte jag något fel med att bo uppe i Little Cottonwood om man kommer över ett boende till ett "bra" pris. I SLC måste man ha bil och utan det så är alla ställen lika tråkiga. Dessutom så får man köra med 0.8 promille så någon får offra sig å "bara" dricka 3-4 öl om det är utgång. Sen så är det ganska gött att bo uppe i dalen när det blir "interlodging" och vägen inte öppnar förräns tidigast 11 ibland inte alls. Kan lova att det inte är kul att sitta på vägen upp och vänta på snösäkring när det snöat 50cm över natten och liftarna rullar för fullt.

* Ett bra tips om man ska till snowbird är att inte tala högt på svenska om man planerar att göra något dumt. Björn kommer att ta er direkt isf.

josh sa:
vi är 8-10 pers sa jag tror en lodge skulle vara mumma.
Om ni är 8-10 pers så kan ni få värsta huset för en spottstyver med bubbelpool och i vissa fall både bastu och biljardbord. Du har en hel del läckra kåkar runt Cottonwood heights precis vid uppfarten till little och big cottonwood. Visst behövs det bil om man bor nere i SLC, men det kan det vara värt. Då kan man tex dra till Outleten för shopping nära Park City, dra till Powder Mountain eller Snowbasin någon dag, vill man vila en dag är lite adrenalinsjuv i Utah Olympic Park också nått man kan göra (http://www.olyparks.com/uop/bobsled.asp) eller vad annars som faller er in. Finns en hel del aktiviteter om man orkar.

Kolla siten: http://www.vrbo.com. Använde själv den förra året och det funkade perfekt. Kommer med största sannorlikhet använda dem i år igen. Många av uthyrarna erbjuder också rabatterade Salt Lake City super pass, vilket också måste ses som ett plus. Annars måste man till tex Canyonsports eller REI, för att få tag i rabatterade liftkort.

Senast ändrad:
Tjena

Vi är 2 grabbar som blev sålda på denna tråd och bokade helt enkelt 2 biljetter till Salt Lake 6-21 feb. Vår förhoppning var att dra mer lite fler vänner hemifrån, men brist på pengar, resor till Kanada och andra orsaker satte stopp för detta.

Jag har kikat runt lite på vrbo.com efter boende och kommit fram till vad som verkar passa oss bäst.
1. Dela boende och ev. en hyrbil med några andra trevliga människor dessa 2 veckor. Helst i Cottonwood.
2. Hyra en husbil och "campa" närmre dagens aktuella skidort. Detta skulle också kunna delas med ekonomisk fördel men blir ju lite trängre.
3. Hyra in oss hos ngn som är på plats hela säsongen och har en soffa eller madrass över och vill tjäna en slant.

Är det någon som känner sig lockad av ovan nämnda alternativ så får ni gärna höra av er.

//J

Hade ett prisförslag från Go West till SLC innan vi bestämde oss för 14 dagar i Vald'Isere, har hört det ska snöa i Val :)
Var grymt sugen på SLC, Alta har i många år varit något som jag måste bocka av i att göra listan, men nästa säsong kanske…

Tack för bra info. men jag är mer nyfiken.

Till frågorna.

1. Har hört att Alta bara säljer ett visst antal liftkort per dag/vecka stämmer det, finns risk att bli utan. Och att snowboardare inte är välkomna.

2. Rabatterade liftkort hur hänger det ihop, mao. är det dyrare på resp. ort???
Så för de som bor på motell är det bara att knalla in på REI och köpa ett Salt Lake City Super Pass för "halvapriset"???

3. Stängda tillfarter vid snöfall verkar lite trist om man bor i SLC, är man "utelåst" även om man bor i Cottonwood heights tex, vart är mest taktiskt att bo?

4. Vid snöfall, kan man generalisera och säja vilken tid på morgonen passen in till Guldet stängs (vaknar ski patroll tidigt?), man kan ju kliva upp lite tidigare beroende på prognosen?

5. Hur lång tid tar det innan pudret är uppkryssat, Nord Amerikanska skidområden är ju ganska små jmfr. m. Europeiska.

6. Fallhöjden, hur är den?

7. Hur är det att bo i Brighton?

En sak vet jag, att ölen är 3,2 %

Många frågor blev det, några går väl att svara på. //Hälsningar

Senast ändrad:
Tjenare,

Har slängt in mina svar mellan dina frågor här under! Har också några frågor :)

powdercowboy sa:
Hade ett prisförslag från Go West till SLC innan vi bestämde oss för 14 dagar i Vald'Isere, har hört det ska snöa i Val :)

Vad fick du för pris från Go West? Vi får 11 nätter i SLC + flyg för 8000kr/pers. tillkommer gör liftkort och hyrbil. Då har vi boende med privat bubbelpool.

Var grymt sugen på SLC, Alta har i många år varit något som jag måste bocka av i att göra listan, men nästa säsong kanske…

Tack för bra info. men jag är mer nyfiken.

Till frågorna.

1. Har hört att Alta bara säljer ett visst antal liftkort per dag/vecka stämmer det, finns risk att bli utan. Och att snowboardare inte är välkomna.

Mycket skeptisk till den begränsningen iom att alla sportbutiker värt namnet säljer liftkort till i stort sett alla resorts. Liftkorten man köper är oftast endagskort och är fria att använda vilken dag som helst under året.

Att snowboardare inte är välkomna stämmer. Har därför inte varit där än :)

2. Rabatterade liftkort hur hänger det ihop, mao. är det dyrare på resp. ort???
Så för de som bor på motell är det bara att knalla in på REI och köpa ett Salt Lake City Super Pass för "halvapriset"???

Dagskorten sparar du en hel del på. Årets priser verkar inte ligga ute än, men förra året var det mellan $10-20 per dag beroende på resort. SLC Super Pass är framförallt inte inte något man tjänar så mycket pengar på. Men slipper allt liftkortsplanerande som man annars behöver göra för att spara ett par slantar. Ett 5 av 7 dagars kort kostar ca $300, vilket blir $60/dag.

3. Stängda tillfarter vid snöfall verkar lite trist om man bor i SLC, är man "utelåst" även om man bor i Cottonwood heights tex, vart är mest taktiskt att bo?

Cottonwood heights är ju närmast uppfarterna, så rent skidtaktiskt om man bara tänkt sig att köra i Cottonwood Canyons väldigt nice. Men du måste hitta ett boende ovanför avspärrningen för att du ska ta nytta av det i Little Cottonwood Canyon (Snowbird/Alta), men du har alltid Big Cottonwood Canyon (Solitude/Brighton) som mykcet mer sällan blir avstängd och erbjuder mycket fin åkning och lite folk vid stora dumpar.

4. Vid snöfall, kan man generalisera och säja vilken tid på morgonen passen in till Guldet stängs (vaknar ski patroll tidigt?), man kan ju kliva upp lite tidigare beroende på prognosen?

Det är inte ski partollen som stänger av uppfarten utan polisen (Utah Highway patrol) som spränger laviner efter vägen. Jag är osäker på när det startar, men skulle tro att det är så snart som det börjar ljusna. Avspärrningen kan ev. ske ännu tidigare. Har dock sett att det varit stor debatt om just dessa köer under sommaren. De köande har förargat lokalbefolkningen (särskilt i cottonwood heights) genom långa högljudda köer med folk som pissar i folks trädgårdar och slängar skräp högt och lågt. Avspärrningen verkar därför kunna flyttas ända ut till Wasatch blvd. Hur det kommer påverka tillgången för de som bor innanför spärrarna vette tusan, men det återstår nog att se i vinter. Kan kanske lämna rapport om det i början av Februari när jag kommit hem därifrån :) Tipset skulle i alla fall vara att skippa köerna och kör Solitude eller Brighton istället. Många av de ställen du vill åka på är inte lavinsäkrade och öppnar dagen efter en rejäl dump, så slipper du de timmarna i kö och kan pumpa puder istället.

5. Hur lång tid tar det innan pudret är uppkryssat, Nord Amerikanska skidområden är ju ganska små jmfr. m. Europeiska.

Beror väldigt mycket på. I Snowbird så var det uppkört mycket fortare än i t ex Solitude och Powder Mountain. Har det dumpat ordentligt kan du åka i 1-2 dagar innan du inte hittar orörd snö igen, ibland ännu mer. Beror på hur mycket du är villig att kämpa för det vita guldet :)

6. Fallhöjden, hur är den?

Långt ifrån vad Alperna erbjuder, men då det knappt existerar köer så spelar det ingen roll enligt mitt tycke. 600-1000 meter är det där jag åkt.

7. Hur är det att bo i Brighton?
Don't know :)

En sak vet jag, att ölen är 3,2 %

Det är en sanning med modifikation. Läste en artikel i USAToday att man i Utah mäter alkohol procenten genom vikt och inte volym, som är normalt i större delen av resten av världen. En Utah öl med 3,2% är som en 4% öl här hemma. Det är också den normala ölen du köper i affären, bensinmacken, etc. Men du kan åka till en spritbutik och köpa öl med vanlig normal styrka, men som kostar lite mer än den mindre alkoholhaltig butiksvarianten. En öl med 4,8% på burken/flaskan i Utah är ca 6% med vårt sätt att mäta. Men tror att mätsättet beror på att det helt enkelt ser bättre ut med mindre procent på flaskorna.

En parantes är att det finns många lokala bryggerier som gör fin öl med amerikanska mått mätt och väl värt att prova.

Många frågor blev det, några går väl att svara på. //Hälsningar
Hoppas det besvarade dina frågor och att det inte avskräckt dig från att åka dit! :)

Stort tack ehawk för den utförliga infon.

Priset vi fick till SLC av GoWest var strax under 15000:- för flyg, logi, transfer och liftkort, men tyvärr får Utah vänta till 10/11.
(Får väl köpa dollarna nu så att den inte stiger)

Kan man ta reda på om vägen till Alta är avstängd pga. lavinsprängnig, någon TV kanal som har skidinfo eller får man reda på det när man sitter i bilkön?

Det verkar som ett bra alternativ är att bo i Cottonwood Hights, hyra en 4X4 (Rent a wreck??)och spetsa med SLC Super Pass.
så får man möjligheten att åka i Brighton och Solitude också.

Hälsningar Håkan

Det var mycket SLC i den här tråden. Intressant, när blev Utah kanadensiskt?

Beträffande Kanada så beror det ju lite på hur länge ni tänker vara där? Är det en vecka så gäller det att pricka rätt ort som har fått nysnö. Eller åk med Langleys Ski Around. Med längre tid än så kan det vara vettigt att hyra bil så ni kan åka runt lite. Kör en egen Ski Around och stanna där det dumpat.

snorkel sa:
Det var mycket SLC i den här tråden. Intressant, när blev Utah kanadensiskt?

Beträffande Kanada så beror det ju lite på hur länge ni tänker vara där? Är det en vecka så gäller det att pricka rätt ort som har fått nysnö. Eller åk med Langleys Ski Around. Med längre tid än så kan det vara vettigt att hyra bil så ni kan åka runt lite. Kör en egen Ski Around och stanna där det dumpat.
Ha, ha, ja, jag är också lite förvånad över trådens vändning. Nu är det dock Kanada som gäller för vår del så ni som vill prata mer SLC får starta en egen tråd...

Vi har tänkte vara borta i två veckor och just nu lutar det åt Fernie + Revelstoke, ca en vecka vardera. Är det någon som vet om man kan ta sig mellan de orterna utan egen bil?

Kom att tänka på en annan sak, behöver man visum till Canada? Något man söker i förväg eller är det en liten blankett man får på flyget?

Vi har siktet inställt på början av mars, när OS är över så vi slipper slåss för flygbiljetter. Tyvärr saknar vi fortfarande ressällskap, någon som tycker vår plan låter lockande??

/Stina

Är ni svenska medborgare, stannar mindre än 6 månader och inte tänker jobba så krävs det inget visum till Kanada.

Snödjup

Tillbaka
Topp