Vilken radie har ni på höger resp. vänster skida?

Hahaha ja det blir mitt nästa köp! Verkar ju mycket smidigare att köpa en lång skida och kapa den än att leta runt efter en som redan är kort. :D

Helt underbart :)

Men vem är det nu som har rätt då?

Mountain_Mans teori om ytter-inner-radier,Nojlas Coriolisanpassade vänster-höger-radier
eller MnOs om att tysk ingenjörskonst tagit det till nästa nästa nivå med hänsyn tagen till benens olika styrka?

Frågan är fortfarande öppen och ingen från Fischer vågar uttala sig om de \'prototyper\' som nopride lyckats komma över. För inte kan väl Stepup ha rätt i att det bara är en felskrivning?....

Och varför väljer nopride att skicka tillbaka skidorna? Är det av fri vilja eller efter påtryckningar från den elake farbror Conrad som råkade skicka fel par till sverige?

Frågorna är många och Freeridemedlemmarna kräver svar. Det är dags att skicka Freerideredaktionens grävande journalist Ola Melin för att ta reda på sanningen.

Rålängd på skidorna kommer inte lanseras förrän nästnästa säsong. (2012)
Då finns det bara en längd av alla lagg (oftast 2.10 långa) med en rak oavslutad ände.
Din "skifitter" kapar av till rätt längd och tillverkar den bakände du vill ha. Swallowtail, twintip, platt bakände, semitip - you name it!

Nojlas sa:
Då finns det bara en längd av alla lagg (oftast 2.10 långa) med en rak oavslutad ände.
Din "skifitter" kapar av till rätt längd och tillverkar den bakände du vill ha. Swallowtail, twintip, platt bakände, semitip - you name it!
Glöm inte bort att aldrig låta Conrad fitta skidorna åt dig. Alla vet ju att han bara kapar med tysk fulsåg!

Nojlas sa:
Hehe, undrar om han har hittat ett par fina gröna lagg i nån container som bara var lite trasiga i ena änden. Jag gillar bindningen skarpt. Dom där gamla Tyroliaklämmorna är underskattade. Och istoppat i pjucken är alltid the new shit för den som vågar.

Jag ser redan framför mig hur det kommer se ut på forumet framåt höstkanten 2011 när Conrad börjar prångla iväg nästårsgrejor.

"Sportconrad fuskar med skifitting!"
"Snedkapat, vad göra?"
och sen på K&S på våren:
"Monterade för 312mm och swallowtailkapade till 187cm"
För att inte tala om prångel-Andrés annonser med okapade skidor i plast.

MnO sa:
Nojlas sa:
Hehe, undrar om han har hittat ett par fina gröna lagg i nån container som bara var lite trasiga i ena änden. Jag gillar bindningen skarpt. Dom där gamla Tyroliaklämmorna är underskattade. Och istoppat i pjucken är alltid the new shit för den som vågar.

Jag ser redan framför mig hur det kommer se ut på forumet framåt höstkanten 2011 när Conrad börjar prångla iväg nästårsgrejor.

"Sportconrad fuskar med skifitting!"
"Snedkapat, vad göra?"
och sen på K&S på våren:
"Monterade för 312mm och swallowtailkapade till 187cm"
För att inte tala om prångel-Andrés annonser med okapade skidor i plast.
Hehe, blir lite skumt med var centrum på radien hamnar på skidan bara, kapar man en 210cm ner till 150cm så hamnar ju den ursprungliga midjan rätt långt bak på skidan. Tanken är ju rolig i varje fall. Får nog va oavslutade ändar både fram och bak i sånna fall, beroende på hur mycket man kapar fram respektive bak kan man då styra var på skidan skärningen skall hamna också, om man vill ha symetriska parkskidor eller mer normalt skurna skidor t.ex. Så får skidshopen böja till brättena på nått vis sen.

Mina föräldrar brukar berätta om när dom växte upp, att det var så synd om de barn som hade slarviga föräldrar som inte hade brättat skidorna till dom ordentligt då det var tid för skidtävling i skolan. Tänk själv att åka en mil längdåkning på obrättade skidor, inte kul :-( På den tiden spände man längdskidorna i en speciell fixtur för att hålla spann och brätte på dom då de inte användes, tiderna förändras......

/JN

nomme sa:
somebody sa:
melgibson sa:
vad händer om man vill svänga åt andra hållet då?? o.O
åt höger alltså..
Då går det åt helvete.
Tänk efter nu han har rätt.. skulle kunna vara så..efter som du inte använder sama stålkanter när du svänger höger - resp vänster. Dom skulle alltså kunna ha kortare radie på INNER-stålkanten.. då skulle de fungera att svänga åt båda hållen.. bara man har skidorna på rätt fot, aldrig hört om något sådant men de verkar ju smart!
Ingen här har ju rätt?

Du har ju rätt om att det är olika stålkanter för höger / vänstersväng, för annars skulle jag inte komma långt med mina sönderrailade skidor (saknas stålkant på yttersidan av pjäxorna alltså innerskidan)

Men eftersom det står R och L så är det ju höger och vänster, men det står bara R11 på högerskidan och R12 på vänsterskidan, alltså går ju teorin bort om att det skulle vara olika radie på olika sidor på skidan

Samt att radien ligger ju i spannet och inte i stålkanten, vilket gör att sålänge dom inte tillverkar skeva skidor så blir det svårt att få olika radie till dom olika sidorna på skidan :)

Senast ändrad:
Njaaaäee ... om svängradien nu ligger i spannet innebär det att fullrockers svänger åt motsatta hållet som skidor med traditionellt spann. Då blir alltså bergskidan dalskidan och tummen byter plats med lillfingret. Kan någon med fullrockade skidor bekräfta detta? Mina kryssskrik är inte färdigrockade ännu ... ;-)

Mountain_Man sa:
Njaaaäee ... om svängradien nu ligger i spannet innebär det att fullrockers svänger åt motsatta hållet som skidor med traditionellt spann. Då blir alltså bergskidan dalskidan och tummen byter plats med lillfingret. Kan någon med fullrockade skidor bekräfta detta? Mina kryssskrik är inte färdigrockade ännu ... ;-)
Confirmed.

En fullrockad skida, t ex Kuro, svänger alltså åt "fel" håll. Ju mer man carv-kantar åt höger, desto mer svänger skidorna åt vänster. Det känns lite skumt i början, men man vänjer sig snabbt. Efter ett tag märker man i princip ingen skillnad jämtemot ett par traditionellt spannade skidor, förutom att man bankar åt andra hållet. Det är inte svårare än att korsa armarna när man cyklar. Man vinner så mycket annat på rockern att jag tycker det är värt det. Med marginal.

Hybridspann och tiprockade byggen är lite luriga där. En del går rakt fram oavsett hur mycket man kantar. Spannprofilen tar ut sig själv. Andra, till exempel JJ, ålar sig liksom fram.

För er fattiga små eländen som inte haft råd att köpa rockers än finns det en genväg för att testa lite hur det känns:
Nästa gång du är ute på tüskcarvar utan stavar - sluta tryck ut skidorna i svängen. Sätt i kanten och dra in mot kroppen istället. På så sätt kommer du skapa en tillfällig rocker på dina skidor och skidan svänger åt motsatt håll jämfört med vad du är van vid. Såg du Byggmark i Levi under helgen som gick så förstår ni vad jag menar. Än så länge är han ensam om att köra dragcarve i WC, men de flesta kör det faktiskt på träning från och till.

Tro det eller ej, men mannen bakom det här helt nya sättet att svänga är faktiskt Janne Boklöv, som surnade till när credschwungen han fick i samband med uppfinnandet av V-stilen avtog. Nöden är uppfinningarnas moder som bekant. Med inspiration av uthoppet i backhoppning klurade den lille jäveln fram det här. Otroligt vad han kan hitta på, Janne.

Då har vi alltså kommit fram till att det inte går att svänga alls med sådana där skitgamla träskidor som är helt raka! Perfekt!

linder sa:
Då har vi alltså kommit fram till att det inte går att svänga alls med sådana där skitgamla träskidor som är helt raka! Perfekt!
Klart det går, de har ju spann, till skillnad från dagens bestialiska tingestar. Det var bättre förr, skidor med spann för bra sväng men rak skärning för optimal puderprestanda.

@MarkusO
Jag har inte haft förmånen att köra några rockade skidor förutom de enstaka par jag haft under årens lopp med självrockning på grund av allt för hårt nötande i isiga pucklar. Nu förstår jag varför de har varit så svårhanterliga. En rockad skida i kombination med en med traditionellt spann kräver sin man (eller kvinna).

Vidare innebär detta att vi inom kort kommer att få se en revolution avseende utformningen av alpina tävlingsskidor. FIS reglementet styr ju hårt skidans mått, men vad jag vet regelerar man inte spannet. Detta måste ju innebära att vi nu kommer att få se fler och fler WC åkare på fullrockade skidor. Är det Fischer som kommer att vara först ut? Ska bli oerhört intressant att följa den här utvecklingen.

På sikt innebär ju detta att rockern kommer att följa samma utveckling som carvingskidan gjorde. Inom fem år kommer det inte längre att finnas några alpina skidor med traditionellt "positivt" spann. Allt i butikernas hyllor kommer att vara fullrockat! Mycket, mycket spännande!

Det har ju varit tyysssttt om Janne ett tag men han är verkligen värd en revansch. Är Janne med oss här på Freeride måntro och kan ge sin syn på detta?

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp