Vilken skida är bäst lämpad för säsong i Whistler?

Behöver införskaffa nya puderlagg inför vintern, så är i behov av kompetent rådgivning, varför jag vänder mig till er :)

Körde förra säsongen i Verbier på ett par Armada JP vs Julien, men dom pajja. Ska tillbringa hela denna säsong i Whistler, så det känns rimligt/roligt med ett par fetare lagg denna vända. Älskar skogsåkning (såklart även öppna fält), stora dropp och hög fart. Pistegenskaper bryr jag mig inte om.

Är 189 cm lång, väger 73 kanske. Men kör relativt hårt skulle jag vilja påstå :)

De skidor som spontant känns aktuella:

- Völkl Kuro (hört mkt gott om den i tidigare trådar)

- Line EP Pro

- K2 Hellbent

- K2 Pontoon

Av dessa, vilka tror ni är bäst lämpade för en säsong i Whistler?

Är det någon annan skida jag glömt ta i beaktning?

Hoppas på välgrundade svar :)

/Davva

Har inga större erfarenheter från de skidor du nämner men första tanken är ju att Kuron är mest chargingskida av dem, om du gillar höga dropp och hård åkning.

Ross S7 känner iaf jag ska vara en skida att ta med i tankegångarna för skogsåkning

Kika på denna med https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48102 Där diskuteras PNybergs kanadaquiver

Senast ändrad:
ok, teoretiskt skidval:
Whistler verkar ju vara stället som halva freeride.se bummare väljer i vinter så puderhetsen lär inte vara mindre den här vintern än tidigare. Därför skulle jag kollat på en skida som är grym i uppkörd lite halvtung snö. Det finns inte en chans ens om det blir bästa säsongen genom tiderna där att du får åka ospårat mer än ett par gånger (inbounds iaf, och ska du ut och hika bör du nog kolla på annat än det du kollar på nu) i bowlsen men i skogen så kommer det finnas linjer kvar. Snön i Whistler är ju inte ens med lite tur nära heliskiing snö utan lite tyngre och mer kompakt, så super duper fetingar för ospårad Alaskasnö är nog inte rätt val men jag har inte testat dem på plats. så en skida som är smidig i skogen, klarar av att skråa och åka runt bland uppkört är vad jag skulle ha letat efter.

Dagarna som du kan njuta av en Pontoon lär vara få men jag kan ha fel (det här är i teorin nu). Hellbent skulle jag gissa är för mjuk för alla pucklar och du gillade att dra på.

Med tanke på att jag är all set med mina Lotusar ;-), har jag funderat på skidor åt dig istället David, hehe... Jag har nog kommit fram till samma som Jarle, dvs. Kuron och S7:an... Jag vet ju hur du vill åka också... Du kommer ju inte köpa en puderskida med platt tail om vi säger så!

Goodha 114 är ju ett ganska vettigt alternativ också, osäker hur den är flexmässigt, men måttmässigt tror jag den kan passa dig bra...

Vill du söka dig till en mer charger-lik skida, eller vill du fortsätta med mjuka skidor? Nya JvJ kan nog vara kul att surfa fluff med, men den lär ju vara tråkig i hårdare lägen, samma sak med EP Pron.

Hur styv är Prophet 130? Prophetserien här väl lite karaktär, eller tar jag totalt fel? Jag har för mig att den trots allt ändå är/har utvecklats till en ganska kompetent skida.

Det är ju tydligt att du är efter att par riktiga puderplank, gärna med omvänd skärning eller åtminstone rocker både bak och fram.
Något kommer du dock få tumma på, så är det bara. Vill du att dina skidor ska vara som bäst dagarna det är midjedjup fin snö eller vill du att de ska "bara" ska vara bra då men också funka fint när det är något mer uppkört eller väldigt skiftande före?

Dina förslag:
- Völkl Kuro - Jäkligt stora alltså, vet inte om de är den rätta skidan för Whistler, ens om du bara ska åk
- Line EP Pro - Väldigt mjuka men jäkligt coola skidor som dock kräver väldigt mycket och fin snö för att komma till sin fulla rätt. Min polare Mike, som visserligen väger närmare 90 kg, körde de i Jackson i vintras och han kämpade med att landa lite större drop för att det är så lite under foten att landa på.
- K2 Hellbent/K2 Pontoon - Båda styvare än EP Pro men ändock åt de mjukare hållet. Hellbent körde min 100 kg välväxte vän Raymond telis på i vintras utan att större problem. SKA UTVECKLA MITT SVAR HÄR SENARE:

Mina förslag:
Är du inne på rocker och/eller omvänd skärning skulle jag personligen också kikat på DPS Lotus 120 eller 138, Armada ARG (som sägs vara en kopia av Lotus 138?) eller Unity Hiatttwin. Nöjer du dig inte med något annat än det bästa tycker jag även att du ska kika på Hendryx Cash is king.

Andras förslag:
Rossignol S7 - Kul att Ross börjar göra lite bredare och annorlunda skidor. Att 104 mm B-squad vart deras bredaste skida fram till ifjol tycker jag är minst sagt pinsamt. Just det talar emot S7, att Ross inte har byggt feta skidor speciellt länge. Visst, de bygger bland de finaste raceskidorna i världen, men att bygga ett par fina puderplank är inte samma sak.
Goodha 114 - Känns mer som en skida för de riktigt fina dagarna i de snörika delarna av Skandinavien eller som en bra skida för det mesta i Alperna.
Prophet 130 - En otroligt bra kompromiss mellan en riktigt bra skida för de djupaste dagarna och en skida som även klarar av lite skitsnö emellanåt. Ingen galen rocker men lite spann och mycket flex är egenskaper som gör att de trivs i det mjuka. Har vad jag vet inte ändrats speciellt mycket sen Pollard introducerade de 2001. Det är nu 8 år sedan, helt galet att Line är så långt före alla andra skidmärken.

liftbunden offpist eller turande? eller kanske lätt hajkande?
oavsett vilket tycker jag att du ska skaffa en bra rockerskida, typ pontoon eller kuro som jag har själv. prophet 130 har jag en till salu, men har aldrig åkt på den själv så jag vet inte mycket om det.

andra fullt tänkbara alternativ är armada arg och nån fet hendryxskida, särskilt som du verkar intresserad av skogsåkning! :)

Jag kan ju berätta att David nog har bestämt sig för att det blir ett par Kuro, jag övertalade honom igårkväll, hehe...

Om han bara skall ha ett par skidor så är inga av ovanstående några bra alternativ av dessa han har skrivit själv...

//H

Jag skulle valt mellan JJ, S7 och EHP. EHP om du gillar att bränna på, JJ eller S7 om du gillar att svänga.

Chopstick kan vara ett alternativ, något mer "humana" mått än Kuro men desto mer lekskida än Kuro sett till mått och monteringspunkter. Chopstick är symmetrisk och presterar därför som bäst när bindningen sitter där på skidans mitt. De har även en monteringspunkt längre bak men då jobbar man mot naturens lagar vilket sällan brukar bli bra.

Varför inte Hasse? Det beror väl helt på vilken sorts skidåkning han föredrar och vart han vill att sina skidor ska prestera som bäst?

Senast ändrad:
Lima-Ko: Vilken av dessa skidor skulle du ha haft då som one-quvier skida? Ingen av de är speciellt roliga om de blir lite uppkört, hårt och jävligt. Och Whistler blir väl uppkört om något?

//H

Hasse, var någonstans nämner han one-quiver skida!?
David letade efter en grym puderskida, inte ett par Pro Riders... För all pist- och parkåkning kommer han ha ett par jibblagg, iom. att han kommer spendera en stor tid i parken. Så om han köper Kuros kommer han bara åka med dem så länge det är mjukt. När det blir uppåkt och pissigt kommer han hänga i parken tills nästa dump kommer...

Carled: Det var det jag skrev ovan. Om han skulle bara ha en skida...

//H

Jag tänkte på ditt svar till Lima-ko, iofs. så svarade han på ditt inlägg OM han bara skulle ha en skida. Men nu är det uträtt och det kommer inte vara en do-it-allskida. Men Kuron är väl ändå rätt allround för sin enorma size, svängradien är ju inte enorm, och de är ju inte sladdriga nudlar så visst bör de funka ganska hyfsat i Whistlers dagsgamla, uppåkta bowls?

Jag skulle fördra en hårdare skida än Kuron. de när inte så hård. Jag åkte den förra året i uppkörd puder på eftermiddagen. Och så kul var den inte då kan jag säga. Hade då hellre kört Pro Legenden.

Eller Pontoon.

Fast Kuron är en kul skida.

//H

Senast ändrad:
Jasså, hellre Pontoon, intressant... Är det Pontoons tyngd och fotstyvhet som räddar den eller?

OJ vad många svar! Calle har företrädit mig bra hittils, men kanske dags att slänga sig in i debatten själv :) Jag tänkte utveckla hur jag har tänkt anända skidan:

Precis som Calle skrivit tidigare kommer jag hänga mkt i parken. Men jag kommer å andra sidan inte bara åka offpist endast under klockrena dagar. Jag skulle nog uppskatta det till 50-50 park/puder. För att ge svar på Lee-nus fråga, kommer jag främst leta liftbunden offpist, men jag är inte rädd för att hajka en del heller. Jag kommer dock inte gå heldagsturer särskilt ofta. Utan som sagt lätt hajkande eller om man lyckas komma åt något nära.

Eftersom jag inte varit i Whistler tidigare själv, har jag svårt att avgöra för vilka förhållanden skidan ska vara optimerad för. Men jag vill verkligen att den ska vara sjukt bra dom dagar det är sjukt bra snö - det är dem dagarna jag åker dit för! Så där vill jag inte göra avkall på så mycket. Men vad jag förstår är de dagarna ganska lätträknade kasnke, så egentligen är det väl minst lika viktigt att den går att ha kul på ofta. Säg 50% av tiden, dom andra 50% tillbringar jag som sagt i parken.

Vad blir det mest för typ av åkning i Whistler i off-pisten? Anar att snön i skogen vara lite längre innan det blir uppåkt...

Jag hoppas denna info underlättar för er att avgöra vilken skida som är mest optimal.

Line Prophet 130 låter intressant, likväl som ARGen.

Hmmm så många nu, men vill gärna ha nått lite fetare, så skidor under 120 tycker jag går bort, rätta mig om jag har fel...

Det går inte att utläsa i Davids inlägg om han ska ett eller två par skidor. Därför ställde jag denna frågan i mitt första svar: "Vill du att dina skidor ska vara som bäst dagarna det är midjedjup fin snö eller vill du att de ska "bara" ska vara bra då men också funka fint när det är något mer uppkört eller väldigt skiftande före?"

Hade svaret från David varit att han föredrar det första påståendet hade min fråga till dig Hasse varit av högsta relevans. Om David istället föredrar påstående nummer två hade min fråga varit otroligt puckad.

Jag kommer ha två par skidor. Ett par park skidor och ett par för puder. Till att börja med iaf. Kanske är bäst att ha ett mellanpar, men vet ej om jag kommer få råd. Så denna frågeställning utgår från att jag ska ha två par skidor, ett par för park, och ett par för offpisten.

Jag vet att man måste kompromissa, men som jag skrev vill jag att de ska vara sjukt jälva bra när det är midjedjupt. MEN, eftersom dessa förhållande kanske inte är särskilt vanliga? så vill jag ha en skida som jag kan ha så roligt som möjligt med i de förhållanden som råder i whistler. 50% av tiden där kommer jag åka offpist, så blir väl en del uppspårat också.

Var skidan ska prestera bäst blir alltså i midjedjupt puder, MEN jag vill gärna ha roligt på den tiden emellan ocskå. Om det går att hitta en sådan lösning?

Hendryx Cash is King
Line Prophet 130
Völkl Kuro (lite för mycket rocker för att vara allt för allround enligt mig)
Faty-pus A-lotta
K2 Pontoon (fortfarande grym skida i de flesta förhållanden)
Nprdica Jahlove

Detta är väl de skidor jag skulle gå på i så fall. EP Pro är en sjukt kul skida men inte när det är hårt. K2 Hellbent tycker jag fastnar i snön för lätt. Armada ARG är inte kul alls om det inte är mjukt. Samma DPS 138.

//H

jaså, har du åkt jahlove hasse?
har inte den traditionellt spann? klart, den är ju fet så det räcker... skulle gärna höra ett utlåtande om denna i så fall.

Senast ändrad:
Tilläggas bör ju att han trots påtryckningar från mig inte insett hur bra Lotusskidorna är, och hur grymt allround mina 120 är... Det verkar som att det bara är jag och Nojlas i hela Sverige som förstår hur ett par puderlagg skall vara.

Ja den har tradionellt spann. Och man skall inte underskatta det. A-lotta har oxå det. Och den funkar grymt i puder. Jahlove funkar likadant. Har åkt på den i ganska kass förhållanden men som sagt den funkar. Flyter bra, går att köra pist oki med (bättre än rocker skidor med mycket rocker på så som Kuro)

//H

Carled sa:
Tilläggas bör ju att han trots påtryckningar från mig inte insett hur bra Lotusskidorna är, och hur grymt allround mina 120 är... Det verkar som att det bara är jag och Nojlas i hela Sverige som förstår hur ett par puderlagg skall vara.
Eller att ni inte har testa så mycket andra riktiga skidor kanske? ;)

//H

Hasse sa:
Ja den har tradionellt spann. Och man skall inte underskatta det. A-lotta har oxå det. Och den funkar grymt i puder. Jahlove funkar likadant. Har åkt på den i ganska kass förhållanden men som sagt den funkar. Flyter bra, går att köra pist oki med (bättre än rocker skidor med mycket rocker på så som Kuro)

//H
självklart ska man inte det! jag dyrkar mina 193 cm nordica blower, framför allt sedan de plattade ut tailen. grym skida för övrigt, men kanske inte för skogsåkning i whistler.

Pistegenskaper bryr jag mig inte om, så de kan vara hur dåliga som helst.

SÅ, vad jag förstår kan jag krympa ner aktuella kandidater till:

Line Prophet 130
Völkl Kuro
K2 Pontoon

Och kanske även DP Lotus 138 (eller 120, fast då skulle Carled bli så mallig)
Och även ARG.

Hendryx är alldeles för dyrt för min kassa.

Föjaktligen, vilken av ovanstående ska jag ta?

Alla dessa tre är grymma. Säger nej till Kuro för att det är Völkl och dera problem med kvaliten på skidorna de två sista åren. Ja till Pontoonen för den är sjukt kul. Och ja till Prophet för att det är Line och den är sjukt skön skida och meat allround av dessa tre...

Och du vill kunna åka i pisten till liften. Jag vet har haft två säsonger med Spatula. Är ett helvete att åka skrå och försöka att åka pist överhuvudtaget. Så då går DPS 138 och ARG bort tycker jag.

Sen om du skall till Canda så kan du säkert köpa bra skidor där som knappt finns i Sverige så som Praxis bland annat. Och billigare oxå..

//H

Okej grymt! Detta gör det betydligt enklare :) Tack!!

Vad får man pröjsa för ett par Line Prophet 130 i Kanada, med tanke på att dollarn är låg nu? Och för ett par Pontoon?

Jag säger nog som Hasse att du borde åka över och känna, klämma och prova. Billigt att köpa lagg på andra sidan pölen och det finns en massa roliga märken som Praxis, Moment etc. Nu när ni är inne på Line, hur är Moderskeppen? Verkar vara deras "riktiga" storbergskida.

Goodha 114 är jag själv mycket nöjd med men är kanske lite väl mycket allroundskida för din smak?

Verkar smart att köpa på plats.

Ja exakt den känns lite för allround, vill ha nått lite fetare, nått för de riktigt bra dagarna.

davidp sa:
...
Var skidan ska prestera bäst blir alltså i midjedjupt puder, MEN jag vill gärna ha roligt på den tiden emellan ocskå. Om det går att hitta en sådan lösning?
Den lösningen tror jag heter Prophet 130. Den väl tilltagna rockern på både Kuro och Pontoon kommer inte göra att du har speciellt roligt tiden där emellan, trots att de har "normal" skärning. Prophet 130 däremot har i stort noll spann och bara lite tiprocker.

Prophet 130 kostar 650 USD på Getboards och fjolårets Pontoon 800 USD.

Moment Donner Party eller någon praxis skida. Kanske praxis hybrid?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp