Vilken skida är bäst lämpad för säsong i Whistler?

Ja, kolla in Moments fetingar. Verkar svåra att få tag på i sverige, men ska du till kanada så. :) Info finns på deras hemisda. Verkar snuskigt trevliga.

Själv kör jag ett par ARG i år som rena puderskidor.
Läs min tråd om omvänd radie också! kan stå något bra där.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47594

jag skulle slå ett slag för EHPn. Den är 0%jibb och lek men jävligt allround. Kvicka som attan trots storleken.
Hursom så vill du han en skida som klarar av allt från powpow till återfrusen snö...för så är whistller. Tempskillnaderna kan vara helt sjuka vissa perioder.

Jag undrar hur många av er som någonsin har åkt midjedjupt i Whistler? Jag var där -98/99 och då vad det MYCKET snö och det var en (1) gång som man kunde åka nåt som möjligtvis kan kallas midjedjupt och det var med dåtidens mkt smalare skidor. Stora dump visst, men midjedjupt kan du glömma om du inte är 100 cm lång. Jag har inte åkt en endaste av de skidorna men Hasse är nog inne på rätt spår baserat på hans resonemang.

Senast ändrad:
Carled sa:
Tilläggas bör ju att han trots påtryckningar från mig inte insett hur bra Lotusskidorna är, och hur grymt allround mina 120 är... Det verkar som att det bara är jag och Nojlas i hela Sverige som förstår hur ett par puderlagg skall vara.
Hehe, njaa, det är ganska många fler än bara du o jag som kör DPS.
Sen är skidval en fråga om smak. Men ett par Lotus 120 hade helt klart varit ett alternativ.

Hasse sa:
Eller att ni inte har testa så mycket andra riktiga skidor kanske? ;)

//H
Mjasså du. Det vet jag inte riktigt om det stämmer. Har bl.a. provkört lite hendryxlagg som var väldans trevliga i pisten. Håller mig dock till mina gamla godingar :)

Håller med Hasse m.fl.
Skidorna köper du ändå i whistler, så prova runder där innan du köper, så kan du avgöra själv vad som funkar för dig.

Tack för all rådgivning!

Har lurat lite på vilken det ska bli nu några dagar. Låter förnuftigt att testa på plats, så ska väl göra det. Måhända att Prophet 130 kasnke är mest allround och därför egentligen bäst, men jag känner mig mer sugen på Pontoon eller Kuro om ni förstår hehe :)

Vilken av dessa två tycker ni? Vilken är lättast?

OCH inte minst, vilken bindning ska jag satsa på? Har ett par PX 14 liggandes...

David, du vet att det bara finns två bindningsalternativ, 916 eller 920, eller hur Carled ;)

Blir du kvar på lagret på måndag?

Senast ändrad:
Om han skulle köpa Kuron tyckte jag han skulle köpa Jestern, bra paketpris och bromsar finns ju garanterat... P18 är ju sweet, men kräver böjning.
916/STH16 är ju bra bindningar för lite mer kötta, men det krävs ju en personlig inställning där man själv verkligen känner att man behöver sådana bindningar. Det är ju verkligen fel bindning att köpa om man inte har koll på att det är en gammal racebindning som börjar på, felaktigt sagt, 90kg.

Jag har ju STH16 på mina Lotusar, vilket jag är skitnöjd med. Perfekt val för den skidan. Hade jag haft STH16 på ett par parklagg? Tveksam...

Hur som helst tycker jag du ska gå bortanför 14-DINarna, det är ju samma pissiga konstruktion som de vanliga bindningarna, bara hårdare fjäder. Gå isf. på racebindningar med mindre hård fjäder...

Tillbaka
Topp