Vilken skida köpte jag =0) ?

PeterH

Ny medlem
Mors

Köpte helt oplanerat ett par GS race skidor.
Då jag just börjat fuska lätt med portar så var det kittlande att få prova ett riktigt par. Det var splitt nya men några år gamla.
Kan någon hjälpa mig att tyda vad jag köpt samt gissa årsmodell?

Salomon Equipe Race GS LAB med extra LAB etikett.
Röda
Made in France.
Guldfärgad Hangl platta med 9-16 bindning (det var den jag fick till dem)
180cm och R21m

Har bara åkt på den en dag i Romme på vägen hem.
De var otroligt stabila men tröga att komma in i sväng med (taskig tekning?).
Det gick bättre när det var lite isigare senare på dagen.
Kan man justera fram bindningen något för att snabbare komma in i sväng?

Mvh
Peter

21m tyder på före 2007(?) i a f. Numera säger FIS-reglementet 27m för herrar, 23m för damer. 180 cm, plattan och bindningen, tyder på en damskida eller kanske juniorskida, MEN dom kan likväl vara alldeles utmärkta för lite GS-fuskande!

Japp, du måste sannolikt få fram axlarna/kroppen lite längre fram i svänginitieringen, plus att se till att pjucken är rejält åtdragna i skaftet, både spännen och toppband. Vinkla upp skidorna tidigt, lägg tidigt tryck och låt sen dom göra jobbet!

En raceskida måste åkas aktivt, men när du väl kommit på hur dom funkar har du säkerligen blivit en bättre åkare också!

Eder
Ace DG

Hej

En bild (om den inte är för stor).
Till mitt pris ingick inte 10-18 bindningen (och den hade jag inte velat ha då jag väger under 80).
När jag böjer lite på dem gissar jag att de är åt det mjukare hållet (som jag vill ha).

Jodå, jag ser detta som ett ''hyrköp''.
Blir jag inte bättre så åker de ut på blocket ;o)

/Peter

Frammontering?

Vad jag kan se så sitter frambidningen fast monterad på plattan.
Behöver jag borra om den för att få fram den nån cm?

Det sitter 4 Torx på sidan av plattan.
De förefaller vara till justering men inget händer när man skruvar på dem.
(de sitter inte ''fast'' från början och inget synligt händer när jag skruvar lite...). Kan det vara för höjdledjustering??

/P

Nej du ska inte röra dom, om jag inte missminner mig så är det dom som fäster plattan i skidan. Du måste borra nya hål om du ska flytta bindingen. Tror inte det är färdiga inserts i Hangl-plattorna.

Den andra bindningen är tom 14-20.

@GammelAce: Hanglplattan är faktisk den som dom använde på vc. Så den tyder bara på att det är riktiga lagg.

Du har köpt ett par fina storslalomlok som har ett par år på nacken, dock är detta inget negativt då du inte kommer känna någon skillnad på nyare och dessa har dessutom en kortare svängradie. Enda jag kan hitta är 2006 men jag är rätt säker på att det snarare handlar om 2002-2003.

http://www.skis.com/adult-race-skis...k&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=Affiliate där kan du förövrigt se butiks/juniorracemodellen av samma skida. Största skillnaden rent kosmetiskt är annorlund "pro link" (armarna på skidan)och en lite avsmalnande bakända på skidorna.

Edit: http://images.google.se/imgres?imgu...lomon&start=399&hl=sv&sa=N&ndsp=21&tbs=isch:1 Tror att det är samma modell. Men vad jag vet så hade dom ungefär samma design under ett par år. Så lite svårt att veta.

http://images.google.se/imgres?imgu...lomon&start=399&hl=sv&sa=N&ndsp=21&tbs=isch:1 Liknande 2006 men utan armarna på skidorna.

Senast ändrad:
Tackar tackar.

Åldern förklarar det låga priset och att de var lite svävande i butiken att våga ange vilken årsmodell det var. Det enda de vågade säga var typ drygt 4 år gamla...
Butiken sa att det var en riktig race skida och att
- Hangl plattan var top of the line.
- Att etiketten på framdelen indikerar racestock skida (syns dåligt på bilden).
- Att ''de riktiga'' race skidor byggdes i France (och det står det ju på skidan)
- Att de är anpassade par (dvs in-mätta med samma hårdhet)

Kan det vara så att dessa kommer ur typ samma serie som använts i WC sammanhang (sånär som på längd och radie)?

/Peter

jag tror också på tidigt 2000-tal när jag ser dom. Hanglplattan (hade jag glömt utseendet på...) tyder på det också.
Sen kan dom komma från ett antal olika serier, något som bara Salomons importör eller raceavdelning kan svara på egentligen. Men äkta racelagg är det!
/A

Tillbaka
Topp