Vilken skida till en 105 kilos kille.

• Trådstartare Trådstartare mip
  • Start datum Start datum
M

mip

Guest
Hej.

Jag funderar på att köpa nya skidor. Jag är 190 cm lång och väger ca 105 kilo. Jag är medelgod till avancerad åkare och åker allround men mest i pisten. Vilken skida är tillräckligt styv för min vikt? Jag har tittat på Head monster men är rädd att den blir för sladdrig för mig. Mycket tacksam för lite hjälp och förslag.

Hälsningar Mip.

Väger ca 95 och åker på Monster 85. Skidorna är riktigt stabila...och jag är nöjd (både i pist o utanför)!!!

salomon cross max eller atomic supercross..
det finns hur många skidor som helst ju... alla wc tävlings skidor är ju hårda..

Ha D

Crossmax är ju mjuka som typiska salomon gummisnoddar och det tycker lilla jag på ca 70kg efter att testat 10P i 180cm, väx upp innan ni postar tack!!
mip: kolla völkl (och säkert andra märken också men völkl brukar var styva) lr db och liknande som "customiserar" flexen

När du säger "styva skidor" tänker jag Stöckli.
Som balanselius skriver så är salomons skidor ofta ganska mjuka, vilket kanske då inte är ett så hett altrenativ för dig.
Ska du kika på DB så får du vänta till januari/februari p.g.a förseningar med leveranserna, men då kan du ju också bestämma flexen själv.

Lycka till!

Håller med Nojlas, tror Stöckli lämpar sig bäst om du tycker att Monster e sladdriga.
Tror det finns en modell som heter Dominiqe Perret pro model eller ngt sådant, den
skulle jag tro är tillräckligt styv & stabil.

peace.

Jepp. Stormrider DP heter den. Finns upp till 201cm...
Har för mig att den är en ombyggd störtloppsskida i grunden.

Tendensen går tyvärr mot mjukare och kortare, även på racesidan. P g a din längd och vikt finns egentligen ganska få riktigt bra förslag.

Några är dom följande. Dom ligger dock i det klart högre prissegmentet.
Stöckli SR XL 194 cm (74 mm under foten).
Dito Laser GS, 192 cm (66? mm)
Dito Laser Cross Pro 188 cm (67 mm).
Dito SR DP 194 eller 201 cm (92 mm). DP:n köper man normalt sett inte för piståkning.

I a f, dom här pallar för en tungviktare, även i hög fart, MEN för att kunna utnyttja dom rätt måste man ha ett visst mått av styrka och god grundteknik.

Du säger att Head monster kan bli sladdrig. Väljer du längd längsta längd av 85:an (193? mm) tvivlar jag rätt starkt på det. Även Monster 75 i längsta längd kan passa. En alldeles utmärkt allroundskida.

Völkl har alltid gjort stabila don. Håll utkik efter Superspeed, Supersport 6 star, 5 star, storslalomodeller märkta P60, P50, P40 (nyast först). Naturligtvis efter utgångna modeller G31, G41, G4, AX4

Atomic GS:11, ev (finns bara upp till 180 cm) även SX:11, m fl

Ross 9X årsmodell 2000 och 2001 är mycket stabila, och fanns i längder upp till 198 cm, och kan gå att hitta till mkt bra priser.

För tusan det finns ett gäng. Viktigt är dock att du är ärlig mot dig själv angående åkskicklighet, antal skiddagar per år etc. Det är en baggis att köpa dyra lagg, bara för att upptäcka att dom inte passar dig och din nuvarande åksskicklighet. Som du märker nämner jag längd. En lång tung åkare måste ha längre lagg enligt mitt sett att se det. Dom längsta skidorna är ofta något biffigare uppbyggda än dom kortare.

/Ace DG, 93 kg, 183 cm.

Alla skidor tål din vikt! Allt beror på hur du åker!
Själv är jag en tung kille som åker hårt och tungt. Men jag har fortfarande Salomon PR som favoriter vad
gäller allround. Med dessa skidor har jag hoppat, railat, pumpat och tom vunnit en GS tävling!!!
Mitt spontana svar är att du skall skaffa dig ett par justa GS skidor i race mått. Håller de för Herman M så
håller dem för dig (Javisst han får skidor enligt spec) men det är fortfarande samma grund skida.
Allt är upp till dig! Vad vill du göra med/på dina skidor!

(Huvudsaken är att du har kul)

T-son

Jagade själv en all mountain tills idag.....

10 januari kan jag nog ge lite input på Scream 10P extra hot då jag precis införskaffat ett par nya 185 cms för 3,5 loppor med S914 bidningen.

Väger ca 95 och är 190cm så man blir ju lite orolig när folk skriver sega som snoddar men är nog inte helt tokigt med vad jag läst i övrigt på nätet (lätta killar lovordat till tusen men för tyngre bjässar så skiljer det lite dock i åsikter - men generellt sett så gillar du att åka fort och långa svängar så är de helt rätt från vad jag har läst då som sagt).
Har dock inte läst någon som klagar på bärigheten i puder :)

Här är en test (7 sidor detta är final verdict) http://www.gords.com/03skitest7.htm
En till här (klicka more för detaljerat resultat) http://www.newgear.net/ski_skitestty1_2003.asp?la=EU&yr=2003&sty=AM

*Är dock fortfarande lite sugen på 1080*

Mvh
Boogie

Tillbaka
Topp