Tendensen går tyvärr mot mjukare och kortare, även på racesidan. P g a din längd och vikt finns egentligen ganska få riktigt bra förslag.
Några är dom följande. Dom ligger dock i det klart högre prissegmentet.
Stöckli SR XL 194 cm (74 mm under foten).
Dito Laser GS, 192 cm (66? mm)
Dito Laser Cross Pro 188 cm (67 mm).
Dito SR DP 194 eller 201 cm (92 mm). DP:n köper man normalt sett inte för piståkning.
I a f, dom här pallar för en tungviktare, även i hög fart, MEN för att kunna utnyttja dom rätt måste man ha ett visst mått av styrka och god grundteknik.
Du säger att Head monster kan bli sladdrig. Väljer du längd längsta längd av 85:an (193? mm) tvivlar jag rätt starkt på det. Även Monster 75 i längsta längd kan passa. En alldeles utmärkt allroundskida.
Völkl har alltid gjort stabila don. Håll utkik efter Superspeed, Supersport 6 star, 5 star, storslalomodeller märkta P60, P50, P40 (nyast först). Naturligtvis efter utgångna modeller G31, G41, G4, AX4
Atomic GS:11, ev (finns bara upp till 180 cm) även SX:11, m fl
Ross 9X årsmodell 2000 och 2001 är mycket stabila, och fanns i längder upp till 198 cm, och kan gå att hitta till mkt bra priser.
För tusan det finns ett gäng. Viktigt är dock att du är ärlig mot dig själv angående åkskicklighet, antal skiddagar per år etc. Det är en baggis att köpa dyra lagg, bara för att upptäcka att dom inte passar dig och din nuvarande åksskicklighet. Som du märker nämner jag längd. En lång tung åkare måste ha längre lagg enligt mitt sett att se det. Dom längsta skidorna är ofta något biffigare uppbyggda än dom kortare.
/Ace DG, 93 kg, 183 cm.