Vilken typ av hyrbil behövs i colorado?

maenge

Ny medlem
Tjena!

Vi ska till Colorado i vinter, framför allt Vail. Vilken typ av hyrbil ska man ha? Räcker det med en "vanlig" bil eller behöver man något SUV-liknande med 4-hjulsdrift? Har de vinterdäck i USA eller är det snökedjor som gäller? och behövs sådana?

Vi var över i colorado 2010 i februari vi bumma runt i vail ,breckenridge, keston ,arapaho basin den vintern hade dom massor med snö.Innan ni åker kolla hur det ser ut men jag rekommenderar suv 4 wheel, för att ta sig från denver till skidorterna är det både upp och ner. vi bodde i Frisco därifrån har man alla skidorter inom 20-25min
rekommederar Alamo bil uthyrning smidigt men beställ hemmifrån. god tur Tompa

Vägarna är ofta torra, särskilt i inlandet. Men på de allra flesta vägar som leder upp i bergen finns dessa skyltar:
Chain-Law-Sign.jpg

Dock har många en tilläggstavla om att 4-wheel är undantag. Fyrhjulsdrivna hyrbilar brukar ha "all-season tires".

Samma bil du skulle välja för en svensk vinter om det bara är typ Vail du ska till. Även om USA är ett U-land så har de både asfalt och plogbilar.

Xavier sa:
Samma bil du skulle välja för en svensk vinter om det bara är typ Vail du ska till. Även om USA är ett U-land så har de både asfalt och plogbilar.
Inte direkt då du inte får dubb-/vinterdäck om du hyr en bil liknande Renault utan måste då använda snökedjor vilket kostar extra, jobbigt att ta på och går sönder om du har otur.
Trots att dom plogar vägarna så kan det vara halt vilket land du än är i men du kanske har sommardäck på vintern i Sverige eftersom dom plogar och sandar?

Hyr en bil med 4x4 så slipper ni tänka på snökedjor.

Om ni kollar på bilar över Internet så brukar det inte stå att dom tar en extra avgift om den som hyr bilen är under 25. Vi fick betala 20 dollar om dagen extra då förare under 25 kräver en dyrare försäkring. Hyr heller aldrig bil på flygplatsen då det alltid är mycket dyrare där.

Vi hyrde bil av "Enterprise" och var nöjda med dom. Bilen vi hyrde strulade och då bytte vi den mot en ny likadan utan några som helst problem så dom var väldigt tillmötesgående.

Är man i staterna behöver man väl en 6 m lång pick-up. Man ska ta seden dit man kommer!

Duffis sa:
Xavier sa:
Inte direkt då du inte får dubb-/vinterdäck om du hyr en bil liknande Renault utan måste då använda snökedjor vilket kostar extra, jobbigt att ta på och går sönder om du har otur.
Trots att dom plogar vägarna så kan det vara halt vilket land du än är i men du kanske har sommardäck på vintern i Sverige eftersom dom plogar och sandar?

Om ni kollar på bilar över Internet så brukar det inte stå att dom tar en extra avgift om den som hyr bilen är under 25. Vi fick betala 20 dollar om dagen extra då förare under 25 kräver en dyrare försäkring. Hyr heller aldrig bil på flygplatsen då det alltid är mycket dyrare där.

Vi hyrde bil av "Enterprise" och var nöjda med dom. Bilen vi hyrde strulade och då bytte vi den mot en ny likadan utan några som helst problem så dom var väldigt tillmötesgående.
Vill minnas det satt dubbfria vinterdäck på bilen jag plockade upp i Breckenridge. Var dåligt snöår i och för sig. Min fråga är, hur mycket hjälper 4x4 med sommardäck (som tydligen sitter på alla hyrbilar i nordamerika, året om)? Bromssträcka?

Och jotack jag vet hur det är att köra i vinterväglag, både med sommardäck och dubbade/odubbade vinterdäck. Norra delen av Sverige så är det varken sand eller salt på vägen, den är vit under vintern...kört där också.

Xavier sa:
Duffis sa:
Xavier sa:

Vill minnas det satt dubbfria vinterdäck på bilen jag plockade upp i Breckenridge. Var dåligt snöår i och för sig. Min fråga är, hur mycket hjälper 4x4 med sommardäck (som tydligen sitter på alla hyrbilar i nordamerika, året om)? Bromssträcka?

Och jotack jag vet hur det är att köra i vinterväglag, både med sommardäck och dubbade/odubbade vinterdäck. Norra delen av Sverige så är det varken sand eller salt på vägen, den är vit under vintern...kört där också.
Jo men hade du en sämre bil eller en bättre? För oavsett vilken prisklass du ligger på i Sverige när du hyr på vintern har den nån typ av vinterdäck, det gäller inte i USA.
Där vi hyrde hade dom bara "all-round" däck och så fort det kom snö så var dom rätt värdelösa även fast det var plogat vilket ledde till att vi behövde snkedjor. Jag sa inte att det var sommardäck på alla bilar i nordamerika (USA) det var något du själv hittat på.

Det jag vill komma fram till är att man borde hyra 4x4 i USA om man ska vara där det finns snö då det innebär att man slipper hålla på med snökedjor som kostar pengar och kan innebära böter om man inte har.

Hmm, sitter i liknande funderingar, har hyrt en SUV med AWD i Calgary till Februari 2013. Det verkar helt sinnesjukt och omöjligt att få tag på vinterdäck (dvs enbart M&S däck). Dessutom säger alla olika, vissa säger att det kommer bli stökigt medans andra säger att det är hur lugnt som helst och det helt enkelt så dom kör i Kanada (förutom i Quebec, där det tydligen kan regna och vara minusgrader). men i.o.m att det inte verkar gå att lösa är det bara att gilla läget och köra försiktigt.

Jag har sagt mitt i frågan så får trådskaparen själv värdera informationen.

Men jag undrar, är det bara dubbdäck som är vinterdäck? Och vad står det här M+S för....?

Xavier sa:
Jag har sagt mitt i frågan så får trådskaparen själv värdera informationen.

Men jag undrar, är det bara dubbdäck som är vinterdäck? Och vad står det här M+S för....?
M+S står för Mud+Snow. Det som brukar kallas för helårsdäck här hemma. Alltså helt livsfarliga på både sommaren och vintern och borde förbjudas...

Jag bodde ett år i Wyoming och pendlade nästan varje helg till vail, beaver creek, steamboat, a-basin. En Toyota camry framhjulsdriven med m+s köpta på walmart funkade skitbra. Den delen av USA har bra iordninggjorda vägar överlag tycker jag. Du har mer nytta av 4x4 på parkeringarna i Chamonix och dit kommer ju alla fransoser med sommardäck. 4x4 är nice to have men inget krav alls.

m+s kan det lika väl stå på ett friktionsdäck som är avsett för vinter bruk (dvs dubbfritt, ) M+S kan också hittas på ett dubbdäck. M+S säger inte om det är ett så kallat åretrunt däck eller dubb/dubbfritt bara att det fungerar i lera och snö.

Åretrunt däck är ju en kompromiss vad gäller gummiblandningen.

fyrhjulsdrift (trehjulsdrift :P) med dåliga däck är inte bättre än framhjulsdrift med bra däck (vad gäller framkomlighet)... Allt utom bakhjulsdrift är bra på vinter (om man inte ska sladda ;) )!

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Är det standard på hyrbilar att man får dessa m+s däck eller är det något man måste be om och kostar extra? Det är snökedjor som gäller ändå antar jag om man inte har en 4x4?

Åkte runt 350 mil i Colorado i en splirrans ny och fet Cadillac. Hade bokat pick-up men uthyraren hade klantat sig så vi blev "uppgraderade". Vi åkte jäkligt komfortabelt och på tre veckor var det väl egentligen bara en dag vi hade föredragit 4wd. Snöröjningen funkar i regel bra men 4wd är alltid bra att ha. Kommer inte ihåg ifall vi hade med kedjor eller inte. Inget vi orkade använda iallafall.

Senast ändrad:
Som någon tidigare nämnde så är det 4x4 som gäller, inget snack om saken.. :) DEt finns dubbdäck i Colorado men ingen jag känner har kört på det och i synnerhet finns det ej på hyrbilar. Dom är bra på att röjja I-70 men det kan ändå vara fruktansvärt halt, framförallt kan Vailpasset vara ruskigt lömskt, en kompis smällde sin bil där i vintras trots 4x4 och bra snödäck....

Snökedjor funkar väl på tvåhjulsdrivet men jag skulle inte rekommendera det. Vad gäller att hyra bil så rekommenderar jag Enterprise, www.enterprise.com. Det är visserligen tillägg om nån är under 25 men dom brukar vara softa på så vis att det går finfint att deala med dom. Kör en fuling att du fått ett pris från herts lr budget och dom kommer garanterat minst matcha det priset. :)

Tillbaka
Topp