Vilken vallautrustning?

Vegar

Medlem
Vilken vallautrustning?
Behöver fixa lite basics att ha hemma. Så ni kanske kan rekommendera vilken vallautrustining ni har och är nöjda med.

Vallajärn: Jag lägger inte över 1000Kr. Vilken funkar bra? Kommer inte lägga pudervax vad jag vet idag.
Ser tex at XXL säljer denna till ett bra pris, men borde man gå ett snäpp upp? https://www.xxl.se/swix-t77-220v-vallajarn/p/1104560_1_style

Någon trevlig uppbevaringsväska? Vill inte lägga 1000Kr på den heller. Ni kanske har någon ide om en som man kan förvara alla vaxar och järn i?

Jag behöver alltså bara basics men ni får gärna komma med vilka tips som helst ..

Vilken vallautrustning?
http://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-SmartStore-Home/Pr341552002

40x30x19 för 69,90 fungerar finfint som skidvårdsbox. Här kan du förvara dina vallor, vallajärn och slipverktyg. Vill du ha något mer avancerat så titta på lämplig verktyglåda, betydligt billigare än en vallabox och fungerar lika bra om du inte behöver proffsgrejor! ;-)

Du klara dig säkert bra med det billigaste vallajärnet om det inte ska användas allt för omfattande.

/MM

Senast ändrad:
Vilken vallautrustning?
Resestrykjärn från tradera för 50-100 kr och metallsickel från närliggande byggvarushop som är bred nog att räcka hela vägen över dina bredaste skidor, kostar förmodligen typ 20-30 spänn. Sen är du set. Förvaring, typ vilken liten tygpåse som helst?

Vilken vallautrustning?

@Mountain_Man det är det jag tycker är lite svårt att veta; just vad menas när folk säger att om det inte skall användas alla för omfattande. Vallajärnet alltså. Har 7 par skidor (mina, sambon och sonens) som skall vallas med jämna mellanrum istället för att lämnas in. Det blir ju en del vallande. Och svindyrt just nu. Om de skall vallas typ en gång inför säsongen, en gång på mitten av säsongen och sedan mättas inför sommarförvaring. tex. Är det omfattande?

@Vattendroppe; jag gissar du har ett resestrykjärn själv då. Är det inte värt att lägga ett par-tre hundralappar till och få något som är gjort för ändamålet?

Vilken vallautrustning?
Vegar sa:
Har 7 par skidor (mina, sambon och sonens) som skall vallas med jämna mellanrum istället för att lämnas in. Det blir ju en del vallande. Och svindyrt just nu. Om de skall vallas typ en gång inför säsongen, en gång på mitten av säsongen och sedan mättas inför sommarförvaring. tex. Är det omfattande?
Om du ska valla så pass många par skidor så har du ju sparat in på ett dyrare järn efter första vallningen?

Förvaring kan du använda vilken plastlåda som helst. Jag kör en liknande den som Mr.Mountain visar, funkar utan problem. :)

Vilken vallautrustning?
Du borde välja ett vallajärn då du kan ställa rätt temp så du kan anpassa till de olika vallorna. Jag har det järnet du frågar om och använder till fästvalla på längskidorna, det är lite rackigt.

Jag vallar mina och sambons och skulle säga att det behövs inför varje tripp sen om det är omfattande eller inte men absolut en del pyssel. Jag upplever att sämre järn håller inte håller värmen lika bra så man får stå och vänta, kan vara irriterande. Spelar nog ingen roll om man ska göra ett par men om det är ett gäng blir det jobbigt. Kolla Pölders sida, de har en del att välja på, har dock bara provat olika från Swix men misstänker att det finns bra grejor från andra leverantörer.

Vill man vara petig med vallabox brukar XXL ha Swix stora för ca 600-700 kr, kostar runt 1000 kr hos andra. Får inte plats med järnet men massor av vallor.

Vilken vallautrustning?

@Vegar
Ett billigare vallajärn tar längre tid att värma upp, har sannolikt mindre yta och håller temperaturen sämre samt är enklare uppbyggd vilket gör att det håller kortare tid. Vad gränsen går mellan vad som är omfattande och inte är ju inget absolut ... men jag skulle säga att om du vallar 7 par skidor varje vecka under vintern är det tillräckligt omfattande för att kosta på sig ett premiumjärn, gör du det bara tre gånger per säsong är det definitivt mindre omfattande och ett billigt järn bör hålla i många år.

@Vattendroppe
Jag tycker inte man ska använda stålsickel för att sickla bort valla. Risken är stor att man inte bara tar vallan utan även börjar ta av belaget. En bra och hård plastsickel i kombination med borste är mycket bättre.

/MM

Vilken vallautrustning?

@mmarcus jo sparar in det snabbt. Men på sikt kommer jag spara in även ett järn till 4 lax och på någon nivå är det stopp i plånboken. Så jag är mest nyfiken på hur bra järn ni tycker man behöver. och vilka ni gillar köra med.

@donet och
@Mountain_Man Låter lite på er att jag behöver något mer än basic. Jag kanske kommer valla till morgonkaffet när jag får grejerna på plats. Så kanske något mitt emellan. Jag är av typen som snabbt blir frustrerad om jag köpt det billigaste som inte funkar så smidigt men har inte så mycket kunskap av att valla själv än. Men det brukar komma snabbt. Därför bra att få er feedback. Ser tex att Alpingaraget har denna rackaren, men är det överkurs? De som är billigare verkar vara de mer enkla varianterna. http://alpingaraget.se/sv/product/27078/rex-vallajarn-1200w

Senast ändrad:
Vilken vallautrustning?

@Vegar Jag brukar köra av hela familjens skidor en gång per säsong, det är 7 par totalt, sen tar jag mina ytterligare nångång på mitten, så det blir ytterligare 3 par, så ungefär 10 par per säsong normalt sett, och för det tycker jag inte det är värt att ha några speciella grejer. Ska du valla väldigt mycket är det nog skönt att ha något som inte behöver höftas på samma sätt, men för den belastningen du talar om tycker jag personligen det verkar ovärt.

@Mountain_Man Tryck inte så hårt, med metallsickel behövs inte mycket tryck för att få bort vallan! :) Sen måste den ju vara så pass bred att den hela tiden kan vila på stålkanterna och så pass rigid att den inte böjer sig och gör belaget konkavt. Men jag tycker det slår plastsickel alla dagar i veckan, kan jag dessutom använda samma sickel för att ptexa repor!

Vilken vallautrustning?
Kan inte låta bli :-) Jag har inte vallat skidor sedan jag slutade tävlä som 12 åring för nästan 30 år sedan. Har inga planer på att börja heller. (Försöker undvika flat mark.) Man blir ju förstås lite sugen då ni nämner hur mysigt det är....;-)

Vilken vallautrustning?

@Vattendroppe Jag håller nog med dig om att du inte tror det blir så stor belastning. Jag pratade med min lokala skidshop precis och de här lite mer avancerade grejerna tycker de mer passar de som behöver jämn temperatur över heldag (typ 10 timmar). Den enklare från Swix tycker de passar bra. Och de gav mig lite bättre pris (400Kr) än deras normalpris även om det inte blev lika billigt som på XXL (https://www.xxl.se/swix-t77-220v-vallajarn/p/1104560_1_style), men jag stödjer hellre min skidshop än andra så nu blev det en sådan. Det blir säkert bra.

Gällande sickel så är det intressant att höra era synpunkter. Alltid bra att få lite olika perspektiv så man kan testa sig fram till det man är mest bekväm med. Det är ju trots allt inte bara att få det gjort, det är ju lite nöje i att pilla på skidorna ;)

Vilken vallautrustning?
Swix T77 fungerar fint, tycker du det ser för billigt ut för att vara bra så kan jag avslöja att det kostar runt 600 i annan butik. JA, jag köpte det nyligen som en present för 599.....
Jag har ett liknande vallajärn av samma märke och det är bra och jämn värme vilket är väldigt uppskattat när du ska valla ett flertal skidor vid samma tillfälle. För mig räcker det gott, vallar 5 par längd femtioelva ggr per vinter och lika många slalomskidor skidor.
Ett bra järn fungerar i många många år, har kvar farfars som han köpte på 90 talet, dock börjar det bli ojämn värme i det.
Förvaring kan jag bara instämma med ovanstående, en plastlåda med lock som går att låsa fast och sen vallorna i påsar i lådan för att det ska bli lite ordning.

Vilken vallautrustning?
Bred och styv i metall. Annars plastisskrapa som du säkert har till bilen, men du kommer få slipa den ofta om du inte vill behöva trycka på utav satan, det är i alla fall min erfarenhet ;)

Vilken vallautrustning?
Bilskrapan har jag nödsicklat med några gånger, kanske bara är min men den är för mjuk. Vill man inte ha en i metall finns det i plexiglas som är några mm tjocka. Dom gillar jag!

Vilken vallautrustning?
En annan fråga: Hur brukar ni fästa era skidor när ni vallar dom så de ligger stabilt och stilla? Har ni några husmorstips där?

Vilken vallautrustning?
https://www.skistart.com/swe/vola-bankvallastall-alpina-snowbord-skidor-kampanjpris.html

Kör på liknande som denna fast utan möjligheten att fästa med mittfästet, det fungerar bra fast skulle jag köpa nytt skulle jag ta med mittfästet ( som den i länken) så skidan sitter fast. Praktiskt att kunna ställa skidorna på kant i olika vinklar för att slipa, fungerar helt ok för snowboard också.

Annars går det att bygga själv med några klossar och cykelslang för att skidorna inte glida omkring.
Rediga gummisnoddar att fästa skistoppers med är bra. Personligen tappar jag bort dom hela tiden så det slutar oftast med ett buntband.

Senast ändrad:
Vilken vallautrustning?
Vallabord:) mycket prylar men så mycket enklare om det sitter fast, går såklart med vanlig bord. Swix har ett kit (3 delar) för alpint som man fäster skidan i som skruvas fast i bordet, går ju bra att ta med sig när man reser bort. I bästa fall runt 1000 lappen på XXL.

Vilken vallautrustning?
Tycker Swix simplaste, T76, funkar tillräckligt bra. Brukar lite då och då vara nedsatt till 199 på XXL. Men med din mängd av skidor hade jag nog lyxa till det med någon värre modell.

Vilken vallautrustning?
Always-Sunny sa:
Vattendroppe sa:
Bred och styv i metall. Annars plastisskrapa som du säkert har till bilen, men du kommer få slipa den ofta om du inte vill behöva trycka på utav satan, det är i alla fall min erfarenhet ;)
Du menar typ spackelspade?
Njaäe, metallsickel? Kanske skulle funka med spackelspade också? Jag har en metallsickel jag tror är 20 cm bred, räcker för de flesta skidor! Köpte från någon lokal byggvaruhandel för massa år sen.

Vilken vallautrustning?
Är det värt att hålla på och borsta belaget efter man sicklat? Eller är det något som längdåkare kan få hålla på med?

Vilken vallautrustning?
Vattendroppe sa:
Kaskar sa:
Är det värt att hålla på och borsta belaget efter man sicklat? Eller är det något som längdåkare kan få hålla på med?
Längdåkare och tävlande portfällare. Annars skit i.
Njae ... om du vill ha bra glid från första åket gör borstningen hela skillnaden. Sicklar du bara har du fortfarande mängder med överflödig valla kvar i skidans struktur. Speciellt nu på våren när snön är blöt/fuktig gör det enorm skillnad! Det tar bara någon minut att borsta av ett par skidor!

Det finns det två verktyg som är fantastiska för att hålla skidorna i trim med minimal arbetsinsats. Med en nylonborste borstar du snabbt av all skit som fastnat i belaget under dagens åkning och du har (förhoppningsfullt) kanonglid igen. Med ett diamantbryne slipar du av ojämnheter på stålkanten och har vassa jämna kanter igen och kan strimla pisten ännu en dag! :-)

/MM

Senast ändrad:
Vilken vallautrustning?
Mountain_Man sa:
Vattendroppe sa:
Kaskar sa:
Längdåkare och tävlande portfällare. Annars skit i.
Njae ... om du vill ha bra glid från första åket gör borstningen hela skillnaden. Sicklar du bara har du fortfarande mängder med överflödig valla kvar i skidans struktur. Speciellt nu på våren när snön är blöt/fuktig gör det enorm skillnad! Det tar bara någon minut att borsta av ett par skidor!

Det finns det två verktyg som är fantastiska för att hålla skidorna i trim med minimal arbetsinsats. Med en nylonborste borstar du snabbt av all skit som fastnat i belaget under dagens åkning och du har (förhoppningsfullt) kanonglid igen. Med ett diamantbryne slipar du av ojämnheter på stålkanten och har vassa jämna kanter igen och kan strimla pisten ännu en dag! :-)

/MM
Det har jag aldrig tänkt på. Att borsta av belaget när dagen är slut. Men det är ju egenligen lika uppenbart som att man borstar av dojjorna från damm när man kommer hem. (Och ja, jag inser att de flesta inte gör det så ni behöver inte påpeka det)

Vilken vallautrustning?
När du ändå öppnat plånboken för valla-prylar kanske det är dags att även titta på slip-prylar :) . Bra att ha vid båda aktiviteterna är en bra skidhållare som kan hålla skidan både på kant för slipning och plant för vallning. Bra om mitthållaren har tillräcklig öppningsbredd för bredaste skidan. Finns bredare än SKI MAN:s för 150 mm midja? Köpte min här

Senast ändrad:
Vilken vallautrustning?
Visst är skidhållare ett måste. Men man måste inte köpa. Jag tog två styck träbitar, sågade ett jack i vardera och sen använde som skidhållare. Stabilt, gratis & Bra för miljön.

Vilken vallautrustning?
Vi kan lugnt konstatera att Vattendroppe sicklar skidor helt olikt alla andra.

Köp en plastsickel avsedd för ändamålet, de är inte dyra, 30-60 spänn beroende på. 5mm är att rekommendera om du vill ha en styv, 3 mm tenderar flexa lite. Se till att den har en urfasning för stålkanten. Finns ju extra breda skrapor gjorda mest för snowboard också men en vanlig sickel för längdskidor borde funka utmärkt. Typ: https://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/sicklar/skistart-sickel.html

Borsta tycker jag absolut att du ska göra men du behöver inte gå till överdrift som längdåkarna, några snabba drag för att få lite struktur bara. Mountainman hade hittat bra pris på nylonborsten från Red Creek. Men ska det bara vardagsåkas går det bra med en nylonborste vilken som helst i lämplig hårdhet. Typ nagelborste, billigt som fan.

Vallajärn ska du absolut köpa, om det sedan duger med ett analogt för 4-500 eller om du tycker du ska ha ett digitalt ja det är upp till dig. Har själv ett analogt Burton för 500 som hängt med många år nu. Swix T77an duger är min gissning. I vilket fall är det så billigt just nu att om det inte duger så köper du ett dyrare senare. Strykjärn i alla dess former är bara nej.

Lämplig arbetsbänk sparar både rygg och tid. billigaste är nog att införskaffa ett billigt fult begagnat bord i lämplig höjd och sedan skruva på lämpliga hållare på det. Kör själv på några arbetsbockar just nu och det suger.

Valla antar jag du har annars så är Skigos servicepack bra för alpin "vardagsvallning": https://www.teamsportiaonline.se/skigo-glidvalla-service-pack/product/1547

Men i korthet, ett vallajärn som är ett vallajärn och inget strykjärn och en bra arbetsbänk. Där ska du lägga pengarna.

Tillbaka
Topp