Vilket är det bästa skidobjektivet?

Gustav_M

Ny medlem
ska skaffa mig ny kamera inför nästa säsong, blir nog en nikon d90 med medföljande 18-105 objektiv, men skulle vilja veta om det finns ngt objektiv som är best för skidbilder!

Det beror på vilka skidbilder du vill ha.
Du kan ju zooma in en åkare och fånga ett ögonblick,, och ta sekvensfoto med snabb autofocus... till att vilja fånga en bild med hela alperna i bakgrunden där åkaren bara en liten del av komponeringen av bilden..

Jag har en D80.. och ett sigma 50-150mm APO HSM F2,8 som är kanon till att fånga en åkare,,,snabbt autobfokus också...

Sen till fånga bakrund etc,.,, har jag ett vidvinkel 10-20mm Sigma F3,5-4,5.

Skulle jag köpt ngnt idag hade nog blivit ett 70-200mm F2,8.. ngn tusenlapp till.,men med längre brännvidd..

Mvh

mm har lekt mycket med en d80 och 18-135, mkt bra till allt. men de ja gillar e ju att ha skidåkaren i focus har tittat lite på ett Tamron 70-300, men där är ngn slags motor i den så den är inte så snabb att dra in och ut... skulle kanske haft nikkor 18-200 den e ju ganska nice med!

Uppåt 300 är shysst om du ska ta skidbilder. har ett 55-200 och känns lite begrensat.
Sen beror de ju helt på vad du ska ta för bilder.
Har också ett vidvinkel 10-20 som ger brutalt skön action och vy känsla på nära håll.

jo men de e ju tråkigt att personen på bilden är liten, på långt avstånd, och sen när personen kommer nära blir de för mkt människa och för lite berg!!!! man vill ju använda både vidvinkel och tele på samma gång !!! inte lätt

Det beror på hur du vill att din bild ska se ut. Först måste du bestämma hur du vill att bilderna ska se ut och sen köpa utrustning efter det. Precis som med skidor, Du vet vilken typ av åkning du vill göra och köper sen utrustning efter det. Själv har jag ett USM 17-85 IS 4-5,6 och ett likadant med brännvidd 70-300 och har använt båda under säsongen som gick, upplever att 17-85 är mycket lättare att använda, läs i fler situationer, men för att få känslan av tele behöver man just det...

Hur mycket pengar har du? det är värt att skaffa väderskyddade objektiv och med låga bländartal

penagar är ju alltid en intressant fråga eftersom man ska inhandla mycket annat inför säsongen...
först ska ja ju köpa kameran...
vet inte vad jag kan tänkas vilja lägga... 2-3000 kr typ... tror ju inte att man får mycket väderskyddande för de pengarna.

grejen är ju att jag vill slippa ta med mig 2 objektiv men som sägs innan, måste veta vad det är för bild man vill ta. man vill ju både kunna använda både i skog och stora öppna ytor.

sen undrar man ju över hur pass viktigt VR är. självklart är det grymt bra att ha i dålig belysning och långa slutartider, men nu är vi ju och ska plåta i bergen med ljus snö, men kanske på långt avstånd osv...

semi stjäl den här tråden lite.
Vad skulle vara ett bättre köp av dessa
Tamron 17-50 f 2.8
eller sigma 17-70 2.8-4.5

PNyberg sa:
Tamron 17-50 f 2.8
Har generellt sett väldigt bra erfarenhet av sigma objektiv.
Bra och solida grejer som funkar kanon till bra priser.
Dessutom är detta mer allround än de andra.

Jag har bytt från Sigma 17-70 till Sigma 18-50
Bildkvalitetmässigt är 17-70 riktigt bra, men jag saknade ljusstyrkan då jag har en telezoom med konstant 2.8.

Tamron 17-50 valde jag bort då jag tyckte Sigma 18-50 var stabilare byggd.

Är det till Canon du letar så kan du få köpa mitt 17-70.

Eric_W sa:
PNyberg sa:
Tamron 17-50 f 2.8
Har generellt sett väldigt bra erfarenhet av sigma objektiv.
Bra och solida grejer som funkar kanon till bra priser.
Dessutom är detta mer allround än de andra.
Tamron 17-50 f 2.8 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De andra objektivet har en sk, variable aperture vilket gör att objektivet blir mycke mindre ljuskänsligt när du zoomar in vilket gör att dina slutartider blir längre..

Kan dock tänkte mig att de är dyrare men när du blir duktigare kommer du sen ångra att du snålade i början.

busmissen sa:
Bildkvalitetmässigt är 17-70 riktigt bra, men jag saknade ljusstyrkan då jag har en telezoom med konstant 2.8.

Vad vill du isf ha för det? :P

Jesper_Molin sa:
gå in på forumet på fotosidan.se och ställ din fråga till fotografer så du får lite vettiga svar...
Har frågat där. Det forumet är inte alltid det mest aktiva.

PNyberg sa:
busmissen sa:

Vad vill du isf ha för det? :P

Jesper_Molin sa:
gå in på forumet på fotosidan.se och ställ din fråga till fotografer så du får lite vettiga svar...
Har frågat där. Det forumet är inte alltid det mest aktiva.
1800. Fint skick, suttit på filter hela tiden. Inköpt hösten 2006

Det är ett riktigt bra kit du funderar på, det kommer du långt med. Håll dig till originaloptik och fall inte för frestelsen med billigare prylar. Allt över 135 mm digitalt (motsvarande 200 mm analogt) behöver definitivt ett stativ i en skidbacke. Ett riktigt vaket forum hittar du på www.nikonforum.se

Du frågade om hur viktigt VR är. Det gör en skillnad, med det Nikonobjektiv du srkiver om, har du VR i själva objektivet (istället för i kameran) då tjänar du ytterligare ett steg. Det kan vara rätt skönt när det vrålar förbi en galning i ett Big Jump och du vill att det ska se crispigt ut.

70-200mm F2,8 är nice... MEN även 18-200 är sjuukt bra allrounds objektiv och är något jag skulle vilja lägga ner 9 k på! Men är det bara skidor du ska plåta? Åtminstonde jag vill ha 300 mm om inte 400 då tyvär,

Är du fattig? 55-200 kit gluggen fungerar okej ! Rinner ju iväg till nästan 10 k på finare grejor enligt mig. Jag kör vidare med D60 och 55-200 kit tills jag har råd med något gottit.

400 säger du, dyrt... ja vi får se. de e ju lite mycket att lägga 9 lappar för ett objektiv när jag tyvär måste säga att jag är nybörjare vad gäller systemkameror. men idag hade jag en D3 i handen smaka på den ni!

Snödjup

Tillbaka
Topp