Vilket objektiv?

Johhhhan

Medlem
Vilket objektiv?
hejsan, Tänkte köpa mig en kamera nu när man ska ner till alperna en säsong.
Jag har funderat på en Canon EOS 300 eftersom den är rätt billig. (3200:-) och då följer ett objektiv 28-90 med. Då har jag läst här på forumet att det inte passar riktigt för att fota skid/snowboardåking och undrar därför vad man ska använda för objektiv?
Sen undrar jag om kameran är bra, den har fått rätt bra recensioner verkar det som, men finns det några likvärdigare kameror som kanske är bättre att satsa på. (inom samma prisram förstås)
Tacksam för svar.
johan

Vilket objektiv?
Tycker att du ska satsa på en lite dyrare kamera. Du får mcyket mer för pengarna om du köper Minolta Dynax 5 t.ex.
Dynax 5 kostar väl runt 4000-5000 nu inklusive ett Minolta objektiv.
KÖP ALLTID orginal objektiv istället för sigma och andra budgetmärken då kvaliten är MCYKET bättre på orginalobjektiven.
Dynax 5 är ganska lätt att börja med men har en massa finesser så du kan använda kameran länge länge...

Vilket objektiv?
Tjena!

Det har precis kommit en ny Canon EOS 300v som är en uppdaterad 300 och en bra uppdatering är att man kan ta 2,5 bilder per sek mot 1,5 som det är på den tidigare modellen.
Jag har också köpt en systemkamera och valet stannade på en Canon EOS 5 som jag fick tillsammans med 3 objektiv och ett sånt hus borde du kunna hitta för runt 3500..

Ett tips på en länk med mer info Tjena!

Det har precis kommit en ny Canon EOS 300v som är en uppdaterad 300 och en bra uppdatering är att man kan ta 2,5 bilder per sek mot 1,5 som det är på den tidigare modellen.
Jag har också köpt en systemkamera och valet stannade på en Canon EOS 5 som jag fick tillsammans med 3 objektiv och ett sånt hus borde du kunna hitta för runt 3500..

Ett tips på en länk med mer info http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=5355

Vilket objektiv?
ok, tack för svaret.
Jag är inte så hemma på kameror utan detta blir min första.
Jag undrar om man kan använda ett annat märke på ett objektiv på en canonkamera eller måste man köpa ett canonobjektiv?
Kan någon också förklara detta med objektivens mått, typ 28-90 ocksåvidare. Ju mindre mm desto mer vidvinkel eller???
Lär mig allt ni kan!

Vilket objektiv?
Jag har som sagt inte haft min systemkamera speciellt länge men fotat en hel del det sista så lite har jag nog lärt mig,, ju mindre desto mer vidvinkel stämmer :-).
Som jag ser det så känns 28-90 som om du får ett väldigt snävt användningsområde, jag kör med ett 28-105 och ett 75-300 men det är ju en kostnadsfråga,, en kompromiss skulle kanske kunna vara ett 28-135mm
Du måste inte nödvändigt vis ha Canon objektiv på en Canon kamera, huvudsaken är att dom är gjorda för Canons EOS system..
Jag kan varmt rekommendera Fotosidan www.fotosidan.se som är en suverän sida för oss nybörjare

Vilket objektiv?
Du kan använda objektiv andra än canons egna men om du vill ha schyst kvalite på bilderna bör du hålla dig iundan Sigma och liknande företag då deras objektiv alltid är sämre än motsvarigheter hos Canon eller annat storföretag.

Vilket objektiv?
ok, tackar för alla tips!
det var schysst!
Ville bara berätta att det tillslut blev en Canon EOS 300v med 28-95 och ett 75-300 så nu blir det till att fota!

Tillbaka
Topp