Vill börja träna slalom....

sixten_

Medlem
Hej!
Jag är en ung tonåring som under större delen av mitt liv åkt skidor, sen jag var fyra år.
Men har det senaste året fått ett sug av att villa börja träna slalom och kunna åka port har god erfarenhet av skidåkning då speciellt offpist.
åker nästan varje år till Riksgränsen/Björkliden tärnaby/kittelfjäll då främst för att åka offpist men har som sagt varit sugen
på att testa nåt nytt. Problemet är att jag har känslan av att alla som börjar träna slalom börjar redan i 7 årsåldern och att det då kanske är lite för sent för mig (är tretton år) att börja lära sig att åka alla slalom och börja träna
Tack för svar

Tack så mycket.
Men det är inte för sent att börja lära sig åka/träna slalom känns som att alla som åker port har gjort det sen barnsben vilket jag inte har.

Om det är sent eller inte beror ju lite på din talang, vilja och förutsättningar att träna och vad du vill uppnå. Dave Ryding stod på snö första när han var runt tolv (har jag för mig) och för honom går det ju förhållandevis hyfsat. Kontakta lokala alpinklubben och börja nöt 😊

Hur svårt är det att lära sig åka slalom/port?
Det handlar om vilken ambitionsnivå du har. Vill du lära dig tekniken och bli en hyfsat god portåkare så ska det nog gå bra. Har du OS som mål så kan det bli tuffare. Om du inte väljer att flytta till Senegal och lyckas få SOK( Senegal olympic commite?) att sponsra dig. Sen handlar det ju såklart om din förmåga och vilja att lära dig, men den vet jag inget om. Men kör på och jag hoppas du mår den nivån du vill, alltid kul att lära sig nytt.

Har du OS som mål så kan det bli tuffare. Om du inte väljer att flytta till Senegal och lyckas få SOK( Senegal olympic commite?) att sponsra dig.

Efter att på VM ha sett åkarna med startnummer 80+, alltså från länder med total avsaknad av snö, så kan jag säga att vilken svensk klubbåkare som helst skulle göra dem stolta. OS i Cortina ligger väl bra till både geografiskt och tidsmässigt. Go for it @sixten_ !

@sixten_ bor du i Stockholm?

För att få en bra start kan du börja träna balans och rörelser hemma framför en spegel: [avancerad version] stå på vänster fot och lyft höger fot upp mot insida vänster knä samtidigt som du rör med vänster hand mot utsida vänster knä. Du behöver luta/tilta hela överkroppen inklusive bäcken (höfterna) och armar som en enhet, samtidigt. Ryggrad skall möta bäcken som ett uppochnedvänt "T". Se till att låta stödjefoten sköta balanserandet så du inte flaxar med armarna. Upprepa på andra foten. Om det är för svårt lyft inte foten så högt och tilta kropp mindra. Om det blir för lätt kan du stå på en Bosu-boll.

Känn och se i spegeln hur foten du står på jobbar för att balansera överkropp. Känn undersida fot hur trycket och balanspunkten rör sig. Se hur fotens vickand får knät att röra sig i sidled. OBS att du inte aktivt skall röra knät för det aktivetar fel muskler högre upp på benet/höften.

Det kanske räcker som start.

Balansövningen i backen:

GEPA_full_8754_GEPA-17111343001.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp