Vinterns första skidåkning på Idre Fjäll

bobibacken

Ny medlem
Snön föll i fredags kväll och vi var tvungna att testa backen. Malin och stjärnan Martin ger sig ut i 10 cm nysnö på Idre Fjäll 25 september 2010.

Senast ändrad:
Muppar, självklart är det B när det är september och ett litet snöfall men det är alltid kul att testa. När tar ni ert första åk?

cred för den tidiga premiären, men annars var det nog den enda skidrelaterade video jag sett hittills i år som inte skapat något skidsug alls.
tur att de hade hjälm i alla fall, det hade ju kunnat gå hursomhelst annars!

Senast ändrad:
Som erfaren brantåkare kan jag snabbt och exakt fastställa varför åkningen upplevs som rätt kantig och yxig. M & M har ju totalt fel utrustning.

Med ett par smala pistskidor finns inte en chans att hålla sig flytande. Många tror att det är i en halvmeter fluffig lössnö man behöver feta skidor. Fel, fel, fel då kan man åka med i stort sett vad som helst utom möjligtvis blades.

Nej, det är i snöförhållande som i filmen man behöver ett par riktigt långa feta lagg. För Martin som inte tycks ha något problem att trycka ned spannet skulle jag föreslå minst 120 i midja och 190 cm i längd. Malin kan gå lite tunnare med sin något nättare figur och mer utvecklad teknik ...

:-D / MM

För dom som bryr sig kan jag rapportera om snö även på Åreksutan numera, hörde även rykten om någon ((d)åre) som gav sig utför på baksidan..

Mountain_Man sa:
Som erfaren brantåkare kan jag snabbt och exakt fastställa varför åkningen upplevs som rätt kantig och yxig. M & M har ju totalt fel utrustning.

Med ett par smala pistskidor finns inte en chans att hålla sig flytande. Många tror att det är i en halvmeter fluffig lössnö man behöver feta skidor. Fel, fel, fel då kan man åka med i stort sett vad som helst utom möjligtvis blades.

Nej, det är i snöförhållande som i filmen man behöver ett par riktigt långa feta lagg. För Martin som inte tycks ha något problem att trycka ned spannet skulle jag föreslå minst 120 i midja och 190 cm i längd. Malin kan gå lite tunnare med sin något nättare figur och mer utvecklad teknik ...

Haha!

Får hoppas att Idreborna får mer snö snart!
Klar skidglädje är i alla fall stort plus!

Mountain_Man sa:

Bra genomgång där, jag skickar tipsen vidare till Martin och Malin.

Lee-nus sa:
cred för den tidiga premiären, men annars var det nog den enda skidrelaterade video jag sett hittills i år som inte skapat något skidsug alls.
tur att de hade hjälm i alla fall, det hade ju kunnat gå hursomhelst annars!
h8a inte på hjälmen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp