Virka mössa

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
B

bifteksupernova

Guest
Virka mössa
Jag har tänkt virka en mössa, är det någon som har ett bra mönster att följa? Typ kask-style eller något? För jag har ingen aning..

Virka mössa
Ska försöka beskriva så bra som möjligt hur jag gör...

Jag gör mina mössor uppifrån, tycker dom blir skönare då.

Börja med att göra 5 lösmaskor, sätt ihop till en ring med en smygmaska.

Gör en fastmaska i varje lm så du har 5 maskor. Sätt en liten garnbit där varvet börjar så du vet det.

Nu är du på andra varvet, då ska du göra 2 fm i varje fm, gör samma sak på 3:e varvet.

På 4:e varvet gör du 2 fm i varannan fm.

När du är klar med det här gör du 3 ökningar (2 fm i en fm) på varje varv. Jag använder dubbelt garn och storlek 5 på nålen och gör då 45 maskor men det måste du nästan prova dig fram till beroende på hur hårt du virkar.

Hoppas du fattade någonting, peace.

Virka mössa
Gudrunnator sa:
Ska försöka beskriva så bra som möjligt hur jag gör...

Jag gör mina mössor uppifrån, tycker dom blir skönare då.

Börja med att göra 5 lösmaskor, sätt ihop till en ring med en smygmaska.

Gör en fastmaska i varje lm så du har 5 maskor. Sätt en liten garnbit där varvet börjar så du vet det.

Nu är du på andra varvet, då ska du göra 2 fm i varje fm, gör samma sak på 3:e varvet.

På 4:e varvet gör du 2 fm i varannan fm.

När du är klar med det här gör du 3 ökningar (2 fm i en fm) på varje varv. Jag använder dubbelt garn och storlek 5 på nålen och gör då 45 maskor men det måste du nästan prova dig fram till beroende på hur hårt du virkar.

Hoppas du fattade någonting, peace.
Du råkar inte ha en bild på din mössa så att jag vet vad jag ger mig in på?

Virka mössa
Mina mössor jag har virkat har jag använt mig av denna

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=99&d_id=26&lang=se

resultat...
18550_1232094511.jpg

Men ska prova Gudrunnator's mall då dom mössorna va nice :D

Annars så är ju sticka jävligt nice, bara skaffa en rundsticka 8-9mm 40cm lång och lägga upp 48-52st öglor, sen köra 2 räta / 2 aviga tills man får rätt längd och sen tar man in dom räta (en maska i båda maskorna) sen kör man 2 varv så och sen plockar man in dom aviga... sen är det bara dra snöret igenom alla maskor och dra åt! Det blir kanon ;)

typ såhär
42193_1233504730.jpg

Lycka till!

Tillbaka
Topp