Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Kommer använda ett Visa-kort från Nordea nu när jag drar till Val d'Isere. Kostar det något extra när man betalar med det i affärer? Borde man växla på Forex innan man drar ner för att slippa extraavgifter?
Man vinner oftast på att betala med kortet jämfört med Forex. De cash du behöver bör du nog växla till dig i Sverige. Du kan göra uttag i automaterna men det kostar en del.
det kostar 40 spänn per uttag du gör.. om du gör det i ett icke EU-land. och sist jag var i val d´isere låg det i frankrike (EU). däremot säger nordea "På köp/uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,48% av det svenska beloppet." så om jag hade vart du hade jag växlat en tusenlapp eller nåt sånt på forex härhemma och sen tagit ut vid behov i en ATM där nere. dom tiorna kan jag avvara för att slippa vara orolig för att slarva bort plånboken med 10 loppor i den..
nej det kostar inte att ta ut, men det finns en växlingsavgift eftersom du tar ut i en annan valuta...bankerna ger inte bort tjänster gratis, de bara döljer avgifterna...