Visum USA

joskim

Ny medlem
Visum USA
Er det noen som vet hvor enkelt/vanskelig det er å få visum til Usa? Jeg har tenkt å være lenger enn 3 mnd, og må derfor ha visum. Jeg kommer til å bare stå på ski, altså ingen jobb. Må man bevise at man har en viss mengde penger på konto for å få innvilget visum?
Foreløpig har jeg ikke så mye cash, men kommer til å spare opp nok penger i løpet av sensommeren og høsten. Derfor er jeg redd det blir vanskelig å få innvilget visum allerede nå, men det jo hadde vært greit å vite at man får bli hele vinteren før innkjøp av flyreise, sesongkort og et sted å bo gjøres.

Er det noen som vet hvor strenge reglene er for å få visum, setter jeg stor pris på svar!

Joakim

Visum USA
Tja, jeg kan jo fortelle hvordan det har gått..

Forrige tirsdag var jeg på intervju hos den amerikanske ambassaden i Oslo. I tillegg til selvfølgelig å ha fyllt ut de obligatoriske papirene, hadde jeg med en utskrift av saldo på kontoen min, som viste at jeg hadde en del penger. Jeg hadde også med en bekreftelse fra arbeidsgiver at jeg skal jobbe utover høsten.
Det virket som kontoutskriften var veldig viktig, for intervjueren snakket hele tiden om hvor dyrt det er å stå på ski i USA. Hun lurte også på hva jeg skulle gjøre når vinteren var over, og da jeg svarte at jeg sikkert skal komme tilbake til samme jobb, ville hun gjerne se en bekreftelse fra arbeidsgiver om at det finns muligheter for å få jobbe igjen til våren/sommeren. Så fort jeg fikk fakset ned det til ambassaden, skulle hun innvilge visum.

Faks er sendt, og visumet kommer vel i slutten av neste uke.
Så det var ikke så vanskelig :)

Snödjup

Tillbaka
Topp