Völkl Brigde skrotade - vad nu?

VLindberg

Ny medlem
Hej!

Förra veckan mötte mina älskade Völkl Bridge (187 cm) sin skapare när jag - dagen efter 60 cm snöfall - bottnade skidorna stenhårt på en av Cervinias spetsiga bergshällar...

Jag var väldigt nöjd med Brigde-skidorna då jag spenderar majoriteten av åkningen i svenska fjällvärlden där det ofta blir piståkning kombinerat med alldeles för lite lössnö.

Nu ska det inhandlas nya skidor och jag vill då ha:
- Bra sväng i pisten
- Helst full rocker
- Midja om typ 90-105 cm
- Ska vara twintips

Jag har tävlingsåkt hela livet och vill att grejorna ska svara och det gör ingenting om de är av den lite styvare karaktären. Är 193 cm och väger 90 kg.

Har ni några tips så tas de emot väldigt tacksamt! :)

Med vänlig hälsning,
Victor

Utifrån din beskrivning säger jag dessa... https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=138284

Om du inte vill ha turprylar har jag en kompis likadana ståendes i källaren som nog är till salu. Dessa har dock en STH16-bindning istället och går nog att sälja en del billigare än 3500.

Edit, eller förresten, hur definierar du twintip? Fullrocker är ju inte helt vanligt annars men Katanan har

Senast ändrad:
Pillard sa:
Utifrån din beskrivning säger jag dessa... https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=138284

Om du inte vill ha turprylar har jag en kompis likadana ståendes i källaren som nog är till salu. Dessa har dock en STH16-bindning istället och går nog att sälja en del billigare än 3500.

Edit, eller förresten, hur definierar du twintip? Fullrocker är ju inte helt vanligt annars men Katanan har
Tack för svar och tips!

Angående Rocker så verkar det vara lite olika på vad tillverkarna definierar som Rocker och det är inte det viktigaste.

Jag tänker mig twintips så som Brigden tex, det blir lite park då och då och jag vill kunna åka baklänges.

De skidor jag kikat på är
- Faction CT 2.0 (Dock endast 184 cm)
- Black Crows Camox 186 cm
- Black Crows Atris 186 cm

En djungel att leta skidor, blir gaaaaaalen ;)

Ja ska du åka park så suger Katana. Vill du däremot ha nåt som är styvt och går att åkas absurt fort även i skräpsnö så funkar de galant

VLindberg sa:
Pillard sa:

Tack för svar och tips!

Angående Rocker så verkar det vara lite olika på vad tillverkarna definierar som Rocker och det är inte det viktigaste.

Jag tänker mig twintips så som Brigden tex, det blir lite park då och då och jag vill kunna åka baklänges.

De skidor jag kikat på är
- Faction CT 2.0 (Dock endast 184 cm)
- Black Crows Camox 186 cm
- Black Crows Atris 186 cm

En djungel att leta skidor, blir gaaaaaalen ;)
På Faction bör du snarare kolla på ct 3, betydligt stöddigare, parakarvet är påtagligt i hela ct-serien där framför allt 1 och 2 är parkskidor i olika bredder, 3an definitivt den som tacklar stök bäst - speciellt för dig som har lite tyngd. Finns dessutom i en längd för dig, 204.

Cmd it stiff bör vara en god kandidat i sällskapet.

Några fler skidor som passar in på park beskrivningen är Salomon Rocker 2 108, Down Skis TD105 och K2 Shredditor.
Tyvärr är det svårt att kombinera en skida som både är en bra pist och parkskida.

Mickey sa:
Några fler skidor som passar in på park beskrivningen är Salomon Rocker 2 108, Down Skis TD105 och K2 Shredditor.
Tyvärr är det svårt att kombinera en skida som både är en bra pist och parkskida.
Ffa om du utanför parken vill ha styv och farttålig tänker jag.

Pillard sa:
Mickey sa:
Ffa om du utanför parken vill ha styv och farttålig tänker jag.
Nu hänger jag inte riktigt med.
Det jag menar är att det är sällan skidor med riktig twintip är styva nog för att en gammal tävlingsåkare, tänker jag.
Då blir det att kompromissa. Men något som Katana och P100 skulle inte vara en dålig kompromiss om du vill ha en fartstabil skida. De jag listade först är också en kompromiss, men åt park hållet istället.

Senast ändrad:
Jarle sa:
Utifrån din beskrivning säger jag dessa...
På Faction bör du snarare kolla på ct 3, betydligt stöddigare, parakarvet är påtagligt i hela ct-serien där framför allt 1 och 2 är parkskidor i olika bredder, 3an definitivt den som tacklar stök bäst - speciellt för dig som har lite tyngd. Finns dessutom i en längd för dig, 204.

Cmd it stiff bör vara en god kandidat i sällskapet.
CMD it stiff låter riktigt bra, de ska definitivt kollas upp omgående!

Ja det är ett ständigt kompromissande men det jag verkligen uppskattade med Bridge-skidorna var mångsidigheten. Man kan åka över hela berget och skidan levererade bra på alla områden.

Bridgen har bytts ut mot 90eight, det är en lika allsidig skida som du haft tidigare, kan upplevas som lite styvare än bridgen vilket gör att den svarar mer när man trycker till i svängarna. Upplever att den är roligare än bridgen, då jag upplevde den lite död, så är mer nöjd med dem...
Lycka till med tävlandet med

VLindberg sa:
Nosskire sa:
Dessa ser grymt bra ut! Har helt bommat denna variant, 192 cm men en svängradie på 19 meter låter som en fin kombo!

Har du testat skidorna?
Åkte på dem i 3 år som enda skida, mitt enda klagomål var att de var lite för styva i tailen i 192, hade svårt att få runt dem i taskig offpist. Grymt roliga i pisten och flyter bra i pudret! + för att de är relativt lätta och billiga i inköp

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-armada-tst
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2nd-look-armada-tst

Senast ändrad:
Idag inhandlades ett par Black Crows Atris 189.9 cm.

Det känns riktigt bra och premiäråket sker förhoppningsvis till helgen. Stort tack för all hjälp!

Ha en bra vinter och må snön falla!

VLindberg sa:

Det känns riktigt bra och premiäråket sker förhoppningsvis till helgen. Stort tack för all hjälp!

Vad fick du betala för kalaset, köpte du även bindningar? Kikar på samma skidor...

Malteee sa:
VLindberg sa:

Vad fick du betala för kalaset, köpte du även bindningar? Kikar på samma skidor...
Det landade på 6300 kr. Bindningarna plockar jag över direkt från de gamla skidorna. Ett par Marker Griffon 13 som varit med 3 säsonger.

Tror du gör helt rätt i att köpa Atrisen, verkar vara en allsidig skida med få - om inga - nackdelar.

Lycka till!

Tillbaka
Topp