Völkl Deacon 80 kantvinkel

andersgd

Medlem
Hej,
Har köpt ett par Völkl Deacon 80 och är osäker på vinkeln för underhåll av stålkanterna. Vad är det för vinkel från fabrik? Jag har filhållare på 88 grader och frågan är om jag behöver gå på med fil eller kan köra underhåll med diamantbryne direkt?
Mvh
/Anders

Ta en tuschpenna och rita på stålmannen och dra med filen så kommer du se om det är rätt.

Edit: ska vara stålkanten stålmannen. Finns risk för handgemäng annars.

Senast ändrad:
Samma fråga dök upp för mig ikväll (fast inte med Völkl), när jag skulle slipa och valla inför en stundande resa.
Har en enkel kantslip med möjlighet att slipa med 87 eller 88 grader.
Gäller två par Salomon QST 99 och två par K2 Ikonic pistskidor.
I båda fallen tog 88 grader bara på nedre delen av kanten, skiftade till 87 grader och det verkade stämma bättre.
Vad är normal kantvinkel?
Skiljer det på olika skidor?
Ska man använda samma vinkel eller det har ingen betydelse ifall man börjar slipa i en annan vinkel?

Man kan skicka e-post till tillverkare av skidorna för att få denna information. Så brukar jag göra, även jag tycker att det är kul att resonera i forum också.

Svaret kan finnas även hos ÅF för dessa skidor.

Hej,
Har köpt ett par Völkl Deacon 80 och är osäker på vinkeln för underhåll av stålkanterna. Vad är det för vinkel från fabrik? Jag har filhållare på 88 grader och frågan är om jag behöver gå på med fil eller kan köra underhåll med diamantbryne direkt?
Mvh
/Anders

Vet inte hur det står till med just Deacon-modellen, men vart nere på Udéns här i GBG och pratade med en tidigare tävlingsåkare i samband med inköp av pjäxor. Han sa då att iaf Racetiger-serien och dess "grannar", är 87.0 med 0.5 graders hängning från fabrik.

Har tidigare även mailat till deras agent här i Sverige, sportmanship, som menade på att det är 87.5 grader från fabrik, med 1.2 graders hängning.

Jag väljer personligen, hellre att lägga mina pengar på försäljaren på Udéns, som dels åkt på laggen och sen jobbat med att sälja/slipa de samma i 30 års tid..

Völkl har 87,6 grader från fabrik, och hänger dem 1,4 grader.
Hallå, de är tyskar, så klart att man måste 87,6, för alla vet att 87,5 inte är vasst nog 😄

Men seriöst
Vi slipar våra testskidor hos Skistarshopen vid fjällbyn här i Åre, och de kör dem i deras skidslip på 88grader, och vi får sjukt mycket beröm för finishen på våra skidor.
Så du kan använda din hållare på 88grader och få bra isgrepp på skidorna.

I övrigt så använder jag mest bryne för att hålla kanterna vassa, brynar av de som är mest ute och åker lite lätt emellanåt. Brukar räcka för att ha vassa kanter.
Jag brukar skrapa lite lätt med tummen mot kanten för att känna om det är vasst nog, känns direkt om det behövs brynas eller ej.

Samma fråga dök upp för mig ikväll (fast inte med Völkl), när jag skulle slipa och valla inför en stundande resa.
Har en enkel kantslip med möjlighet att slipa med 87 eller 88 grader.
Gäller två par Salomon QST 99 och två par K2 Ikonic pistskidor.
I båda fallen tog 88 grader bara på nedre delen av kanten, skiftade till 87 grader och det verkade stämma bättre.
Vad är normal kantvinkel?
Skiljer det på olika skidor?
Ska man använda samma vinkel eller det har ingen betydelse ifall man börjar slipa i en annan vinkel?
De flesta bredare skidor jag har haft ligger på 88 grader, ”pistracers” c:a 87. Jag brukar föredra lite trubbigare vinkel men tveksamt om man känner så stor skillnad på en grad. Eggen blir aningen hållbarare med trubbigare vinkel men det är nog marginellt.

De flesta bredare skidor jag har haft ligger på 88 grader, ”pistracers” c:a 87. Jag brukar föredra lite trubbigare vinkel men tveksamt om man känner så stor skillnad på en grad. Eggen blir aningen hållbarare med trubbigare vinkel men det är nog marginellt.
OK, tack för info.
På mina QST 99 var det tydligt att med slipen på 88 gr så tog det bara på nedre halvan av kanten, men på 87 gr stämde det. Kanske SWIX slipen som är fel.:unsure:
Nu körde jag idag i alla fall på 87 gr och de är nu vassa igen.🔪

Det var ju en lång tråd inför sommarskidresan om mitt nya skidval där ni var många som hjälpte mig, och jag gillar nu mina QST 99 riktigt bra!:)
Sköna i offpisten, och jag kan stå på ordentligt i pisten med dem också.
Jag får vara rädd om dem, de tillverkas inte längre!

Tillbaka
Topp