Völkl Gotama som telis

Doude

Ny medlem
Völkl Gotama som telis
Hej!

Har spanat ett tag på völkl gotama som telisar. Tyvärr är det sällan möjlighet att test åka telisar så de blir att gå på känsla. Jag har läst en del recensioner om gotama´n men ingenstans framgår riktigt hur den är som telisskida, så har någon den erfarenheten dela gärna med :)
sen är det ju alltid den förbannade längden... jag tänkte skaffa mig 08/09 model och tror att det blir 190 längden med tanke på åkstilen men har ni andra åsikter/ tankar sig gärna till.
Jag är 187 och väger 78 kilo, just nu åker jag på ett par dynastar 8800 187cm med bdelO1 bindningen. Om de bli gotama´n blir det en O1 bindning på den med.

Tack på förhand

Isaac

Völkl Gotama som telis
Gotaman är jättetrevlig som telis. Pga twin så känns de lite korta. (om man nu inte bara har åkt twins och vant sig...)
fwiw

-peace
/r

Völkl Gotama som telis
Om du skulle vilja ha lite bredare än Gotaman kan jag varmt rekomendera Katanan, helt underbar på telis. Är själv 170cm/78 kg, kör på 176 skidan.

Völkl Gotama som telis
Har en fråga, sitter på ett par gotama 2009 176 som det ska på rottefella r8 på, men var nånstans ska jag montera den på skidan?

Hoppas verkligen dessa skidor funkar även i pist nu!

Völkl Gotama som telis
Här är lite info om gotama montering från, huvudsakligen, TGR, som jag sparat eftersom jag monterat 3 olika årsmodeller, två telisar och en alpin, efter de här uppgifterna och varit nöjd.

Har dock ingen aning hur 2009an skiljer sig ifrån "gold" som väl var 2008an om jag inte missminner mig. Men den information borde ju gå att hitta.

gamla anteckningar sa:
03-04 bootcenter marks from tail
176-74.5 cm
183-77.8 cm
190-80.8 cm

Originally Posted by squaretail
1) Going forward from here, all Völkl twins (Gotama included) will have a topsheet mark at "True Center" as well as "Boot Center." The True Center Mark represents the mid point of the running surface, NOT the total length of the ski.

2) Mountain Junkie pulled up my points from this discussion on the 0607 white Gotama. It is true that there are no sidewall marks on the 0708 Gold Gotamas, and we have worked hard to make the topsheet marks consistently accurate. Having said that, you wouldn't be wasting your time to compare the Boot Center marks on your Gold Gotamas to these specs, measured in a straight line from the tail to the topsheet:

168cm = 70.7 cm Boot center
176cm = 73.5 cm Boot center
183cm = 76.8 cm Boot center
190cm = 79.8 cm Boot center
fwiw...

Völkl Gotama som telis
schysst tack för alla svar, verkar bli ett par gotama årsmod. 08/09. dom går och få för bra pris nu 300 euro. visst skulle det vara schyst med årets model men plånboken ska räcka till annat. börjar med gotaman så får jag se hur dom är man kanske blir fast :)
Ha det bra!

Völkl Gotama som telis
nu har jag beställt skidor var på väg o beställa gotaman men i sista minut ändrade jag mig och beställde ett par Armada ARV har fått hem dom och dom ser och känns riktigt schysta ska bli spännande och testa dem, jag återkommer med utvärdering när jag åkt ordentligt på dem men först ska bindningmontaget listas ut och lite snö kan inte heller skada! ha det!

Völkl Gotama som telis
Jag testkörde ett par gotama 07/08 i några dar i chamonix förrförra året.
tredje dagen lössa bindningen från skidan.
jag är 186 och väger 90+ och kör agressivt
men detsamma hände med en kompis två gånger säsongen innan.
Gotaman har en rätt mjuk kärna och eftersom på telemark sitter bindningen endast fast i två skruvar istället för 4.. eller hur dte nu är..
ingen hit iaf..

Völkl Gotama som telis
RobertMaansby sa:
Jag testkörde ett par gotama 07/08 i några dar i chamonix förrförra året.
tredje dagen lössa bindningen från skidan.
jag är 186 och väger 90+ och kör agressivt
men detsamma hände med en kompis två gånger säsongen innan.
Gotaman har en rätt mjuk kärna och eftersom på telemark sitter bindningen endast fast i två skruvar istället för 4.. eller hur dte nu är..
ingen hit iaf..
En BD telis bindning sitter med 4 skruvar, men många gör fel och monterar dom med vanlig trälim (det funkar bra på en alpin bindning). När man monterar telisbindningar SKA man använda sig av ett 2 komp epoxilim. Då sitter skruvarna.

Micke

Tillbaka
Topp