Völkl Gotama VS Armada JJ

Tjena

Jag fick tag i ett par billiga och sprillans nya Gotama 07/08 års modell förra hösten, 190 långa, Vilket jag känner nu i efterhand är lite långa för mig.
Körde dem dem i en vecka på jag provade dem både i grymt puder och pisten.
Men jag känner fortfarande att jag vill ha mer flyt i offpisten och en roligare, kvickare men framför allt lättare skida som jag kan använda mer i pisten också. Fick då upp ögonen för Armada JJ (09/10) skidorna med über rocker och konstig form.

Någon som har erfarenhet av dessa skidorna som kan berätta hur de är jämfört med varandra?

Jag väger annars 70 - 73 kilo (varierande) och är 185 cm lång så ni skulle ju också kunna hjälpa mig med vilken längd jag bör ha på JJs.

Sen om ni vet någon annan skida som ni vet är värd att kika på är det bara att säga till!

tack på förhand
//Victor
Cheers

Beställde ett par jj igår och allt jag har hört så ska dom vara underbara i pudret och gå som en race skida i bacen. Finns även Black Crows som är uppbyggd på nästan samma sätt som jj vad jag hört.

Jag kan intyga att JJ är helt underbara skidor!! Jag åkte på de förra säsongen och de får definitivt hänga med en säsong till! Vad jag har förstått är mina 08/09 nästan likadana som 09/10.
Jag är 170 och väger ynka 65kg och jag åker på 185cm. Det finns ingen mening med att åka på 175:orna, tack vare rockern är 185:orna oerhört kvicka. Förutom pudret, där dom är underbara, så funkar dom fint i pisten.

Kan inte inte jämföra med Gotama 07/08 men jag har åkt på Gotama 04/05 190 och där är skillnaden gigantisk...

Tänk på att de är mjuka i tip/tail men å andra sidan är de ganska styva under foten/spannet.

Jag älskar dom!

/Alex

Roglar sa:
Jag kan intyga att JJ är helt underbara skidor!! Jag åkte på de förra säsongen och de får definitivt hänga med en säsong till! Vad jag har förstått är mina 08/09 nästan likadana som 09/10.
Jag är 170 och väger ynka 65kg och jag åker på 185cm. Det finns ingen mening med att åka på 175:orna, tack vare rockern är 185:orna oerhört kvicka. Förutom pudret, där dom är underbara, så funkar dom fint i pisten.

Kan inte inte jämföra med Gotama 07/08 men jag har åkt på Gotama 04/05 190 och där är skillnaden gigantisk...

Tänk på att de är mjuka i tip/tail men å andra sidan är de ganska styva under foten/spannet.

Jag älskar dom!

/Alex
OT. Det är samma skida med nya grafik och jag förstått det rätt, har inte läst något om några förendringar i skidan. Utan det var att 08/09an producerades i för få anatal.

JJ är en otroligt bra skida efter som den fungerar över allt, det ända jag vill klaga på är nog det riktigt tunna belaget och att den säkert är lite svår åkt i för höga farter. Men den är väldigt lätt att anpassa farten med tycker jag. Du kan köra stora svängar eller små beror ju på hur du arbetar. Men det HonkiJ säger om att den går att köra som en renodlad racerskida det gör den ju knappast men den konkurerar nog ut alla andra skidor med 110+ i midja när det kommer till att carva!:)
Jag köpte min JJ för att jag tyckte dem var perfekta för svergies åkning, har du tur får du en fin dump och är den ända som kan åka på det rikigt gjupa ställerna medans det inte snöar kan du öva in din carving teknik:). Brukar spendera 1-2 veckor i alperna och 3-4 veckor i Svergie. Det fick mig att köpa just JJ. Men om du har tänkt dig att bara åka i Svergie tycker jag nästan du ska köpa dig ett par Salmon Shoguns! Det är dom jag är mest såld av ur årets skidor, för om jag förstått rätt så ska man kunna anpassa skidan efter vilket underlag man åka på.
Och med tanke på att du är en 185 så har shogun en längd på 191 också vilket skulle vara bättre för din längd. Sedan tror jag att midjan på 103 räcker för din vikt. Men har du tänkt dig andra snö förhållanden än bara svergies skulle jag rekommendera JJ starkt!:) Bästa skidna jag åkt på mitt liv! MEn ser fram emot och få testa Shogunen!

Okej bra skrivet där Perkal. precis något i den stilen som jag letade efter. Vilken längd har du på dina JJs?

Jag spenderar vanligtvis 1-2 veckor i alperna årligen men det ska absolut bli fler.
Har redan i år planerat in 5 veckor där jag ska åka i alperna. Har nog inte åkt i de svenska fjällen på 8 år om jag inte är helt ut och cyklar.

De där Shogun värkar också värda att kika på så det ska jag göra med detsamma.

Tack för all hjälp hittils men uppskattar gärna mer svar.
Om ni vet några ställen som säljer JJ skidan till ett rimligt pris så är det bara att säga till!

Cheers

Perkal sa:
JJ är en otroligt bra skida efter som den fungerar över allt, det ända jag vill klaga på är nog det riktigt tunna belaget och att den säkert är lite svår åkt i för höga farter. Men den är väldigt lätt att anpassa farten med tycker jag. Du kan köra stora svängar eller små beror ju på hur du arbetar. Men det HonkiJ säger om att den går att köra som en renodlad racerskida det gör den ju knappast men den konkurerar nog ut alla andra skidor med 110+ i midja när det kommer till att carva!:)
nu har jag iofs inte testat JJ, men tyckte nordica blower var en grym skida i pisten, och den är 110 mm under foten, traditionellt spann dock. tyvärr har den bara blivit sämre till 2010 vad jag förstått. den jag åkte på var 2008, och den tyckte jag jäkligt bra om!

om man får säga andra skidor mellan 110 och 120 mm gillar jag salomon czar, k2 obsethed och 4frnt ehp! :)

Victor_BB sa:
Okej bra skrivet där Perkal. precis något i den stilen som jag letade efter. Vilken längd har du på dina JJs?

Jag spenderar vanligtvis 1-2 veckor i alperna årligen men det ska absolut bli fler.
Har redan i år planerat in 5 veckor där jag ska åka i alperna. Har nog inte åkt i de svenska fjällen på 8 år om jag inte är helt ut och cyklar.

Om ni vet några ställen som säljer JJ skidan till ett rimligt pris så är det bara att säga till!

Cheers
185 önskar dock att dem var lite längre! Jag är förövrigt 180 lång och väger runt 80kg.

s0cker sa:
Perkal sa:
nu har jag iofs inte testat JJ, men tyckte nordica blower var en grym skida i pisten, och den är 110 mm under foten, traditionellt spann dock. tyvärr har den bara blivit sämre till 2010 vad jag förstått. den jag åkte på var 2008, och den tyckte jag jäkligt bra om!

om man får säga andra skidor mellan 110 och 120 mm gillar jag salomon czar, k2 obsethed och 4frnt ehp! :)
Äh. Det omvändaspannet för ju så att itne många skidor kan mäta sig mot JJ i pisten när det kommer till det midjemåttet!

Perkal sa:
Victor_BB sa:

Cheers
185 önskar dock att dem var lite längre! Jag är förövrigt 180 lång och väger runt 80kg.
Okej så då vore alltså 185an den längden jag borde ha? med tanke på att jag inte väger så mycket borde det ju gå bra ändå.

Victor_BB sa:
Perkal sa:
Victor_BB sa:

Cheers
Okej så då vore alltså 185an den längden jag borde ha? med tanke på att jag inte väger så mycket borde det ju gå bra ändå.
175cm är inte ens värt att ägna en tanke åt. 185 utan tvekan. Och bara för att jag vill ha längre skidor kanske inte du vill ha det. Om du är en 185 och skidorna är en 185 funkar det ju klart. Men jag gillar mina skidor längre en vad jag är. Sedan är väl det Skidbutiken.com som har bäst försäljning av skidor enligt mig. Sedan har dom ju deras Sommarerbjudande om du köper skidorna nu.

okej okej.

Det jag kunde känna med Gotaman var att det var jobbig att "släpa" på under fötterna så det är väl ett ut av de sakerna jag är ute efter att slippa. alltså en mer kvickare skida.

får jag detta med ett par JJs?

Martok sa:
Hur är de att åka med dessa lagg i en hård pistad backe som har så mycket rocker som jj och rossi s7?
Har ingen erfarhent av S7 med med JJ går det. Måste dock trycka på ganska ordenligt. Kan vara jobbigt att kanställa när det är flackt.

Victor_BB sa:
okej okej.

Det jag kunde känna med Gotaman var att det var jobbig att "släpa" på under fötterna så det är väl ett ut av de sakerna jag är ute efter att slippa. alltså en mer kvickare skida.

får jag detta med ett par JJs?
Svängradie 14 på 185 så det är snabba svängar. Bredare stans gör ju det till större svängar. Jag är såld för dem.

Kanske dumt att väcka liv i denna tråd igen men nu gör jag det iallafall!

Jag själv är på jakt efter nya skidor inför kommande säsong och har fastat för lite olika modeller, bla. Armada JJ. Dels för dess mångsidighet som allround skida och för all god kritik den har fått här på forumet!
Men nu till problemet. Den längsta längden på skidorna är 185 cm. Jag själv är 189 cm.. Jag väger oandrasidan inte mycket, omkring 78 kg. Men vikten kommer stiga för varje år som går då jag fortfarande är väldigt ung..
Så vad tror ni, kommer jag tycka att skidan känns väldigt kort?

regefalk sa:
Kanske dumt att väcka liv i denna tråd igen men nu gör jag det iallafall!

Jag själv är på jakt efter nya skidor inför kommande säsong och har fastat för lite olika modeller, bla. Armada JJ. Dels för dess mångsidighet som allround skida och för all god kritik den har fått här på forumet!
Men nu till problemet. Den längsta längden på skidorna är 185 cm. Jag själv är 189 cm.. Jag väger oandrasidan inte mycket, omkring 78 kg. Men vikten kommer stiga för varje år som går då jag fortfarande är väldigt ung..
Så vad tror ni, kommer jag tycka att skidan känns väldigt kort?
snarare tvärtom, det är ju toppen att folk fattar att man kan använda gamla trådar för att få svar! :)

jag skulle snarare rekommendera dig att titta på rossignol s7 i 195 cm, förutsatt att du har en plånbok som tillåter. nu är de ju inte exakt likadana, men du får iaf en skida som jag åtminstone tror blir klart stabilare åt dig!

Lee-nus sa:
jag skulle snarare rekommendera dig att titta på rossignol s7 i 195 cm, förutsatt att du har en plånbok som tillåter. nu är de ju inte exakt likadana, men du får iaf en skida som jag åtminstone tror blir klart stabilare åt dig!
Tack så mycket för tipset! Men de var i dyraste laget.. och är inte särskillt förtjust i Rossignals skidor.. Du har inga andra förslag på skidor du tror skulle passa? Det jag letar efter är en allround skida som fungerar någorlunda bra överallt men som mestadels kommer att användas utanför pisten. Jag fick en tanke att jag kanske ska sätta på en Duke bindning på skidorna så att jag kan ge mig ut på toppturer också. Vad tror du om det?
Jag har som sagt kollat på lite olika skidor:
Völkl Gotama
Völkl Katana
K2 Obsethed
Line Prophet 100

Jag kan tänka mig att skidorna skiljer sig en del åt, tex. flexen i skidan. Men det är inte något jag har tagit hänsyn till än då jag inte vet tillräckligt om det.
Hjälp tack!

regefalk sa:
Lee-nus sa:
Tack så mycket för tipset! Men de var i dyraste laget.. och är inte särskillt förtjust i Rossignals skidor.. Du har inga andra förslag på skidor du tror skulle passa? Det jag letar efter är en allround skida som fungerar någorlunda bra överallt men som mestadels kommer att användas utanför pisten. Jag fick en tanke att jag kanske ska sätta på en Duke bindning på skidorna så att jag kan ge mig ut på toppturer också. Vad tror du om det?
Jag har som sagt kollat på lite olika skidor:
Völkl Gotama
Völkl Katana
K2 Obsethed
Line Prophet 100

Jag kan tänka mig att skidorna skiljer sig en del åt, tex. flexen i skidan. Men det är inte något jag har tagit hänsyn till än då jag inte vet tillräckligt om det.
Hjälp tack!
som tidigare sagt, rossignol S7, man får HELT KLART vad man betalar för på dom laggen!

Jag går i tankarna att köpa ett par Armada JJ, kruxet är ju att de är så korta... Jag själv är 197cm och ca. 90kg. Ni ser säkert problemet, kommer de här skidorna klara av mig? Eller kommer jag att kliva rakt igenom?

Om svaret är nej, vad finns det för andra skidor som är roliga både i pisten och utanför(främst utanför)?

fiskebulle sa:
Jag går i tankarna att köpa ett par Armada JJ, kruxet är ju att de är så korta... Jag själv är 197cm och ca. 90kg. Ni ser säkert problemet, kommer de här skidorna klara av mig? Eller kommer jag att kliva rakt igenom?

Om svaret är nej, vad finns det för andra skidor som är roliga både i pisten och utanför(främst utanför)?
Du kommer inte kliva rakt igenom skidorna, men jag skulle ändå rekommendera längre lagg.
4FRNT CRJ 188 är visserligen bara 3 cm längre, men går stabilare och tål aggressivare åkning.

Daniel-LAB sa:
fiskebulle sa:

Du kommer inte kliva rakt igenom skidorna, men jag skulle ändå rekommendera längre lagg.
4FRNT CRJ 188 är visserligen bara 3 cm längre, men går stabilare och tål aggressivare åkning.
Observera att 4Front skidan har dubbelt så hög svängradie. Armada JJ har 14 m och 4Front CRJ har 28m.

Har kikat runt lite mer nu och sneglar faktiskt på Line Mothership. Hur tror ni dom står sig på ställen som Åre och liknande? Då menar jag ju självfallet inte off-pisten, utan om de klarar av att skära sönder lite äkta snökanonis? Man vill ju gärna ha ett par skidor som det går att utvecklas på och Mothership verkar ju som en riktig värsting för stora pojkar...

regefalk sa:
Daniel-LAB sa:
fiskebulle sa:

Observera att 4Front skidan har dubbelt så hög svängradie. Armada JJ har 14 m och 4Front CRJ har 28m.
Yepp helt klart. Fast det är ju inte riktigt bara därför de är stabilare...

simonthyrberg sa:
Lee-nus sa:
E-Rockner sa:
Rossignol S7 är ju också ett alternativ du kanske ska titta på. Den är dock lite dyrare än JJ.
kanske ska tillägga att "lite dyrare" = 4000 spänn dyrare...
synd att rossi alltid ska ha sånna sjuka överpriser.. dom gör ju väldigt trevliga skidor annars.
4000 spämm är väll lite att ta i? kanske om man vill ha guldkanter istället för stål.

Snödjup

Tillbaka
Topp