Völkl Karma 185 eller Head Mojo 90 186

Clutch

Ny medlem
Tja,
tänkte fråga det alla andra frågar. Vad ska jag välja för skidor? Jag antar att anledningen till att denna fråga upkommer så frekvent här är att det finns så mycket kunskap bland alla dessa alpinister.

Jag är 188 cm 85 kg och är en bra skidåkare.

Jag åker mestadels pist eller offpist, det beror lite på var man befinner sig geografikst samt vilka man åker med.

Jag brukar hyra skidor men känner att det skulle vara kul att ha ett par egna.

De skidor jag har fastnat för när jag läst en del recensioner och kommentarer är Völkl Karma 185 eller Head Mojo 90 186. Någon som har testat båda? För-/nackdelar? Andra förslag på lagg?

Tacksam för svar.

//Magnus

Tack för svar och tips. Det är ju rackarns billigt. Mantran verkar också intressant. Mantran verkar vara lite tuffare att ta till sig men om man ändå köper en skida vill man ju ha något att växa i. Om jag skulle välja Mantran, vilken längd tror ni är bäst, 184 cm eller ska jag gå upp till 191 cm. Vad tycker ni skiljer Karman och Mantran mest åt? Om jag får ställa några frågor till? Vilka bindningar tycker du jag ska beställa till? Jag har ingen koll på bidningar alls. Eller ska jag köpa bindningar på hemmaplan?

//Magnus

Jag har testat Karman i 185, Mojon i 176 och Mantran i 184. Jag är 174 och väger 73 kanske... Själv kör jag på Scratch BC i 185 (hade 178:orna förra året), så jag gillar den här typen av lagg!

Mojon upplevde jag som riktigt lekfull, kanske för att den var kortare, kanske för att den hade lite, lite tajtare radie, svårt att säga vad det var. Karman och Mantran har ganska stor svängradie så det krävs mer fart för att få igång dem, men om de är välvårdade och har bra kanter är de riktigt roliga. Jag hade nästan föreslagit Mantran om det stod mellan Mantra och Karma. Lite bättre egenskaper i puder, och så tyckte jag att den var trevligare i pisten, lite mer ös typ... Var dock längesen jag testade Karma. Om du väljer Mantran så skall du välja 191, helt klart! Du är så pass stor och tung att det blir fel att ta 184:an, när d väl får åka lössnö så vill du ha den extra längden...

Angående bindningar, antingen 14-dinare från Look/Rossi eller Rossis FKS 155 eller 185 eller Looks P18. Völkl kommer ju med Markerbindingar, M14 funkar helt ok, men Look/Rossi är trevligare... Marker M18 har samma dinskala som P18, och bör funka likvärdigt. Dock har jag för mig att den väger mer.

Jag håller med Carled.
Har kört alla ovan nämnda skidor och jag skulle utan tvekan rekommendera Mantran i 191cm för dig.

Den har visserligen lite mer bredd än de andra men är nog den skida om jag kört i den bredden som har bäst kantgrepp och riktigt bra fartstabilitet. Detta är ganska ovanliga egenskaper i den kategorin av skidor. Långa, snabba storslalomsvängar är som gjutet för Mantran, sen har den bra flyt i fluffet. Jag kör precis som Carled Ross BC i 185 och är nöjd med den, dock måste jag säga att mantran piskar min ross i pisten.

Med tanke på din längd och vikt bör du definitivt välja 191cm. Jag är själv 180 och väger 77 och skulle själv välja 191 om jag skulle köpa en mantra. Jag har bara kört Mantra i 184...

Angående bindnigar hänvisar jag till Carleds svar, dock vill jag utfärda en varning för Markerbindningarna. Vet folk som haft problem med dem men det kan ju vara tillfälligheter...

Hoppas du blev lite klokare..

Stort tack till er som har svarat och gett mig tips. Ni har varit till stor hjälp. Nu lutar det åt att jag beställer 191 cm Mantran. Men jag kan inte bestämma mig vilken bindning. Det står emellan:

Look P 18Wide bindning

Rossignol Axial 2 140 Ti Pro wide brake

Rossignol Scratch Ti 140 06/07

Look PX 12 Ti Jib Wide

Vad tycker ni?

/Magnus

Antingen Scratchbindningen eller P18-bindningen... Av den enkla anledningen att Axial-bindningen är grön, och PX12:an för klen för dig.

Vad tror du själv att du klarar dig med? Vad kommer du ställa bindningarna på? Högre än 10-11? Kör på P18... 11 eller mindre, ta Scratch 140!

Carled sa:
Av den enkla anledningen att Axial-bindningen är grön,
< tyckte jag var roligt :).

Tack för hjälpen Carled. Jag kommer inte ställa bindningarna på högre än 11. Så nu blir det ett par Mantra 191 med Scratch 140. Tjohooo, längtar så. Hoppas snön ligger kvar nu

Tack alla som har tipsat och väglett mig.

/Magnus

Scratch 140 och Axial 140 är samma bindning, men på ett par röd-vita skidor är det ju trevligare med svarta bindningar... Dock kan det bli coolt med gröna, lite rebell sådär...

Om du inte köpt skidor än så. Jag hade Head.n förra året och kör Karman iår.
Rycker Karman e mkt skönare, och funkar utmärkt i pist även fast bindningen är mittmonterad.
Till binings val så tkr jag att du ska ta en Look eller liknande.
Markern och tyrolian gillar jag inte, de har krånglat för mig. Köper bara Look eller liknande bindningar nu för tiden..

Carled sa:
Scratch 140 och Axial 140 är samma bindning, men på ett par röd-vita skidor är det ju trevligare med svarta bindningar... Dock kan det bli coolt med gröna, lite rebell sådär...
Jag har svarta pjäxor med inslag av rött så det hade nog sett lite konstigt ut om jag slängt på en illgrön binding bland det röda, vita och svarta. Dom passar nog bättre på en av dom kommande Völkl-skidorna. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men den var svart och grön, tror jag.

Jens_Carlsson sa:
Om du inte köpt skidor än så. Jag hade Head.n förra året och kör Karman iår.
Rycker Karman e mkt skönare, och funkar utmärkt i pist även fast bindningen är mittmonterad.
Till binings val så tkr jag att du ska ta en Look eller liknande.
Markern och tyrolian gillar jag inte, de har krånglat för mig. Köper bara Look eller liknande bindningar nu för tiden..
Jens tack för tipset, men jag har redan beställt. Det blev en 191 cm Mantra med Scratch 140 bindning. Tror jag kommer bli riktigt nöjd med både skida och bindning. Dom kanske inte kommer till sin rätt här i Stockholm och Hammarbybacken, även fast jag längtar dit. Kommande resor norr- och söderut kommer däremot bli helt underbara.

Nu ska jag gå och dricka lite bira :)

/Magnus

Tillbaka
Topp