Völkl Karma?

Olika_Skender

Ny medlem
Völkl Karma?
Vintern närmar sig och det börjar och det börjar bli dax att fundera på nya lagg. Jag har kört på ett par Atomic TM 22 i två år nu. Kanonskidor men då det mest åks opreparerat har jag länge funderat på att investera i ett par bredare skidor. Har kikat en hel del på Völkl Karma. Är tacksam för alla synpunkter på den skidan och även för tips på liknande skidor. En extra bonus är ju om det finns nån som kört skidan telemark som kan tycka till.
Jag är 177 lång, väger 76 kg.
Åkstil: Telemarkare, hela berget, aggresivt, mycket fart. Duktig åkare.

Tack på förhand!

Völkl Karma?
Varför inte lite fetare?
Skaffade ett par Hippy Stinx förra året och är väldigt nöjd - skulle till och med vilja ha ännu lite bredare om jag skulle skaffa ett par dedikerade puderlagg (vilket de var tänkta till från början men nu använder jag inga andra skidor...). Hippisarna funkar till allt utom blåis - men vad gör det på telis?

Senast ändrad:
Völkl Karma?
jag kör på vökl karma från 05 riktigt sjysst skida, eftersom att den fungerar bra överallt. eftersom att den är relativt bred så går den bra i lössnö, men den fungerar även riktigt bra som en hopp skida och bara som pistskida //marcus wadsten

Völkl Karma?
Kan tipsa om www.sport-conrad.de som säljer fjolårets Völkl Karma 177 för 250 €. Otroligt bra service.

Mina kom förra veckan. Mycket sugen på snö nu.

Völkl Karma?
Karma är en grym allround skida! Fungerar utmärkt i pisten tack vare ganska kraftig skärning men är ändå stabil även vid riktigt hög fart. Har inte åkt särskilt mycket offpist mer än några väl valda åk på storkläppen i Funäs där den fungerade utmärkt, stabil men ändå smidig, likaså i parken. Jag har -05:an men så vitt jag vet har dom inte ändrat något mer än designen till kommande modeller? mina är 177cm långa och själv är jag ca 185cm och väger drygt 70 kilo.
Rekommenderar Karman starkt om du inte anbart kör offpist då du säkert kan hitta en bredare skida som passar bättre.

Völkl Karma?
Karma är en bra skida på de flesta underlag utom is. För att vara roliga i pist krävs en hel del fart och stora svängar. Jäkligt fina när det är +10 och riktigt slaskigt i backen.

Jag tycker tvärt emot föregående inlägg att skärningen inte alls är särskilt kraftig, 177cm skidan är över 20m radie. Skidorna är ganska tunga och man tänker på tåg, vagnar, räls och lok när man dundrar fram med dem.

Aningen för smala för att vara helt bra i puder men tillräckligt för vanligt svenskt offpistföre med lite bättre bärighet.

För att sammanfatta så är skidan riktigt bra på mycket, men jag tycker inte att piståkning är särskilt inspirerande. Men den är inte bäst på något.

Har du råd skaffa ett par olika skidor för olika förhållande. Ska du bara ha ett par är det en bra kompromiss, jag kan inte tänka mig ett annat par skidor som är lika all-round som dessa. Det var därför jag köpte mina men nu ångrar jag mig lite.

Skidorna jag har är 177cm 05/06 jag är 181cm och 70kg Jag har bara kört med fast häl.

Völkl Karma?
jag har ett par karma från 05 och jag är helnöjd med dessa, bra allroundskida, funderade ett tag på telisbindningar till dessa då jag köpte dem, de skall tydligen funka riktigt bra med telisbindningar. men då jag inte var någon van telemarksåkare så fick det bli vanliga bindningar i stället...

Senast ändrad:
Völkl Karma?
Kanonskida! Håller med tidigare skribenter fast jag tycker de är riktigt bra även i pist. Har även ett par Salomon Streetracer med radie på 12,9 och dessa blir nästan lite väl snabbsvängda för min smak.

Völkl Karma?
jag har är inte nöjd men mina karama 05/06 177cm lång. jag väger typ 74kg och är 185lång. jag är missnöjd men kvaliten, det är extremt tunt belag på skidoran och om man kör på en sten så går det rakt igenom belaget ca 3,5mm. min stålkant har gåt av på mitten (toligen för att jag har railat). sen är skistoppen på Marker f14 bindningarn extremt umtåliga för fakie vurpor.

Mitt tips är att köpa en park skida och en puder/pist skida det tjänar man i längde på...

Völkl Karma?
Har använt Karman som telemarksskida i två säsonger nu. Köpte den som en allround skida men använder den numera i princip enbart för park och pist. Karman lämpar sig inte särskilt bra för mycket snö då den har en relativt hård tip kombinerat med ett redigt spann vilket gör att den kräver mycket fart för att flyta. Håller med petterElfsberg om att den svänger på bra. Särskilt om man åker telemark då man kan böja till den främre skidan genom att lägga tyngden på hälen. Träkärna och metall gör den väldigt fartstabil och personligen tycker jag dom sitter som spett i isig pist. Tror att det är många som har problem med Völkl's belag. Dom använder hårda och tunna belag som kräver lite extra omsorg för att inte torka ut. Betyder dock extra fart om du tar hand om dom. Tänker du dig skidan som en offpist skida tycker jag att du ska söka vidare. Förslagsvis kanske ett par gamla explosivs eller ett par Legend Pro. Inte heller några ultimata djupsnö skidor men bättre än karman på allt utom park.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp