Völkl Katana monteringspunkt?

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum

MnO

Aktiv medlem
Hur har ni som kör Katana gjort med monteringen?

Jag har 190cm:aren och den rekommenderade monteringspunkten förefaller sitta extremt långt bak. Med tanke på hur mycket frammontering Völkl rekommenderar på tex Mantra känns det lätt underligt att Katana har en så tydligt bakmonterad bootcenterlinje (eller kryss rättare sagt). Jag har läst lite mer eller mindre oseriösa trådar på Teton i ämnet och har också jämfört med mina andra skidor där hemma. Kneissl Tanker 190, Völkl Explosiv 3 190, Sanouk 193 och Dynastar Arno Adam 188. Jämför man aktiv yta, dvs bortser från twintips och långa framspetsar är Katanan lika bakmonterad som Sanouk i orginal (dvs rejält). Jag brukar aldrig frammontera mina skidor, men den här gången känns det som att det kommer att behövas. Sätter man bootcenter i samma läge som på Mantra 191 pratar vi om en frammontering på ca 5cm(!) eller tom lite mer.

Efter mycket funderande och än mer mätande har jag kommit fram till att jag ska sätta bootcenter på +12mm, mätt från mitten på krysset (som iofs är väldigt oprecist), eller 80,0cm från tailen, mätt rakt från twintipen utan att sänka måttbandet till skidan.

Någon som har funderat i liknande banor, eller bara har testat Katanan med någon viss montering?

Jag kan inte bistå med något svar, men kanske lite tankehjälp...

Bortsett från Mantra så brukar Völkl ha boot center väldigt långt bak. Det låter ungeför som Gotama från '07 och framåt. Där sitter FR-märket 79,8 cm från tailen och då kan man ju dra bort lite åkyra pga twinen. Så märket på Katana borde vara jämförbart.

Jag monterade mina Gotama +1 för att jag tyckte det såg sjukt långt bak ut. Men väl på snön kändes det väldigt långt fram. Jag kunde inte pressa spetsarna som jag var van vid från andra skidor. Provkörde ett par på FR och det kändes lite bättre, men jag hade nog gärna backat någon cm till. Om det hade funnits tail att ta av.

Nu är det olika skidor men om dom beter sig någorlunda det samma så är jag tveksam till frammonteringen.

Jag kör mina 190or på +2cm. Riktigt nice. Hade inte velat ha mer skida framför mig.

Jag gillar iofs en "neutral" utgångsposition, dvs jag gillar att köra med böjda ben och helt neutral vikt för att låta skidorna gå som stötdämpare maximalt.

Med +2 upplever jag att jag kan både stå helt neutralt samtidigt som det finns gott om utrymme att ladda upp kraft mot plösen om jag vill trycka ifrån extra mkt. Utan att känna att jag för dens skulle får någon slags överladdning eller dykkänsla i tippen.

Har inte åkt skidorna jättemycket än (kanske 15-20k höjdmeter) så lite tidigt att säga hur den uppför sig i alla situationer. Men intrycket än så länge är att jag inte har någon anledning att montera om dem.

Kör mina Sanouk på orginalmonteringen, dvs... långt bak. Kändes helt sjukt där jag tog på mig dem... men väl ute i pudret var det helt rätt! Så sånt sjukt flyt verkligen, kunde köra på hur hårt som helst.. :)

FF sa:
Jag kör mina 190or på +2cm. Riktigt nice. Hade inte velat ha mer skida framför mig.
Då verkar det som att vi har tänkt ungefär lika, även om jag hamnar lite längre bak. Du har väl också Duke på dina om jag inte minns fel och den lilla tådelen på dom gör ju att man upplever att bindningen sitter längre bak rent estetiskt. Jag kanske ska våga mig på att flytta fram lite till då kanske. Har du testat Mantran? Hur upplever du i så fall den på orginalbootcenter?

free_fall sa:
Kör mina Sanouk på orginalmonteringen, dvs... långt bak. Kändes helt sjukt där jag tog på mig dem... men väl ute i pudret var det helt rätt! Så sånt sjukt flyt verkligen, kunde köra på hur hårt som helst.. :)
Jag har också monterat mina Sanouk på rekommenderad linje och är fullständigt nöjd med det. Min favoritskida för övrigt.

Jag kan inte svara för hur du känner det... Jag kan säga att jag gillade inte sanouken något nämnvärt faktiskt.

Och jag kör p18 på dem just nu. Kanske blir duke senare, vi får se. En ytterligare parameter som gör att min åsikt kan tas med en nypa salt är att jag bytt pjuck och bindnignar, vilket har gett mig en felaktig position eftersom riggen inte är tillräckligt framåtlutad. Om jag försöker gå ner i den där låga fina grundpositionen så skidorna och ben fungerar som stötdämare, hamnar jag i baksätet eftersom det är för låg ramp angle, eller vad det nu heter, framåt. När jag böjer ordentligt på benen är det alltså omöjligt att inte antingen hamna i baksätet eller åka med konstant plöstryck.

Jag har kört 190 med den orginal monterad... Om du vill kan jag köra den +2 cm eller mer. Skriv hur mycket så testar jag.. Men först på onsdag för imorgon skall jag köra Nordica:s nya skidor..

//H

Jag kör 197orna originalmonterad med duken och tycker jag hamnar helt rätt på skidan. Har iofs bara runt 10-12 dagar på dem so far, men har ändå hunnit pröva dem i de flesta fören.

Tackar Hasse. Iofs har jag redan borrat nu och jag satte dom på + 12mm som planerat. Om du är ute och åker på 190:n med hyrbindning vore det dock ändå väldigt intressant att höra hur den beter sig på orginal jämfört med +1 eller +2, men iom att jag redan har monterat så behöver du inte lägga för mycket insats på det. Jag är rädd för att den ska bli lite överstyrd på +2. Jag tyckte det var den karaktären på 183:orna jag testade i Åre och därför blev det +1,2 (12mm istället för 10 för att vara helt säker på att kunna montera på orginal sen utan hålinterferens om jag inte blir nöjd).

Busmissen> Intressant att höra. De flesta jag har pratat med annars tycker att man hamnar lite långt bak, men jag gillar överlag aningen bakmonterat, speciellt jämfört med frammontering. Jag får helt enkelt testa och se hur det blir.

Tänkte låna denna tråd lite. Hoppas det går bra.
Var är monteringspunkten/boocenter på bindningarna?
Anledningen till frågan är att jag precis har fått en Duke monterad på mina Mantra 06/07 och jag tycker att det ser ut som om bindningen sitter längre fram nu än vad de gamla bindningarna gjorde. På skidan finns ju ett streck på sidan som jag antar är bootcenter. Finns det någon liknande markering på bindningen så man kan se var bindningen är monterad dvs mitt, + eller -? Eller kan man mäta alternativt räkna ut det på något sätt?

//magnus

Clutch sa:
Finns det någon liknande markering på bindningen så man kan se var bindningen är monterad dvs mitt, + eller -? Eller kan man mäta alternativt räkna ut det på något sätt?
//magnus
Det finns ingen markering på bindningen. Sätt i pjäxan och kolla det märket istället.

MnO sa:
Det finns ingen markering på bindningen. Sätt i pjäxan och kolla det märket istället.
Tack för hjälpen MnO. Kollade igår och strecket på pjäxorna är några millimeter framför bootcenter. Vet inte om jag kommer märka någon skillnad, antagligen inte. Jag köpte skidorna på SC så jag antar att de gamla var monterade mitt på center. Ska till Kittel idag så vi får väl se om det känns annorlunda.

//magnus

MnO sa:
Hur har ni som kör Katana gjort med monteringen?

Jag har 190cm:aren och den rekommenderade monteringspunkten förefaller sitta extremt långt bak. Med tanke på hur mycket frammontering Völkl rekommenderar på tex Mantra känns det lätt underligt att Katana har en så tydligt bakmonterad bootcenterlinje (eller kryss rättare sagt).
Nu vet jag inte hur det är med Katanan men toppskiktet på Mantran är enligt Völkl felplacerat vilket gör att "krysset" ligger ca 5 cm för långt fram. Kan det vara liknande fel på Katanan, fast för långt bak?. Mina mantror är monterade enl Völkls rekommendationer, och pjäxans mitt är ca 5cm bakom krysset, och ca 1-1,5 cm bakom rekommenderad monteringspunkt på tidigare årsmodeller.

/Patrik

Hasse sa:
Hmm jag skulle ha monterat bak de 1,5 cm om de är 184 cm...

//H
Det är 191 cm jag har. Skulle du ha gjort likadant med dem?

Hur mycket gör ett par cm egentligen? För en lekman i ämnet som jag är känns 1-2 cm ganska lite på 191 cm. Blir det stor skillnad?

Jag frågade killen i butiken och han sa att dem var monterade efter Dukens mall. Det dumma är att jag inte kollade hur dem gamla bindningarna var monterade mot krysset.

/magnus

Clutch sa:
Hasse sa:
Hmm jag skulle ha monterat bak de 1,5 cm om de är 184 cm...

//H
Det är 191 cm jag har. Skulle du ha gjort likadant med dem?

Hur mycket gör ett par cm egentligen? För en lekman i ämnet som jag är känns 1-2 cm ganska lite på 191 cm. Blir det stor skillnad?

Jag frågade killen i butiken och han sa att dem var monterade efter Dukens mall. Det dumma är att jag inte kollade hur dem gamla bindningarna var monterade mot krysset.

/magnus
Faktum är ju att 2cm åt ena hållet i själva verket innebär en skillnad på det dubbla. 2cm kortare skida bak och 2cm längre skida fram, det gör att små skillnader i monteringen kan kännas oerhört mycket. Det kan förändra beteendet av en skida totalt.

Utter sa:
Faktum är ju att 2cm åt ena hållet i själva verket innebär en skillnad på det dubbla. 2cm kortare skida bak och 2cm längre skida fram, det gör att små skillnader i monteringen kan kännas oerhört mycket. Det kan förändra beteendet av en skida totalt.
Jag får hoppas att dem var monterade på center förut, gillade den monteringen. Då skiljer det bara ett par millimeter, dock framåt hade gärna fått vara bakåt. Om man inte är nöjd med monteringen kan man reklamera det? Jag sa i och för sig inget om hur jag ville ha den monterad. Hade dock ingen tanke på att det skulle bli annorlunda. Jag får hoppas att dem lika bra som förr, annars får jag väl lämna in dem i kittelfjäll för ommontering, skulle dock kännas surt.

/magnus

Clutch sa:
Utter sa:
Jag får hoppas att dem var monterade på center förut, gillade den monteringen. Då skiljer det bara ett par millimeter, dock framåt hade gärna fått vara bakåt. Om man inte är nöjd med monteringen kan man reklamera det? Jag sa i och för sig inget om hur jag ville ha den monterad. Hade dock ingen tanke på att det skulle bli annorlunda. Jag får hoppas att dem lika bra som förr, annars får jag väl lämna in dem i kittelfjäll för ommontering, skulle dock kännas surt.

/magnus
Du kan nog inte reklamera en montering om du inte bad om någon speciell monteringspunkt även om dom borde ha frågat dig. Vad jag har förstått så är det en ommontering det handlar om? I så fall så har dom förmodligen monterat dom så nära den förra monteringen som möjligt.

Utter sa:
Du kan nog inte reklamera en montering om du inte bad om någon speciell monteringspunkt även om dom borde ha frågat dig. Vad jag har förstått så är det en ommontering det handlar om? I så fall så har dom förmodligen monterat dom så nära den förra monteringen som möjligt.
Jag hoppas det och antagligen är det så.

/magnus

Vet att MnO har sina 190 cm Mantra 2 cm bakmonterade. Jag har mina 184 cm 1,5 cm. Är en betydligt bättre skida nu tycker jag iofs...

//H

HitMe sa:
MnO: Var sitter center of running surface relativt pjäxmittmarkeringen på Katanan?

HitMe
Vet ej på rak arm. Jag kollar det ikväll. Jag ska ändå mecka med prylarna inför helgens "åka med flickvän"-Idre-tripp.

HitMe sa:
MnO: Var sitter center of running surface relativt pjäxmittmarkeringen på Katanan?

HitMe
Det är lite lurigt att mäta running surface på Katanan iom den lilla rocker som finns (mitt par har en helt plan framände och en anings, anings rocker i tailen). Jag har mätt från den punkt där skidan går i underlaget om man bortser från rockern.

Total running surface är 160,0cm.
Center of running surface= 80/80 med andra ord.
Rekommenderad monteringspunkt är 69,3cm från tailens running surface-punkt och alltså 10,7 cm bakom running surface center.

Jag har testkört mina Katana nu i Idre under helgen. Ingen stor åkning alltså, men ändå nog för att testa balansen i pisten och i uppkörd, ganska tung lössnö i ett antal stängda pister. Jag monterade 12mm fram och skidan känns med detta trim ganska överstyrd faktiskt, dvs lite väl långt fram. Dock är den samtidigt väldigt smidig och rolig, men det hade inte skadat med aningen mindre överstyrning. Så här i efterhand hade det inte varit fel att sätta bootcenter på rekommenderad punkt, men jag är ändå nöjd med skidan så jag kommer inte att montera om.

OK. Det skulle betyda att Katana 190 har någorlunda liknande monteringspukt som 190 Explosive. Mer exakt skulle monteringspukten hos Katanan ligga ca 1cm längre fram.

Värt at notera sammanhanget är att monteringspunkten hos Mantra sitter ca 6cm längre fram än den hos Explosiven.

Intressant ämne detta!!!

Jag undrar över en sak som anknyter lite här. Kan man montera DUKE:s på Katanan med originalskistoppern på 110mm? Eller måste man ha den extra breda på 130mm. Ni som har monterat borde ha koll. Brukar ju alltid gå att bända ut stoppern lite, och här är det ju bara fråga om 1mm.

Erfarenheter?

/JN

Hjulbult sa:
Intressant ämne detta!!!

Jag undrar över en sak som anknyter lite här. Kan man montera DUKE:s på Katanan med originalskistoppern på 110mm? Eller måste man ha den extra breda på 130mm. Ni som har monterat borde ha koll. Brukar ju alltid gå att bända ut stoppern lite, och här är det ju bara fråga om 1mm.

Erfarenheter?

/JN
Jag har 110mm:aren och det fungerar utan problem utan böjning.

Har nya Katanan med tip rocker, nu är bindningen monterad +1 från boot center.... Jepp , skall monteras om, kanske 1 cm bakom räcker ? iomed det är en tiprocker på nya modellen ?

Senast ändrad:
Hur ser tankegångarna ut nowadays? 191 landade hos mig idag. Blir bara förvirrad av tidigare modellers punkter och felkonstruktioner. Vad säger ni? 1,2 plus ? 2.0 plus? 0+-? Hilfe?

Jag har kört både första årgången och 10/11 och i bägge fallen har skidan känts balanserad och bra på freeride-strecket

Hej
Tänker skaka lite liv i den här tråden då jag precis köpt mig ett par Katana (inte v werks) 191 cm i årsmodell 13/14. Tänker köpa ett par Marker Duke epf till skidorna och undrar lite omkring hur bindningarna skall monteras?
Finns markerat på skidorna följande: Völkls rekommenderade bootcenter samt +1cm och +2cm.
Är lite inne på att montera +2cm utifrån vad som framkommer i det här forumet: http://blistergearreview.com/gear-reviews/update-2011-2012-volkl-katana-191cm

Någon här som kan dela med sig av åsikter?
Tack på förhand/S

Hm, jag har som sagts tidigare i tråden bara kört äldre varianter men då har freeride-punkten varit väldigt lagom. Jag kan tänka mig att det beror lite på åkteknik också. Jag åker antagligen med viss liten bakvikt och då får jag istället problem med för mycket tail som spårar fast. Skidan framför foten har jag aldrig upplevt som för lång och jobbig att hantera på ett par Katana iaf.

Hej å tack för inlägg... med "freeride-punkten" menar du då +2?
Svårt det där med att analysera sin egen åkteknik... men antar att jag nog har en tendens till mera framåtlutad (bra plöstryck) åkteknik generellt sett.

Pillard sa:
Hm, jag har som sagts tidigare i tråden bara kört äldre varianter men då har freeride-punkten varit väldigt lagom. Jag kan tänka mig att det beror lite på åkteknik också. Jag åker antagligen med viss liten bakvikt och då får jag istället problem med för mycket tail som spårar fast. Skidan framför foten har jag aldrig upplevt som för lång och jobbig att hantera på ett par Katana iaf.

Njae, freeride var den bakre punkten och freestyle var den främre på gamla völkl vill jag minnas. Jag har iaf haft mina på bakre monteringspunkt.

Jag körde Katana med demobindningar för något år sedan och kunde flytta runt en del.
Föredrar dom helt klart på 2-3cm framför rek. punkt.

Kör mina 13/14 på +2,5, med baron EPF, funkar utmärkt. Är väll bara att klura på hur du vill att de ska upplevas och montera mellan 0 till +3cm typ.

Tillbaka
Topp