VÖLKL KATANA V-WERKS bindningar

Ennggmann

Medlem
Har ett par VÖLKL KATANA V-WERKS och såg nu att bindningarna är monterade 2cm bakom rekommendationen. Hur påverkar det skidan och åkningen gentemot om dom hade monterats 2cm framåt på rekommendationen? Mvh

Har inte åkt på den skidan men har bakmonterat flera skidor ca 15-20 mm för att få stabilare skidor (mindre svängvilliga) och bättre flyt i lössnö. Så vill du ha mer sväng eller mer balanserade skidor (viktmässigt - för hopp) så kan du fundera på att flytta framåt. Hittade tråden nedan. Låter som att fler funderade på att frammontera då de verkar vara ganska bakmonterade redan på rekommenderad montering. https://www.tetongravity.com/forums...rward-mount-a-Volkl-V-Werk-Katana-at-1-or-1-5

Monteringspunkten på Katana sitter ju redan extremt långt bak så ytterligare två centimeter bakåt är det nog knappast någon som väljer medvetet. Erik_lagg ovan nämner lössnöflyt som effekt av bakmontering och det stämmer. Flyt blir det, speciellt i lägre fart. Men det blir också MYCKET svårare att åka någorlunda fort i puder eftersom man får en markant mycket större kraft från framänden av skidan så fort man går in i sväng i lösare snö jämfört med om man står längre fram. Har man åkt in sig på skidor som närmar sig vad man brukar kalla modern montering om än inte mittmonterat, typ -6 fram till -4 ca i lössnö är det otroligt svårt att gå tillbaka. Jag kommer faktiskt ihåg när jag skulle ta några åk med en äldre Katana (inte V-Werks, utan den första varianten) efter att ha kört på montering på -6 i en säsong. Det var en fullkomlig chock över hur svårt det var att hantera speciellt i lite tyngre och svårare snö. Man vänjer sig vid det också, men för dom allra flesta är det som sagt betydligt svårare att hantera fronten på skidan.

Original monteringspunkt på V-Werks är i storleksordningen -13cm och därikring, beroende på längd såklart. -15 är extremt långt bak med dagens mått.

off-topic men var tvungen att kolla om jag är omodern ;). Kör på - 4 (på faction CT 4) och -7,5 (på völkl revolt 121). Slutsats: någorlunda modern men revolten tyckte jag var för stirrig på rekommenderad -6.

Snödjup

Tillbaka
Topp