Völkl Kenja? Vilka bindningar?

Sandra

Ny medlem
Har funderat på att köpa Völkl:s Kenja. Verkar vara bra skidor för den som vill åka pist men också offpist. Vad tror ni? Vilka bindningar passar till?
Finns det bindningar som passar till som är "flyttbara"?
Vilken längd på skidorna rekommenderas?

Eller om ni har andra förslag på skidor så uppskattas det också

Är medelgod åkare, 163 cm lång, kvinna :)

Tjoho! Är också sugen på ett par kenja, hoogen läste i en annan tråd att du gjort en säsong på ett par pistskidor men nu bytt till kenja, hur tycker du de jämför sig? jag är i samma sits nämligen, gjorde en säsong på ett par som har en midja på 75 men nu är jag sugen på att byta upp mig lite, men tror ändå att jag även fortsättningsvis kommer hålla mig mer i pisten än utanför och då vore det trist med ett par skidor som är alldeles för tunga i pisten! hur stor skillnad gör egentligen 11mm?

Har ingen aning om hur just Kenja är att åka på, men midjan är inte det enda som spelar roll på skidan och således definitivt inte det enda som påverkar hur en skida beter sig i pisten... Har inte åkt på något över 95mm men det finns skidor som är gud eller anus i pisten helt oberoende av vad de har för midja. Är det bara 11mm som skiljer så ska du nog snarare bry dig om vilket flex de har, spann osv...

F.Ö. så finns det ju tämligen feta skidor som går nåt överdjävligt på skär i pist...

Kolla om du har möjlighet att provåka skidan, det är ju det absolut bästa sättet att skaffa sig en uppfattning...

De är så fruktansvärt bra!! Kan inget om skidor egentligen och har bara åkt på pistskidor innan.. men allt jävla hårt jobb när backarna blir bumpiga.. BORTBLÅST! flyger fram överallt, även i pudret och framförallt när isen syns igenom. Greppet är grymt!

Om man är helt och hållet off pist skulle jag redan påstå att jag skulle gå bredare, men har sjukt kul med dessa off pist också! Har inte åkt mycket off pist förrut, så har inte mycket att jämnföra med..men dem flyter fint! Går aldrig tillbaka till pistskidor! haha, har dock bara åkt på billigare varianter så självklart med ett par grymme pistskidor kan det bli fantastiskt! men jag tänker leva med mina kenja tills de flisar sönder!

Sandra sa:
Har funderat på att köpa Völkl:s Kenja. Verkar vara bra skidor för den som vill åka pist men också offpist. Vad tror ni? Vilka bindningar passar till?
Finns det bindningar som passar till som är "flyttbara"?
Vilken längd på skidorna rekommenderas?

Eller om ni har andra förslag på skidor så uppskattas det också

Är medelgod åkare, 163 cm lång, kvinna :)
Hej
Det känns som om övriga tappade tråden. Visst var det bindningar du frågade om? Vad menar du med flyttningsbara bindningar?
Flytta mellan skidor? Flytta hela bindningen längre fram/ bak på skidan?
Din vikt?

Mitt tips ang skidor är att titta på ett par völkl aura och jmf med kenja, om du nu ska vara utanför pisten ibland.

Senast ändrad:
Jepp, menar flytta bindningen längre fram/bak på skidan.
Väger runt 63 plus minus, det har ju trots allt vart jul. Vill ju ha ett par bra bindningar såklart, marker griffon verkar ju vara snäll mot plånboken....

Har dessutom fastnat för Icelantics Oracle 11/12, sjukt snygga! men skidor ska ju inte bara vara snygga förståss :)

Tjaa!
Marker Griffon Schizo går att flytta tre cm fram och bak, så är ett klart hett alternativ isf:) 2195:- på skistore, som hittat:)
86 i midjan funkar sketbra i pisten, du skulle lätt kunna har bredare också, oftast äre ju ingen blankis man åker på som ja iaf anser att riktiga pistskidor ska hålla sig till. Gött med breda lagg liksom;)
Mvh

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp