Völkl Mantra 184/191cm? Förklaring av Mount point?

BigBro

Ny medlem
OBS! Jag har lästa Johan's "Regler/FAQ ang. Skidor"(grymt bra guide - tack för den)!
Jag hamnar dock på olika längd beroende på sista alternativet --> Väljer jag "Twintip" hamnar jag på 182cm och väljer jag "Freeride Alloround(Friåkning i pist)" hamnar jag på 190cm.

Jag har precis bestämt mig till slut att jag ska köpa Völkl Mantra(09/10)+ Salomon STH16!!

Vet dock inte vilken längd jag ska välja på Mantran? Jag är 179cm väger 95kg och skulle kalla mig avancerad åkare som åker aggresivt, mest i pist, men finns det off-pist är det självklara valet (åker även där aggresivt men göra inga monster hopp! 2m dropp ok, men inte mkt högre).

Vilken längd bör jag ta? 184cm eller 191cm? (+5cm längre än jag eller 12cm)
Lutar mot 191cm men är inte helt säker... tänker att de blir mer fartstabila i pist och kan köra lite snabbare & kanske går bättre offpist med mer "bäryta" i snön + att jag läste någonstans i forumet att har man kortare måste man luta sig mer bakåt i off-pist?!

Ang. Mount pointen på Mantran? Har sett att man väljer mellan: Boot center, Freestyle, & Freeride? Antar att Freeride väljer man om man mesta dels åker off-pist och Freestyle talar för sig själv... & eftersom att jag mest åker pist borde väl Boot Center vara vettigast för mig? (eller är jag helt ute och cyklar?!) :)

Please, ge mig lite tips så jag kan beställa min efterlängtade skidor! :)

Tackar på förhand!

Mvh

/Andreas

Senast ändrad:
Skulle nog rekomendera 191cm !
Väldigt lätthanterad skida...
O lägg bindningen bak ! 2 cm bakom mittlinjen ...

Senast ändrad:
Definitivt 191cm, och definitivt montering på "freeride".
184cm blir för litet för din tyngd, och den här skidtypen ska åkas på "freeride" enligt min högst personliga åsikt.

Tackar för snabbt svar! :)
Ok, men det är inte bara Eran egen åkstil ni tänker på då när ni säger 191cm och båda säger Freeride på mountpointen? Eftersom att jag 179cm och åker mest pistat så skulle ni även välja Freeride mountpointen före Boot Center? (off-pist blir inte så mkt fast det är roligast).

Mvh

/Andreas

Själv hade jag kört "freeride", för att få bäst egenskaper offpist. Som du säger blir det inte alltid puder upp till hakan, men när det väl händer vill man ju inte åka runt på två ubåtar... (Å andra sidan, mantran är väl främst ett pistvapen och ingen superfeting direkt)

Montera mitt emellan då, lagom är väl alltid bäst...

Det kanske inte har lika stor påverkan för pistat att ha mountpointen på Freeride(om man åker hyffsat framåtlutat aggresivt)?! Man kanske märker större skillnad när man åker off-pist om man kör på Boot Center istället för Freeride - så därför är det vettigare att köra Freeride (fastän man "matar" mest pistat)?!

Nojlas: Ja man kanske skulle "safe:a" och köra "svenskt" = lagom är bäst! :)

Men längden känns som att ni inte tvekar en sekund på att det är 191cm som gäller för mig med mina 179cm i längd och vikt 95kg! Ingen annan som säger emot iaf att jag ska köra på 184cm(skulle vara någon "jibber-fantom" kanske..). Börjar kännas vettigt med 191cm, känns bara lite långt... :) men vänjer sig säkert snabbt! Har ju kört på 200cm massor med år innan "carvingen slog igen om! :)

BigBro sa:
(...)
Men längden känns som att ni inte tvekar en sekund på att det är 191cm som gäller för mig med mina 179cm i längd och vikt 95kg! Ingen annan som säger emot iaf att jag ska köra på 184cm(skulle vara någon "jibber-fantom" kanske..). Börjar kännas vettigt med 191cm, känns bara lite långt... :) men vänjer sig säkert snabbt! Har ju kört på 200cm massor med år innan "carvingen slog igen om! :)
För att underlätta för dig: Jag väger 15 pannor mindre än dig och kör 191cm i pisten. (ingen twintip dessutom)

Är ju en prioriteringsfråga. I pisten kommer 184 svänga lite mer, men offpist kommer du sakna längden något helt enormt. Mantran är inte jättefet, därför gör all extra längd jättestor skillnad.

Ok, kanon! Tackar för det svaret... blir 191cm! :) Måste bara fnula lite på var jag sätter mount pointen.... Boot Center - Mellan BC och Freeride - Eller Freeride....

Tackar för de avgörande svaren!

Mvh

/Andreas

BigBro sa:
Ok, kanon! Tackar för det svaret... blir 191cm! :) Måste bara fnula lite på var jag sätter mount pointen.... Boot Center - Mellan BC och Freeride - Eller Freeride....

Tackar för de avgörande svaren!

Mvh

/Andreas
Gå før freeride. inte direkt en skida som behøver bli kvickare om man sæger så.

Tillbaka
Topp