Völkl Mantra, Bandit B3 med Dynafit?

WITMatrix

Ny medlem
Hej.

Har hamnat lite i ett dilemma. Ska skaffa mig ett par nya lagg som jag ska sätta mina Dynafit Vertical FT bindningar, vilka är boxfresh så jag har ingen erfarenhet av hur de känns att åka med.
Jag har nu varit inne på en del olika märken, modeller och känner att nån av dom här skidorna ligger valet på just nu. Dock är det ju ganska så stor skilland på valet av skidor.

Funderar nu på antigen Völkl Mantra 07/08 eller Rossignol Bandit B3.
-Mantran, 184, för det att (efter vad jag läst) den är vridstyv, hård, ganska bred och tar sig fram överallt. Den skidan jag egentligen vill ha mest... ;)

-B3 för det att jag fått för mig att den lämpar sig mer till typen av bindning, lite smalare, kräver inte så kraftfull åkning och om jag förstått rätt väldigt allround.

Vikt är inget problem, då jag redan använder ganska tung telis utrustning, så det utesluter varken den ena eller den andra.
Det enda jag är rädd för är att Mantran ska kännas för stor...

Själv är jag runt 177cm och väger i runda slängar nånstans mellan 75-80kg.
Har starka benmuskler och pallar att stå på fort och hyffsat aggressivt.
Skidan kommer att användas primärt i skandinavien. Åker med Scarpa Spirit 4.

Alla tankar och funderingar är välkommna...

/Mvh Viktor

Har själv inte åkt med dynafit, men har nån slags känsla av att jag läst någonstans att den transporterar upp vibrationer upp i benen mer än vanliga bindnignar?

Om detta stämmer kan det nog vara skönt med en skida som är ganska dämpad och som absorberar ojämnheterna bra. Gissar att b3 är mer dämpad än Mantra?

Annars är dock Mantran en sjukt bra skida och om du väger 75-80kg muskler och gillar att stå på är det nog ett bättre val generellt...

Tänk också på att om du har korta ben kan det kanske bli jobbigt med för långa skidor när du ska vända i brant terräng.

Mmm, men längden innan 184 är 177 och vet inte om det kan kännas för kort, speciellt när jag tycker min längd pendlar mellan 177-179...
Mina offpist skidor nuär ett par K2 The Seth i 179, telisbindning, vilka känns ganska ok

Har också läst det där med vibrationer. Det jag har emot B3:an är midjemåttet, skulle vilja ha den en 10mm bredare kanske.

Jag gillar Völkl skidor tycker generellt att Völkls skidor är roligare att åka på än Rossi.. tycker att Rossi tenderar att vara lite annonyma under foten spceielt Bandit skidorna...

Detta kan bero på att jag är något större än dig 190+ och 100+.

Tex

Om du tycker att B3 är för smal kan du väl bara gå upp till B4, om du nu är ute efter dämpningen.

Du kan också köpa mina B3 från 04/05 åkta 2 säsonger, fint skick. 94 mm under foten 185 långa ;)

WITMatrix sa:
Mmm, men längden innan 184 är 177 och vet inte om det kan kännas för kort, speciellt när jag tycker min längd pendlar mellan 177-179...
Mina offpist skidor nuär ett par K2 The Seth i 179, telisbindning, vilka känns ganska ok

Har också läst det där med vibrationer. Det jag har emot B3:an är midjemåttet, skulle vilja ha den en 10mm bredare kanske.
Klart fan du ska ha 184an.

håller med jarle om att b4 är ett bättre alternativ. En till skida som är mer dämpad vore ju att ta en salomon gun, alternativt ngt ur x-wing serien. Skummkärna borde bidra till mindre vibrationer??

PNyberg sa:
håller med jarle om att b4 är ett bättre alternativ. En till skida som är mer dämpad vore ju att ta en salomon gun, alternativt ngt ur x-wing serien. Skummkärna borde bidra till mindre vibrationer??
Nog för att skumkärnor dämpar, men huvaligen att verkligen föreslå några sådana styggelser. Skumkärnor är djävulens verk!

Skumkärnor hade säkert vart jättebra om de inte tappade spänsten efter fyra åkdagar och dessutom inte gick sönder efter de försa två av dessa.

Nej, jag tycker inte om dem.

Snödjup

Tillbaka
Topp