Völkl Mantra

Flashen

Ny medlem
Völkl Mantra
Hallå!
Har 2 frågor angående dessa skidor pga av ett stundande köp.

1. En säkert ganska given och dum undering men vill väl bara ha den bekräftad....?! Vilken längd skall jag köpa dessa Mantra i, när jag själv är 195cm lång och väger 92kg? Jag tycker själv att jag borde köpa 191cm men ibland när jag tittar på svängradien så får jag tanken att gå på 184cm istället. Detta för att få en kortare svängradie om man vill avända den i pisten. Har kört Völkls nya AC4 i 184cm och de tycker jag gick kanon (provade de i våroffpist = mjukt)

2. Vet inte än om jag sätter på ett par Fritschi Freeride eller ett par Marker alpinbindningar på dem.
Om jag väljer en Marker bindning, skall man montera en platta under för att få lite mer millimeter under foten? Om jag monterar en platta, kommer Mantrans egenskaper att märkbart förändras då?

/Peter

Völkl Mantra
191, inget snack. Om du har tänkt köra offpist med dom så är det rent av korkat att välja 184:an, speciellt med tanke på din storlek. Skit i svängradien, det är ett rätt ointressant begrepp för offpiståkning. Ett par meter hit eller dit kommer inte att göra någon större skillnad och dom lär funka bra i pisten ändå. Och om du monterar ett par Freerides så kommer det att spela ännu mindre roll...

Svårt med val av bindning, du får väl rannsaka dig själv och se hur ofta du kommer att tura på just det här paret. Ska du göra det ofta kan det vara en idé att slänga på en Freeride. Ska du bara tura någon enstaka gång är det bättre att köra med en vanlig alpinbindning och använda Trekkers när du väl ska ut och knata. Om du nu inte har för vana att gå tuffa flerdagsturer dom få gångerna förstås... Min erfarenhet är att turbindningar generellt, och då även Fritschi Freeride, inte är lika direkta som en alpinbindning. Och är halvt hopplösa på hårt underlag, vilket knappast lär bli bättre med 92 pannor ovanpå... Det flexar lite mer och du har inte lika precis styrning på skidan som med en alpinbindning. Känner många som gått över och bara kör Freerides men jag är inte övertygad. Ett alternativ kan kanske vara Naxos nya freeridebindning, ska vara lite styvare och biffigare än den gamla. http://www.naxo.ch/pub/en/nx21.php Har inte hört några utlåtanden om den än så länge men den ser lovande ut.

Völkl Mantra
Mantra är en utveckling av Explosiven, kan man säga. Jag har inte självt kört den än, men enligt diverse utsgor så skall känslan i skidan vara likartad, fast svängrtadien lite tightare pga bredare nos. Mao är det en skida med en rätt mycket stabilare och "raceigare" känsla än t ex Gotaman.

Efter att ha kört Explosiven (190) i flera år är mitt råd att skippa plattan. Extra platta innebär mest onödig vikt på dessa skidor och gör väldigt lite skillnad när det gäller övriga egenskaper.

För övrigt håller jag med Glisseur när det gäller Diamir. Kör du lite hårt sätter den här typen av väldigt stabil skida bindningen på väldigt hårda prov. Jag får skruva upp mina bindningar ett par steg (upp till ca 12) jämfört med lite "klenare" skidor när jag kör på mina Explosiv och då väger jag ändå bara 67.

Med en flexig bindning (eller som telisar) får skidan en annan karaktär och man får mer lirka den in i sväng.

HWC HitMe

Völkl Mantra
skippa plattan! på en offpistskida vill man stå så nära skidan som möjligt annars förlorar man känslan offpist.
jag kör själv mantran i 184 och är 170cm lång utan probs så självklart skall du ha 191
najs skida för övrigt

Völkl Mantra
Tveklöst 191. Motivering enligt Glissuer.

Jag tror inte heller på Diamir Fr eller Naxo i det här fallet. Det blir för mycket flexande i kantningen för att det ska bli bra i pist för en så stor åkare som du. Nu har iofs Naxo kommit i en ny utgåva som sagt, men konstruktionen ser inte ut att skilja sig speciellt mycket från den gamla. Med den tidigare Naxon tappade man enormt mycket direkthet. Mycket mer än man kan tro. Om man testar den bindningen genom att stå i bindningen med skidan på ett plant underlag och sen kanta upp skidan som i en sväng märker man att det krävs en kantning på kanske tio grader innan kanten ens lyfter från golvet. Hela bindningen viker sig nästan och man undrar hur fasen det kan hålla att åka på. Att prata egenskaper på hårt underlag när en sådan bindning sitter på är rent av löjligt. All form av vridstyvhet i kraftöverföringen försvinner i kopplingen mellan pjäxan och skidan. Diamir FR är lite bättre, men absolut ingenting att välja om man har ambitioner att utnyttja skidans egenskaper i pisten. I det här fallet med Mantra borde det finnas en del pulver att hämta och det vore synd att dölja det med en sladdrig bindning.

Dessutom skulle jag tänka igenom saken rejält innan jag skuvade dit en Marker Comp 14. Det är DIN-talet till trots en ganska klen bindning. Marker har ett väldigt dåligt rykte i många kretsar och även i de jag rör mig i. Hittills har alla kompisar som vågat gå mot strömmen och köpt en Marker fått problem. (Ett visst undantag görs för Markers racebindningar med upp till DIN 18 eller ännu högre). Oftast rör det sig om omotiverade tjuvsläpp och sedan skruvas inställningen upp farligt högt för att undvika detta. Då riskerar man istället knäskador vid fall i låg fart. Rena mekaniska fel har också varit förekommande. Plastdetaljer som spricker och skruvar som dras ur plattor. Dessutom fungerar Marker dåligt med slitna pjäxsulor (som det snart blir om man knatar runt en del på asfalt i byn eller på klippor uppe bland bergen) iom att det inte finns någon manuell höjdinställning på tådelen. Den automatiska höjdregleringen funkar bara inom ett visst intervall. Resultatet blir glapp och en odirekt känsla. Totalt sett ser jag Marker som ett otänkbart val när det gäller bindningar. Det är en högst personlig uppfattning och ingen allmän rekommendation. Hade jag varit i din längd och vikt och skulle välja en bindning till en 191cm Mantra hade jag utan den minsta uns av tvekan skruvat dit en Salomon 9.16. Den är i mina ögon marknadens bästa bindning för lite tyngre och/eller avancerade åkare och slår alla Marker med hästlängder.

Jag avslutar med ett väl avvägt citat från det attitydstinna forumet hos TGR:

"ALL Markers suck. Period."

/MnO

Völkl Mantra
Som av en händelse kör jag just Salomon 9.16 på mina Explosiv. Tunga as, är de dock. Håller med MnO om att 14 kan vara lite klent för en tungviktare, men det beror rätt mycket på åkstilen förståss. Själv väger jag, som sagt, 67 och kör mina 9.16 på 12, ännu mer om jag _verkligen_ inte vill tappa skidan. Då är jag en åkare som normalt har väldigt lite problem med tjuvsläpp, dvs inte har en åkstil som är "problematisk" för bindningen.

Betänk också att i praktiken är DIN 12 på en 9-16 bindning hårdare än DIN 12 på en som går till 14. Det har med fjädrars beteende att göra.

HitMe

Völkl Mantra
Herring: Å vad bra. Vilken lysande övertygande argumentation. MnOs argument faller platt när du kommer med dina skarpsinniga iaktagelser om Markers förträfflighet.

PS Jag har personligen inget emot Marker, men rekomenderar dem inte på lösa grunder heller. DS

HitMe

Völkl Mantra
Hurra, det är höst! Mera utläggningar om skidor och bindningar nu, alla gamla rävar som vaknar upp när det vankas vinter. ;)

Völkl Mantra
Det vankas nog Mantra för min del oxå, dock i lite kortare längd, 177, själv är jag 171 väger 70. Men nog fan borde jag klara mig på marker-bindningnarna???

Völkl Mantra
Tack för alla tips och synpunkter!

Ja det blir nog inte heller sådan stor prisskillnad om man hoppar upp ett eller två pinnhål till Comp 18 eller Comp 3000.

Det är ändå svårt att släppa möjligheterna som finns med ett par Fritschi Freeride bindningar (slippa Trekkers och dyl). Men det är väl bara att se sanningen i vitögat och inse att man ev. är lite för tung för dessa bindningar.

Snön dröjer ju några veckor till så man har ju tid att fundera lite till!

/Peter

Völkl Mantra
Varför välja? Med mitt egenkonstruerade plattsystem (som är 3.5mm högt) byter man mellan Alpinbindning, Diamir och telis vid behov.

HitMe

Völkl Mantra
HitMe: Vad kostar ett exemplar? Eller har du ritningar på det?

Jag har ungefär samma dilemma som Flashen (alpinbindning vs turbindning) med undantaget att jag väger betydligt lättare (runt 65 kg). Å andra sidan skulle jag bli väldigt besviken om mina alpin-skidor blir lika oprecisa in i sväng som mina telisar (vilket visserligen kan bero på egen bristande telisteknik). Just för tillfället sitter det ett par Rottefella Cobra R8 på telisarna och den bindingen är visserligen den mest stabila telisbindning jag testat men jag skulle ju inte kalla den stabil in i sväng jämfört med ett par alpinbindningar.

Völkl Mantra
Och förresten hur funkar den? Blir det lika som alla andra universalgrejor som skall funka till allt......det funkar inte riktigt bra till något!!

Völkl Mantra
Peter K,

Jag har inga till salu, ohc inga ritningar heller tyvärr-Grundprincipen är en rätt tunn aluplatta (gärna bra kvalitet på aluminiumen...). I skidan sitter fyra T-skruvar (tänk främre skriven för tådelen på en äldre Markerbindning) med motsvarande frästa spår i plattan. Två bak och två fram. Till det kommer fyra helicoilinserts i skidan (som måste hamna exakt rätt, typ 3-4 gånger noggrannare än när man borrar för en bindning). De främre helicoilen har motsvarande hål i platten, sitter precis bakom tådelen (har testat rätt mycket map bästa placeringen). De bakre helecoilen har motsvarande spår i plattan.

Av och påmontering sker medelst att plattan placeras över T-skrivarna och sedan skjuts på plats, sedan skrivas de fyra skrivarna i.

Det blir lite extra bök att montera bindningen, i princip skuvar men den som vanligt och kapar och slipar in skrivarna på undersidan av plattan. De sitter då inte i allt för många gängor, men i praktiken är det nog rätt starkt. Jag gängar givetvis skruvhålen och limmar skruvarna också.

Rätt mycket av problematiken går ut på att hitta ett lämpligt hålmönster till härligheten. Det skall till 8 hål (jag har tidigare kört 7 hål, med bara en T-skriv fram) som skall placeras ut så de inte interfererar med några av de bindningar man skall köra och dessutom gärna möjligör för lite olika montering av bindningarna map storlek.

Skidan bör nog vara rätt stabil, helst ha ett lager alu på toppen. Skulle inte lite på några helicoils i en plastskida typ salomon, men vem vet, det kanske också skulle hålla. Helicoil är ju grymma. Man kunde i och för sig tänka sig en fetare insatsgänga också.

Med detta system bygger plattan som sagt endast 3mm-3.5mm extra. Den väger inte många gram. Den styvar inte upp skidan på något konstigt sätt utan positioneringen av de "fasta" skruvarna är valda för en väldigt bra kraftöverföring. Nackdelen är att byte mellan plattor tar ett par minuter. Med min hålplacering får man montera bort skistoppern för att komma åt bakre hålen. De tydligaste nackdelarna för eventuel produktion (eller snarare försäljning) är den exakta montering som krävs. Det finns i princip ingen felmarginal vid borrning av hålen (1/4 mm kanske). Dessutom blir det ju bökigare att montera bindningen.

HWC HitMe
Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Völkl Mantra
Har inte denna diskusion spårat ur eller?? Tror det är svårt att åka på hitme:s plattor hur bra dom än är. Dom har förmodligen för liten bärkraft och dålig radie för att uppfylla målet som en bra ersättare för Mantra. Det är vad jag tror iaf.

Köp 191 och montera en bra look bindning... LOOK STÅR NÄR DOM ANDRA FALLER!!!!

Völkl Mantra
Surfdude: Detta är ju superinteressant! Kanske lite för oss gamla skidskruvare och fixare, men herregud. Om det funkar är det ju en liten revolution! Vad då dårlig bärkraft och radie? Hur mycket tror du skidor med vanliga bindningar flexar när kängorna är i bindningarna. Not much.

HitMe: Vad tror du om principen jag pratar om? Fjorårets Head har ju sitt "slideon" system, med bara en skruv i centrum, för att låsa skenan med bindningen i plattorna. Där borde man kunna byta ut bindningen till en telisbindning med 20mm plattor, så att man får ca 30 mm totalt.
Gäller bara att få till en ordentligt stabil platta att svetsa på skenan...
För övrigt är ju fronthålen på dessa headskidor perfekt passande till rottefella, och MED metall i skidans överdel... I allafall på de lite dyrare laggen.
Keep it up!

Ära vare gud i höjden- denna har jag gjort i slöjden

Völkl Mantra
HitMe,
kan du inte ta lite fina bilder med nån digitalkamera på ditt system och lägga in i ditt album så vi får se hur det ser ut. (om du nu inte skall patentansöka - vilket torde vara kört ändå nu när du beskrivit i detalj hur det är gjort...)

Ni som skall köpa Mantras; kolla upp www. Det är väldigt mycket billigare än vad den svenska imoprtören anger som rek.pris, vad fan håller de på med på CombiSport?!

Pris (utan bindning):
Sverige: SEK 7.000 = € 762
Völkl rek.: € 599 = SEK 5.515
Tysk-www: € 499 = SEK 4585 (+ € 20 för frakt)

Har CombiSport betalat € 200-300 för frakten till Sverige istället för € 10-20 eller försöker de bara bygga upp Völkl som ett exklusivt märke i Sverige :-/? (Jag blir alltid sur när nån försöker få mig att betala 53% (extra) påslag...)

Völkl Mantra
Jag ska nog beställa för 600 € från Sport-Conrad... Marker-bindningar och allt... sen 200:- i frakt... Kommer dom verkligen kosta 7000 + bindningar??? Vill CombiSport behålla skidorna för sig själva eller???

Völkl Mantra
OK. En säsong senare måste jag säga att jag är övernöjd med mantrorna - de har funkat i all sorts snö, även om man måste hålla dom vässade för isiga branter. Helt sjukt fina i meterdjupt puder! Enda minuset med denna skida är att stålkanterna är vanliga - det skulle suttit tjockare stålkanter. Nu har jag inte pajat mina ännu - jag har varit orolig men inte försiktig :-) OK. Världens bästa skida.

Tillbaka
Topp