Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu vaknade åtminstone jag till för ett ögonblick ... ;-) Hur menar du? Nu är ju utbudet av fullrockade pistskidor högst begränsat, de enda jag känner till är RTM 81 och RTM 84, men det kanske finns fler. Och jämfört med det mesta jag kört är de (RTM 84) närmast magiska när det gäller att variera svängradien på skär. Betydligt mer flexibla än det mesta "orockat".bootfitta sa:Det är ju lite av en snoozefest att åka fullrockade pistskidor i min mening. Bra skit om man rent allmänt bara glider med stålkanten och inte har förmåga eller vilja att manipulera svängradien : )
För en gammal medelmåtta som jag med stor vilja men begränsad förmåga att variera svängradien är ju RTM:n något av en uppenbarelse! Jag upplever skidan så lättåkt att jag kan tänka mig att en del åkare behärskar den i sömnen, kanske det du menarMountain_Man sa:Nu vaknade åtminstone jag till för ett ögonblick ... ;-) Hur menar du? Nu är ju utbudet av fullrockade pistskidor högst begränsat, de enda jag känner till är RTM 81 och RTM 84, men det kanske finns fler. Och jämfört med det mesta jag kört är de (RTM 84) närmast magiska när det gäller att variera svängradien på skär. Betydligt mer flexibla än det mesta "orockat".bootfitta sa:Det är ju lite av en snoozefest att åka fullrockade pistskidor i min mening. Bra skit om man rent allmänt bara glider med stålkanten och inte har förmåga eller vilja att manipulera svängradien : )
/MM
När jag läser inlägget igen så inser jag att det lämnade lite tolkningsutrymme.. Jag menar, kan man framföra en spann-skida i samma prisklass så finna det mycket mer att hämta än hos motsvarande fullrockade skida.Mountain_Man sa:Nu vaknade åtminstone jag till för ett ögonblick ... ;-) Hur menar du? Nu är ju utbudet av fullrockade pistskidor högst begränsat, de enda jag känner till är RTM 81 och RTM 84, men det kanske finns fler. Och jämfört med det mesta jag kört är de (RTM 84) närmast magiska när det gäller att variera svängradien på skär. Betydligt mer flexibla än det mesta "orockat".bootfitta sa:Det är ju lite av en snoozefest att åka fullrockade pistskidor i min mening. Bra skit om man rent allmänt bara glider med stålkanten och inte har förmåga eller vilja att manipulera svängradien : )
/MM
Jag har åkt båda och jag måste faktiskt säga att det du läst dig till stämmer.DrJones sa:Men hur känns skjutet ut ur svängen med Völkln? Försvinner "pop"-känslan? Många får den att låta som den optimala cruisingskidan för lata dagar i pisten, men den marknadsförs ju inte direkt som den optimala nybörjarskidan. Efter att ha läst lite varstans tolkar jag det som att den möjligtvis inte känns lika dämpad som Extremen, kanske lite oroligare på hårt slagit underlag och eventuellt något mindre exakt i skäret i hög fart - men att det handlar om små gradskillnader och allt blir en smaksak. Man måste prova helt enkelt. Otestat vill jag bara byta design och tailshape på laggen så vore allt enkelt![]()
Jag åkte på dem 1 vecka i Italien längd 176. Väger 85kg 187 lång. Jag letade egentligen efter ett alternativ till Head supershape Titan som jag tyckte var för "pistorienterad" då vi hade tillgång till en hel del liftnära offpist. Jag tyckte att RTM:n fungerade fantastiskt bra överallt. Skillnaden mot Titanen var för mig "kicken" ut ur sväng. Om det beror på spannet eller på Heads Kers det vet jag inte. Totalt sett tyckte jag att RTM var en jävligt allsidig skida.DrJones sa:Vad kör du för längd rickyknock (+vikt/längd)?
Varför komplementera med en skida som är så tätt på är min fråga då?DrJones sa:Tack för bra synpunkter alla. Och ja, jag menar PT 84, inget annat, lite mycket varianter att hålla ordning på här (2. Jag är ute efter ett komplement till Project 100, och RTM blir säkert en mer annorlunda upplevelse, och mer det jag söker. Men nörden kan ju se charmen i att samla på Extremlagg och köpa närproducerat av miljöskäl
![]()
rickyknock verkar vara precis rätt man att fråga här. Jag väger ungefär som du och söker en rolig (=svängvillig) skida att carva blandad pist med (blå till svarta pister i fören från försäsongsis till vårslask). Völkl RTM84 har jag provkört men den (iaf. på papperet) lite svänggladare SupershapeTitan verkar vara ett riktigt fint alternativ. Om du skulle bortse från offpist vilken skida av dessa två skulle du helst köra på då??rickyknock sa:Jag åkte på dem 1 vecka i Italien längd 176. Väger 85kg 187 lång. Jag letade egentligen efter ett alternativ till Head supershape Titan som jag tyckte var för "pistorienterad" då vi hade tillgång till en hel del liftnära offpist. Jag tyckte att RTM:n fungerade fantastiskt bra överallt. Skillnaden mot Titanen var för mig "kicken" ut ur sväng. Om det beror på spannet eller på Heads Kers det vet jag inte. Totalt sett tyckte jag att RTM var en jävligt allsidig skida.DrJones sa:Vad kör du för längd rickyknock (+vikt/längd)?
Det kan man fråga sig!Hasse_Lindborg sa:Varför komplementera med en skida som är så tätt på är min fråga då?DrJones sa:Tack för bra synpunkter alla. Och ja, jag menar PT 84, inget annat, lite mycket varianter att hålla ordning på här (2. Jag är ute efter ett komplement till Project 100, och RTM blir säkert en mer annorlunda upplevelse, och mer det jag söker. Men nörden kan ju se charmen i att samla på Extremlagg och köpa närproducerat av miljöskäl
![]()
Jag kör GS med 67 mm i midjan sedan P100.. Känner inget glapp där mellan...DrJones sa:Det kan man fråga sig! Man kan också fråga sig hur många skidor man behöver och landa i den där n + 1-formeln som stod i Åka Skidor. Men RTM 81 kunde kanske vara nåt.Hasse_Lindborg sa:Varför komplementera med en skida som är så tätt på är min fråga då?DrJones sa:Tack för bra synpunkter alla. Och ja, jag menar PT 84, inget annat, lite mycket varianter att hålla ordning på här (2. Jag är ute efter ett komplement till Project 100, och RTM blir säkert en mer annorlunda upplevelse, och mer det jag söker. Men nörden kan ju se charmen i att samla på Extremlagg och köpa närproducerat av miljöskäl
![]()
33 mm ... säger ju sig själv att det måste in minst två par skidor för att fylla det här enorma tomrummet ... ;-) För mycket smörrebröd & snaps?Hasse_Lindborg sa:Jag kör GS med 67 mm i midjan sedan P100.. Känner inget glapp där mellan...DrJones sa:Det kan man fråga sig! Man kan också fråga sig hur många skidor man behöver och landa i den där n + 1-formeln som stod i Åka Skidor. Men RTM 81 kunde kanske vara nåt.Hasse_Lindborg sa:Varför komplementera med en skida som är så tätt på är min fråga då?
Va? Ja har ju 4 par mellan 115 till 123. Är det inte nog? Och förmodligen 2 med 100 mm i påsk. Och så klart 3 par mellan 64-67... Någon måtta får det vara. Man skall ju hinna dricka Tuborg oxåMountain_Man sa:33 mm ... säger ju sig själv att det måste in minst två par skidor för att fylla det här enorma tomrummet ... ;-) För mycket smörrebröd & snaps?Hasse_Lindborg sa:Jag kör GS med 67 mm i midjan sedan P100.. Känner inget glapp där mellan...DrJones sa:Det kan man fråga sig! Man kan också fråga sig hur många skidor man behöver och landa i den där n + 1-formeln som stod i Åka Skidor. Men RTM 81 kunde kanske vara nåt.
/MM
Glömde att Romme är hemmabacken för dig och Alperna är det för migMountain_Man sa:... 76-84-108-118-120 ... är kanske ett par P100 som saknas för mig ... eller så får jag lära mig åka skidor! ;-) Saknar faktiskt inget smalare!
@DrJones
Ingen, jag upprepar ingen (inkl. Bud66) som testat mina RTM 84 har blivit besviken, tvärtom! Trots den förhållandevis långa skärningensradien (19,1 m / 181 cm), känns de som ett par SL-lagg när man pressar på, svängglada är bara förnamnet!
/MM
Nu förstår jag inte? Åkte skidor i Österrike med en 2 åring och en 4 åring 2 timmar om dan med mina P100 186. Är väl inte inga problem? Självklart hade det varit lättare med ett par 165 SL skidor men får står inte ditt problem här? Bredden är ju inget problem? Skall du gå ner mycket i längd på PT84 eller RTM?DrJones sa:Som småbarnsfarsa kan jag också berätta att det är mindre smidigt med P100 i 186 när man lär upp 2,5-åringar. Då återstår två val - köpa lite smalare Völkl RTM8-ish, Extrem PT84 (e dyl) ett par cm kortare, eller ta ett par gamla rostiga Dynastar Legend med hyrbindning. Enkelt val.
Ja eller hur ;-) Tyvärr ser min skidsamling ut såhär för tillfället ...´XX-108-118 så det behövs ett smidigare alternativ de närmsta åren (till vintern ska dottern skolas in....är det tänkt)....lika bra att komplettera med en rolig/kapabel allroundpistskida för de där tillfällena när man ändå aldrig kommer få åka puder.DrJones sa:Som småbarnsfarsa kan jag också berätta att det är mindre smidigt med P100 i 186 när man lär upp 2,5-åringar. Då återstår två val - köpa lite smalare Völkl RTM8-ish, Extrem PT84 (e dyl) ett par cm kortare, eller ta ett par gamla rostiga Dynastar Legend med hyrbindning. Enkelt val.
Det är en fråga som jag ställt till mig själv! Jag gillar att åka kortsväng och med Titanen behöver man ju bara följa med skidans radie för att få en hyfsat kort sväng. Dessutom får jag en jäkla kick från skidan i utgången av svängen. För mig är det lättare att hitta den där kicken på Titanen än på någon annan skida jag testat vilket säkert har med en något begränsad skidteknik att göra (min egen alltsåStefans sa:rickyknock verkar vara precis rätt man att fråga här. Jag väger ungefär som du och söker en rolig (=svängvillig) skida att carva blandad pist med (blå till svarta pister i fören från försäsongsis till vårslask). Völkl RTM84 har jag provkört men den (iaf. på papperet) lite svänggladare SupershapeTitan verkar vara ett riktigt fint alternativ. Om du skulle bortse från offpist vilken skida av dessa två skulle du helst köra på då??rickyknock sa:Jag åkte på dem 1 vecka i Italien längd 176. Väger 85kg 187 lång. Jag letade egentligen efter ett alternativ till Head supershape Titan som jag tyckte var för "pistorienterad" då vi hade tillgång till en hel del liftnära offpist. Jag tyckte att RTM:n fungerade fantastiskt bra överallt. Skillnaden mot Titanen var för mig "kicken" ut ur sväng. Om det beror på spannet eller på Heads Kers det vet jag inte. Totalt sett tyckte jag att RTM var en jävligt allsidig skida.DrJones sa:Vad kör du för längd rickyknock (+vikt/längd)?