Völkl RTM 84 / Extrem PT 84

Det är ju lite av en snoozefest att åka fullrockade pistskidor i min mening. Bra skit om man rent allmänt bara glider med stålkanten och inte har förmåga eller vilja att manipulera svängradien : )

bootfitta sa:
Det är ju lite av en snoozefest att åka fullrockade pistskidor i min mening. Bra skit om man rent allmänt bara glider med stålkanten och inte har förmåga eller vilja att manipulera svängradien : )
Nu vaknade åtminstone jag till för ett ögonblick ... ;-) Hur menar du? Nu är ju utbudet av fullrockade pistskidor högst begränsat, de enda jag känner till är RTM 81 och RTM 84, men det kanske finns fler. Och jämfört med det mesta jag kört är de (RTM 84) närmast magiska när det gäller att variera svängradien på skär. Betydligt mer flexibla än det mesta "orockat".

/MM

Mountain_Man sa:
bootfitta sa:
Nu vaknade åtminstone jag till för ett ögonblick ... ;-) Hur menar du? Nu är ju utbudet av fullrockade pistskidor högst begränsat, de enda jag känner till är RTM 81 och RTM 84, men det kanske finns fler. Och jämfört med det mesta jag kört är de (RTM 84) närmast magiska när det gäller att variera svängradien på skär. Betydligt mer flexibla än det mesta "orockat".

/MM
För en gammal medelmåtta som jag med stor vilja men begränsad förmåga att variera svängradien är ju RTM:n något av en uppenbarelse! Jag upplever skidan så lättåkt att jag kan tänka mig att en del åkare behärskar den i sömnen, kanske det du menar:)

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
bootfitta sa:

/MM
När jag läser inlägget igen så inser jag att det lämnade lite tolkningsutrymme.. Jag menar, kan man framföra en spann-skida i samma prisklass så finna det mycket mer att hämta än hos motsvarande fullrockade skida.

Men hur känns skjutet ut ur svängen med Völkln? Försvinner "pop"-känslan? Många får den att låta som den optimala cruisingskidan för lata dagar i pisten, men den marknadsförs ju inte direkt som den optimala nybörjarskidan.

Senast ändrad:
Jag antar att det är den nya PT 84 du avser. Har inte kört denna och endast några enstaka åk på den gamla PT (92) vilket gör att jag har svårt att uttala mig om skillnaden. Men spontant kändes inte PT som en lika kompetent pistcarver somn RTM 84 är, lite trögare och mindre exakt i skäret. Men då har jag bara kört den på hårt underlag.

Jag har skrivit en hel del om RTM 84 här på FR ... och jag kör den fortfarande med ett stort "smile"! Jag kan tänka mig att tävlingsåkare uppfattar den som lite klen eftersom den är relativt odämpad och saknar den där riktiga "hästsparken" ut ur svängen när man trycker på. Dvs. ska man köra i hög hastighet på hårt och slagit underlag finns det bättre alternativ. Inte för att RTM 84 inte fixar det, men då blir den lite orolig (ur dubbel betydelse). Däremot är det lätt (lite för lätt för vissa kanske) att variera svängradien från relativt stort till tajta slalomsvängar utan att tappa skäret.

Ska det köras stenhårt (underlaget alltså) står jag heller på ett par SL Racestock eller mina Völkl Code Speedwall, de sistnämnda mer dämpade än RTM 84 och med traditionellt (lågt) spann med minimal tip- och tailrocker. Men skulle jag bara välja en skida för piståkning skulle RTM 84 var det självklara valet, ingen tvekan! :-)

/MM

Senast ändrad:
DrJones sa:
Men hur känns skjutet ut ur svängen med Völkln? Försvinner "pop"-känslan? Många får den att låta som den optimala cruisingskidan för lata dagar i pisten, men den marknadsförs ju inte direkt som den optimala nybörjarskidan. Efter att ha läst lite varstans tolkar jag det som att den möjligtvis inte känns lika dämpad som Extremen, kanske lite oroligare på hårt slagit underlag och eventuellt något mindre exakt i skäret i hög fart - men att det handlar om små gradskillnader och allt blir en smaksak. Man måste prova helt enkelt. Otestat vill jag bara byta design och tailshape på laggen så vore allt enkelt:-)
Jag har åkt båda och jag måste faktiskt säga att det du läst dig till stämmer.
Extremen är lite mer dämpad och möjligtvis något mer stabil i hög fart.
Dock så vill jag inte kalla Völkln en "crusingskida för lata dagar i pisten", det är bra drag i den och den är inte tänkt som en nybörjarskida. Skjutet ur svängen på Völkln är riktigt bra.
Det som skiljer lite på Völkln och Extremen är bredden bak (111mm vs 118mm, 184cm) vilket gör att jag tycker den lite mer bredarslade Extremen ligger kvar lite bättre i skäret i slutet av svängfasen.

Självklart är det precis som du skriver, det handlar om små gradskillnader mellan dessa 2 skidor.
Mitt råd blir då såklart: testa.
Har du inte möjlighet till detta: välj den du tycker har snyggast design.
För både Extremen och Völkln är riktigt bra skidor i denna breddklass.

DrJones sa:
Vad kör du för längd rickyknock (+vikt/längd)?
Jag åkte på dem 1 vecka i Italien längd 176. Väger 85kg 187 lång. Jag letade egentligen efter ett alternativ till Head supershape Titan som jag tyckte var för "pistorienterad" då vi hade tillgång till en hel del liftnära offpist. Jag tyckte att RTM:n fungerade fantastiskt bra överallt. Skillnaden mot Titanen var för mig "kicken" ut ur sväng. Om det beror på spannet eller på Heads Kers det vet jag inte. Totalt sett tyckte jag att RTM var en jävligt allsidig skida.

Skidor som dessa får mig att undra varför kategorin medelgoda åkare överhuvudtaget exicterar. Det går ju uppenbarligen att tillverka skidor som passar både medelmåttor och experter.

DrJones sa:
Tack för bra synpunkter alla. Och ja, jag menar PT 84, inget annat, lite mycket varianter att hålla ordning på här (2:-). Jag är ute efter ett komplement till Project 100, och RTM blir säkert en mer annorlunda upplevelse, och mer det jag söker. Men nörden kan ju se charmen i att samla på Extremlagg och köpa närproducerat av miljöskäl:-)
Varför komplementera med en skida som är så tätt på är min fråga då?

rickyknock sa:
DrJones sa:
Jag åkte på dem 1 vecka i Italien längd 176. Väger 85kg 187 lång. Jag letade egentligen efter ett alternativ till Head supershape Titan som jag tyckte var för "pistorienterad" då vi hade tillgång till en hel del liftnära offpist. Jag tyckte att RTM:n fungerade fantastiskt bra överallt. Skillnaden mot Titanen var för mig "kicken" ut ur sväng. Om det beror på spannet eller på Heads Kers det vet jag inte. Totalt sett tyckte jag att RTM var en jävligt allsidig skida.
rickyknock verkar vara precis rätt man att fråga här. Jag väger ungefär som du och söker en rolig (=svängvillig) skida att carva blandad pist med (blå till svarta pister i fören från försäsongsis till vårslask). Völkl RTM84 har jag provkört men den (iaf. på papperet) lite svänggladare SupershapeTitan verkar vara ett riktigt fint alternativ. Om du skulle bortse från offpist vilken skida av dessa två skulle du helst köra på då??

Hasse_Lindborg sa:
DrJones sa:
Tack för bra synpunkter alla. Och ja, jag menar PT 84, inget annat, lite mycket varianter att hålla ordning på här (2:). Jag är ute efter ett komplement till Project 100, och RTM blir säkert en mer annorlunda upplevelse, och mer det jag söker. Men nörden kan ju se charmen i att samla på Extremlagg och köpa närproducerat av miljöskäl:)
Det kan man fråga sig!

Senast ändrad:
DrJones sa:
Hasse_Lindborg sa:
DrJones sa:
Tack för bra synpunkter alla. Och ja, jag menar PT 84, inget annat, lite mycket varianter att hålla ordning på här (2:-). Jag är ute efter ett komplement till Project 100, och RTM blir säkert en mer annorlunda upplevelse, och mer det jag söker. Men nörden kan ju se charmen i att samla på Extremlagg och köpa närproducerat av miljöskäl:-)
Det kan man fråga sig! Man kan också fråga sig hur många skidor man behöver och landa i den där n + 1-formeln som stod i Åka Skidor. Men RTM 81 kunde kanske vara nåt.
Jag kör GS med 67 mm i midjan sedan P100.. Känner inget glapp där mellan...

Hasse_Lindborg sa:
DrJones sa:
Hasse_Lindborg sa:
Det kan man fråga sig! Man kan också fråga sig hur många skidor man behöver och landa i den där n + 1-formeln som stod i Åka Skidor. Men RTM 81 kunde kanske vara nåt.
33 mm ... säger ju sig själv att det måste in minst två par skidor för att fylla det här enorma tomrummet ... ;-) För mycket smörrebröd & snaps?

/MM

Mountain_Man sa:
Hasse_Lindborg sa:
DrJones sa:
33 mm ... säger ju sig själv att det måste in minst två par skidor för att fylla det här enorma tomrummet ... ;-) För mycket smörrebröd & snaps?

/MM
Va? Ja har ju 4 par mellan 115 till 123. Är det inte nog? Och förmodligen 2 med 100 mm i påsk. Och så klart 3 par mellan 64-67... Någon måtta får det vara. Man skall ju hinna dricka Tuborg oxå ;)

Just glappet mellan GS skidan och P100 saknar jag inte. P100 är ju så fin där ;)

Skall förhoppningsvis lufta pistskidorna i påsk i Funäs. Känns som de behöver lite tid i backen...

... 76-84-108-118-120 ... är kanske ett par P100 som saknas för mig ... eller så får jag lära mig åka skidor! ;-) Saknar faktiskt inget smalare!

@DrJones
Ingen, jag upprepar ingen (inkl. Bud66) som testat mina RTM 84 har blivit besviken, tvärtom! Trots den förhållandevis långa skärningensradien (19,1 m / 181 cm), känns de som ett par SL-lagg när man pressar på, svängglada är bara förnamnet! :-)

/MM

Mountain_Man sa:
... 76-84-108-118-120 ... är kanske ett par P100 som saknas för mig ... eller så får jag lära mig åka skidor! ;-) Saknar faktiskt inget smalare!

@DrJones
Ingen, jag upprepar ingen (inkl. Bud66) som testat mina RTM 84 har blivit besviken, tvärtom! Trots den förhållandevis långa skärningensradien (19,1 m / 181 cm), känns de som ett par SL-lagg när man pressar på, svängglada är bara förnamnet! :-)

/MM
Glömde att Romme är hemmabacken för dig och Alperna är det för mig ;)

DrJones sa:
Som småbarnsfarsa kan jag också berätta att det är mindre smidigt med P100 i 186 när man lär upp 2,5-åringar. Då återstår två val - köpa lite smalare Völkl RTM8-ish, Extrem PT84 (e dyl) ett par cm kortare, eller ta ett par gamla rostiga Dynastar Legend med hyrbindning. Enkelt val.
Nu förstår jag inte? Åkte skidor i Österrike med en 2 åring och en 4 åring 2 timmar om dan med mina P100 186. Är väl inte inga problem? Självklart hade det varit lättare med ett par 165 SL skidor men får står inte ditt problem här? Bredden är ju inget problem? Skall du gå ner mycket i längd på PT84 eller RTM?

DrJones sa:
Som småbarnsfarsa kan jag också berätta att det är mindre smidigt med P100 i 186 när man lär upp 2,5-åringar. Då återstår två val - köpa lite smalare Völkl RTM8-ish, Extrem PT84 (e dyl) ett par cm kortare, eller ta ett par gamla rostiga Dynastar Legend med hyrbindning. Enkelt val.
Ja eller hur ;-) Tyvärr ser min skidsamling ut såhär för tillfället ...´XX-108-118 så det behövs ett smidigare alternativ de närmsta åren (till vintern ska dottern skolas in....är det tänkt)....lika bra att komplettera med en rolig/kapabel allroundpistskida för de där tillfällena när man ändå aldrig kommer få åka puder.

Jag har endast ett par åk på båda skidorna från testet i Åre i vintras och av det lilla gillade jag RTM84 bättre (fick tyvärr bara tag i 170cm längd på testet så det är kortare än vad jag har tänkt mig).

Här är min slutsats.
Har och åker på Völkl RTM Vwerks, va sugen och testade Extrem Project 100 skidan vid nyår. Kände så här att visst P 100 skulle kunna funka för mig som enda skida, men kände att vill jag verkligen sälja Völkl skidorna?
Köpte istället Line sir francis bacon och behöll Völkl skidan. Så nu känner jag att min skidsamling är mer komplett.
Völkl skidan för att piska pist och Line skidan för all mountain och offpist.
Kände med detta val att jag fyllde upp 1 större tomrum för mig.
Völk RTM är grymt bra och rappare än P100 och såg därför inte anledningen att köpa P100 so komplement.

Stefans sa:
rickyknock sa:
DrJones sa:
rickyknock verkar vara precis rätt man att fråga här. Jag väger ungefär som du och söker en rolig (=svängvillig) skida att carva blandad pist med (blå till svarta pister i fören från försäsongsis till vårslask). Völkl RTM84 har jag provkört men den (iaf. på papperet) lite svänggladare SupershapeTitan verkar vara ett riktigt fint alternativ. Om du skulle bortse från offpist vilken skida av dessa två skulle du helst köra på då??
Det är en fråga som jag ställt till mig själv! Jag gillar att åka kortsväng och med Titanen behöver man ju bara följa med skidans radie för att få en hyfsat kort sväng. Dessutom får jag en jäkla kick från skidan i utgången av svängen. För mig är det lättare att hitta den där kicken på Titanen än på någon annan skida jag testat vilket säkert har med en något begränsad skidteknik att göra (min egen alltså:-) ). För mig har skidan ett riktigt bra isgrepp och den är tillräckligt bred för att ge flyt även på slaskig konstsnö.

Med RTM:n är det lättare för mig att själv styra över svängradien den är även bättre i uppkörd pist och har ännu bättre flyt i mjukare snö. Vi hade bara en morgon med riktig manchester den veckan jag åkte på dem men där var de helt fantastiska. Det var svårare för mig att få en riktig hästspark ut ur sväng på RTM:n men det kan som sagt bero på bristande skidteknik. För min egen del lutar det åt RTM men för den som redan har några lite bredare skidor och känner att den vill ha ett par rena pistskidor som man både kan ha roligt på och slöåka med skulle jag varmt rekomendera Titanen!
Det var väl ett klargörande svar:-). Sorry jag vet inte men du kommer ju säkert att teståka dem, skulle vara kul att höra vad du tyckte i så fall:-)

Tillbaka
Topp