Völkl Shiro 193, Bent Chetler 192 ELLER Atlas 192

hellbergarn

Ny medlem
Hallå!

Så, vad har ni för åsikter kring dessa skidor, någon som prövat någon av dom? :)

Är riktigt sugen på Bent Chetler 192 men med mina snart 90kg och 191cm så tror jag dom kan bli lite väl livliga för mig, vad tror ni?

Har troligtvis läge på riktigt bra pris på 192cm atlas skidor så dessa ligger bra till, någon som kört dom?

Vad är era åsikter kring Shiro?

PS. Håll utkik i denna tråd efter post om billiga atlas, kan komma under dagen, postar länk.

Ha det gott!

/Stefan

EDIT: Kör rätt hårt men lekfullt. Mina EHP 193 har lite lite flyt dom djupaste dagarna och lite väl stor radie. Skidorna ska köras i alperna och förhoppningsvis ett par veckor i Japan.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Shiro är en grym skida. Körde 193 i 2 dagar för några veckor sedan. Men kolla in på TGR för andra alternativ oxå ;)
Okej, låter ju riktigt lovande. Känns den styv, mjuk, lekfull eller chargeig?

Du har inte haft möjligheten att köra ngt på Atomics 192a av Bent Chetlern? Eller hört ngt om den?

Kört Atlas 192?

Frågar vilt för jag vet att du ör en flitig provkörare :D

Atlas 192 körde jag förra året. BC har jag inte testat i 192 cm.

Skall ner och testa skidor hela nästa weekend så då får jag nog reda på mer. Men svaret finns i länken jag gav dig ;)

Jag har klämt på BC 192 och den är fortfarande, precis som 183, väldigt mjuk i tailen. Om man inte kör nåt switch så är den nog inte ett alternativ, och med tanke på att du listar Atlas så väger de egenskaperna inte in så mycket...

Okej, tack grabbar! Så omdu körde skidan förra året så gissar jag att du gillade den hasse?

Har nämnligen hittat Atlas 192 för 307 euro :D (Detta är dock utan skatt då jag får skattefritt till schweiz)

Kmr länk när jag beställt så ingen tar mitt par.

Hasse_Lindborg sa:
Det behövs väl ingen skatt där? Det är ju en butik inom EU??
Jag kanske var lite otydlig.

Det jag menade var att dom faktiskt drar av den Österrikiska skatten när jag beställer. Så det priset ni ser är inte samma som jag ser. Mitt är utan skatt. Medan sverige är med skatt men utan tillägg i tullen. Jag åker dock på 8% i schweiziska tullen men det är ju betydligt mindre än Österrikes skatt :)

simonthyrb sa:
R-R sa:
Bent Chetler 192? Vart fan hittar man den?
fanns ju hos tysken ett tag, men nu vetefan..
Dom är svåra att få tag i, tror dom är slutsålda world wide.

Lars på BUMP i engelberg får in några par med nästa års design om ett par veckor, 850 chf får man betala. Jag köper o skickar till sverige för 7500kr ;)

Btw, Grym service av hangloose.com, skidorna skickades idag, 60 minuter efter att jag beställt dom :)

hellbergarn sa:
simonthyrb sa:
R-R sa:
Bent Chetler 192? Vart fan hittar man den?
fanns ju hos tysken ett tag, men nu vetefan..
Dom är svåra att få tag i, tror dom är slutsålda world wide.

Lars på BUMP i engelberg får in några par med nästa års design om ett par veckor, 850 chf får man betala. Jag köper o skickar till sverige för 7500kr ;)

Btw, Grym service av hangloose.com, skidorna skickades idag, 60 minuter efter att jag beställt dom :)
2000:- för frakten, nja... : P

Jag provade shiro för ett par veckor sedan. Kan starkt rekomendera! Klar bästa skidorna jag provat på ett tag. Funkar såklart bäst utanför pisten och lössnö. Klart stabila trots mjukheten i bakskidan. Provade även BC samma vecka och är riktigt besviken. Dock kräver BC mycket lössnö och skog med mycket svängar, klart lekfull men inget för mig. Vid dåligt före, skare och bristande skare kan jag rekomendera stormrider, en riktig pansarvagnmsom plöjer genom det mesta.

First Descent här i Bad Gastein har Shiron om någon är sugen och har vägarna förbi.

Kollat på moment bibby eller night train? Kör själv på ett par night train och är mer än nöjd! De är lite hårdare.. Jag är 186 cm o väger 87 kg o kör på 186 cm varianten. Bara ett tips :)

Bumpar upp den här tråden lite.

Är det någon som kört Bent Chetler 192 på riktigt? Är de så mjuka i tailen som alla säger? I Light The Wick ser man flera av åkarna kör riktigt hårt på dem och man ser ju att tailen är mjuk, men inte nudelmjuk ändå. Jag råkade nämligen beställa ett par ('12) av den lokala Atomic-handlaren i Tärnaby.

Jag är ju inte så stor, men tycker JJ:sen är för små och vill kunna ha möjligheten att köra stora linjer och landa switch i puder på samma skida. Därför känns dessa monterade rätt långt fram som det ultimata. Men man vet ju aldrig. Fick ett bra pris iaf.

GOS sa:

Är det någon som kört Bent Chetler 192 på riktigt? Är de så mjuka i tailen som alla säger? I Light The Wick ser man flera av åkarna kör riktigt hårt på dem och man ser ju att tailen är mjuk, men inte nudelmjuk ändå. Jag råkade nämligen beställa ett par ('12) av den lokala Atomic-handlaren i Tärnaby.

Jag är ju inte så stor, men tycker JJ:sen är för små och vill kunna ha möjligheten att köra stora linjer och landa switch i puder på samma skida. Därför känns dessa monterade rätt långt fram som det ultimata. Men man vet ju aldrig. Fick ett bra pris iaf.
Jag har åkt på 192 benten (true center monterad) under drygt hela den här säsongen i varierande förhållanden. Hela skidan är väl vad man skulle kunna kalla för medelmjuk tycker att flexet känns ganska så likadant från tip till tail. Men i min mening är skidan ändå på tok för mjuk den fungerar bra att åka på då det är orört men senare på dagen när det börjar bli lite choppat är den inte alls lika rolig längre.

Jag vet att jag läste någonstans att skidan beskrevs som jibbig men jobbig och det stämmer väldigt bra överens men hur den känns att åka på.

Dock om man är ute efter en park skida i lös snö så är nog bent chetlern bland det bättre där ute nu, då den trots allt fungerar o.k att åka ganska så fort med också. Eller kanske Salomons Rocker 2a blir någonting nästa år.

En liten varning ang. kvaliten på benten dock är att dom där metal plattorna som sitter i nos och tail vill väldigt lätt lossna t ex när man sätter ner skidan på marken eller råkar åka in i något osv.

Kör på atlas 192 nu och det är den bästa skidan jag någonsin kört! Bättre än EHP i fart och puder och slår ShoGun i ALLA fören. Wow vilken skida!!!! Märks att dom fortfarande har kvar kvalitativ produktion i Österrike :)

Dansjo sa:
GOS sa:

Jag har åkt på 192 benten (true center monterad) under drygt hela den här säsongen i varierande förhållanden. Hela skidan är väl vad man skulle kunna kalla för medelmjuk tycker att flexet känns ganska så likadant från tip till tail. Men i min mening är skidan ändå på tok för mjuk den fungerar bra att åka på då det är orört men senare på dagen när det börjar bli lite choppat är den inte alls lika rolig längre.

Jag vet att jag läste någonstans att skidan beskrevs som jibbig men jobbig och det stämmer väldigt bra överens men hur den känns att åka på.

Dock om man är ute efter en park skida i lös snö så är nog bent chetlern bland det bättre där ute nu, då den trots allt fungerar o.k att åka ganska så fort med också. Eller kanske Salomons Rocker 2a blir någonting nästa år.

En liten varning ang. kvaliten på benten dock är att dom där metal plattorna som sitter i nos och tail vill väldigt lätt lossna t ex när man sätter ner skidan på marken eller råkar åka in i något osv.
Tack så mycket!

Blev lite tveksam nu. Jag är iofs väldigt liten (178cm/68kg) men vill ju ha något lite hårdare, särskilt i tailen. Tänkte montera dem -1,5 typ. Men om den är hårdare än JJ:sen bara så både det funka.

Kan nog tillägga att jag är 174 cm lång väger 70 kg så vi lirar nog lite i samma klass du och jag :) Ärligt talat jag har aldrig kännt på ett par JJ's men magkänslan säger att dom är ganska så exakt samma skida bortsett från att benten e lite fetare.

Hm en skida med lite styvare tail då skulle jag personligen inte välja benten, känns rent spontant som Atomics tänk när dom gjorde skidan var att den ska fungera exakt likadant switch som när du åker vanligt. Vilket menas med att den blir mjuk både i nos och tail.

Jag äger även ett par Salomon Czar och har börjat åka mer och mer på de, de närmaste dagarna då jag helt enkelt har haft mer kul på dom. Inte direkt lika landa switch vänliga men shit vilka lekfulla skidor det är! Även fast det är lite mer av en "traditionell" skida så funkar den väldigt bra med en frammontering vilket gör att den får lite av en jibbig känsla. Den känns otroligt stabil i landningarna och fungerar väldigt bra i lite högre farter dessutom. Det är även en skida som fungerar i växlande förhållanden med dvs inte bara puder :) vilket iaf jag har börjat uppskatta mer och mer.

Tillbaka
Topp