Völkl SUMO 07-08

MaartinW

Ny medlem
Völkl SUMO 07-08
Tja
Jag har sökt omkring på forumet efter lite info på Sumon 07/08an men jag har inte hittat mycket.
Av det lilla jag har läst så verkar det funka att åka på en 175or även om jag är 1,85 och väger 82. Jag har aldrig haft ett par riktiga offpist lagg utan kört/tagit mig ner på pistlagg. Är detta en bra längd längd för mig då? Dom är ju ganska "feta" om man säger så (150/125/142)
Någon som har erfarenhet av skidorna och vill dela med sig lite info och tips?
Sen undrar jag också vilken "relativt" billig bindning som skulle vara bra?

Senast ändrad:
Völkl SUMO 07-08
Hej!
Jag är ca 180cm lång och väger 85 kg jag kör på ett par völkl sumo med längden 190cm och jag tycker att du ska sattsa på den längden. Jag tycker att dom är smidiga för sin storlek och jag har inga problem att hantera dom...

Völkl SUMO 07-08
jag håller helt med! längden är viktigare än bredden! när du nu vill ha ett par schyssta offpistlagg så gå hela vägen, inte bara bredden utan längden med. eftersom sumon saknar rocker kommer du vilja ha längden när det blir riktigt djupt.

Völkl SUMO 07-08
Varför denna fascination för den gamla Sumon? Visst var den spännande när den kom, men dagens utbud är den minst sagt akterseglad! Om det är tyngden som lockar finns ju alltid K2 Hellbent, och då får du fet rocker på köpet!

Völkl SUMO 07-08
Jag vill lyfta ett varningens finger för att köra med billiga bindningar på den här typen av skidor. Om du ivarjefall kör någorlunda aggro så behöver du dra på rätt rejält på DIN skalan för att motverka hävstängen som blir av bredden. Bindningar med DIN 14 är minimum, helst mer.

Snödjup

Tillbaka
Topp