Völkl Supersport Superspeed 2005?

Flashen

Ny medlem
Hej!
Tänkte kolla om det finns någon som provåkt Völkls nya "top of the line"-skida SUPERSPEED i Supersport-serien?
Den kommer nästa år och har lite bredare midja än den 6 stjärninga Supersporten. Jag har precis beställt ett par från en kontakt i Tyskland så det vore kul veta lite om dem innan jag får dem.

/Peter

DU får gärna komma med ett omdömme (om du hunnit testa dem) då jag också är intresserad av dessa lagg.

Hallå!
Jodå, har fått dem och åkt på dem (dock sålt dem nu)!
Är ganska olik Supersport-seriens övriga skidor, har själv också 6* och har även provat 5*.
De känns att de är lite tyngre samt ännu hårdare än de övriga.
De är fruktansvärt stabila och har ett grymt kantgrepp samt skall åkas med hög fart för att komma till sin rätt. De är trots allt ganska snabba kant till kant och klarar kortsvängar hyffsat.
De skall väljas i en längd längre än vad man skulle köra de övriga Supersport skidorna. Kör du 5* i 175cm skall du välja Superspeed i 182cm, osv.

Om du redan har ett par Völkl skidor med Motionsystemet kan jag få tag i Superpspeed utan bindning! Då kan du använda samma bindning till båda skidorna = billigare!!

/Peter

Står och väger mellan dem och 6******. Fast det börjar luta åt 6an, då de verkar ha lite bredare användningsområde.
Är 190cm lång och väger 83kg så jag tänkte mig 182an...

Är själv 195cm (93kg) och åkte i våras på 6* i längd 168cm.......riktigt kul (14m svängradie)!!
Men jag har nu bytt och kör nu på 175cm = lite bättre flyt. Det är inget problem att köra dessa skidor i korta längder, grymmt stabila!

/Peter

Ok tack, om det blir 6an så lutar det åt 175cm. Superspeeden i 182 då.
Varför sålde du Superspeeden förresten?

Jaaa, det var mest en ekonomisk fråga. Att både ha ett par sprillans 6* (168cm) och Superspeed (182cm) kändes lite lyxigt! Inte direkt några billiga lagg! Därför valde jag att sälja båda paren och köpa ett par nya 6* i längd 175cm som en kompromiss. Ska jag ha ett par till skidor så passar det bättre att köpa ett par fetingar som komplement.

Vart skall du köpa dina 6*?

/Peter

De har schyssta priser.

Jag betalade 620 euro för mina 6* + Motion AT Racing (DIN14) + Piston damper + frakt, från en kontakt i Tyskland.

Lycka till
Peter

Det var ju ett jävligt bra pris...ligger väl annars runt €750 från sport-conrad inkl. frakt (superspeed visserligen) samt att de (superspeed) går att köpa från ebay med frakt för $900.

Tackar...vet inte om jag blivit klokare dock ;) Vill ju helst testa båda först...men men, vet inte om jag kommer att kunna. Vilken hade du valt av Superspeeden och 6an om du fick välja idag?

Beror ju på hur man vill åka. Superspeeden har ju lite mer storslalomkaraktär medans 6* är lite mer slalomaktig.
Jag skulle nog säga följande:

* Stora svängar i mycket hög fart = Superspeed.
* Mellan till stora svängar i hög till mycket hög fart = 6*.

Sedan får man ju olika skidor beroende på vilken längd man väljer.

* Korta till mellan svängar i hög fart = 6* i längd 168cm!

/Peter

Jag kör mellan till långa svängar i hög till mycket hög fart...får nog bli 6an i 175 el. 182.

synd, eftersom Superspeeden är mycket snyggare :p

Tack för all hjälp :)

Förresten, om du väntar till efter nyår så kan du för köpa mina 6* (175cm). Då troligen bara körda 2-3 dagar!

/Peter

Ska sluta snart, jag lovar ;)

Är det värt att vänta med köp? När släpps de nya grejerna i butik?

Jaja :) ...är väl som i alla andra branscher. Kommer alltid nåt vassare om "ett tag". Lika bra att slå till.

Tillbaka
Topp