Vrickningsskada

DavidG

Ny medlem
Vrickningsskada
Tja!
de råkar vara så illa att jag den senaste våren/sommaren lyckats vricka BÅDA mina fötter(vid olika tillfällen dock) ganska rejält, har inte mycket kraft i någon av fotlederna. Tänkte om det fanns någon vänlig själ som kunde tipsa om någon bra träningsmetod som gör att jag får tillbaka kraften i mina stackars sargade leder...

Vrickningsskada
balansplattor är den bästa övningen enligt mig, de flesta gym har dem i olika svårighetsgrader oxå.
Stå på ett ben så länge du kan på en platta, när du kan det gå vidare till att göra knäböjninger på plattan, när du kan det ta en boll o studsa den i golv/vägg samtidigt. Allt ska göras på ett ben.
Bra övningar som inte riskerar att belasta för mycket för att göra skadan värre. Och det är betydligt jobbigare än man tror.

Vrickningsskada
Om du vill ha riktigt bra hjälp så har många större gym sjukgymnaster som man kan få träningsråd av,
har själv använt dem många gånger vid skador och alltid blivit nöjd,
kostar 150kr på mitt gym och då undersöker de vad problemet är oxå.
Ingen stor summa relativt en dag i alperna.

Vrickningsskada
Oh det finns en massa övningar. Balansbrädan är kanon, men har du inte införskaffat en sån så finns d enkla övningar som t.ex; ställ dig barfota på tidningspapper som du försöker skrynkla ihop med tårna. Eller (utan skor) stå på ett ben och rör dig i sidled, genom att vrida foten ordentligt och gå upp på tå när du vrider med den främre halvan av forten,..... aaa, men du fattar.
Hoppas fotlederna bättrar sig!

Vrickningsskada
Balansplattorna ni snackar om e sånna där runda plattor med en kloss under va? =) Har prövat göra knäböj på en fot på sånna, svårt som fan men riktigt bra träning. Rekomendera =)

Vrickningsskada
Brukar köra den övningen Yutta beskrev. Riktigt fin övning som alla skidåkare borde göra!
Snacka med en sjukgymnast om det, alternativt din tränare (om du styrketränar).
Det är ju sånt här de är till för...
Lycka till!

Tillbaka
Topp