Vridstyvhetens inverkan på upplevelsen av svängradien

Magnus_72

Ny medlem
Jag funderar på att köpa Nordica Fire Arrow 84 EDT, värstingen i Fire Arrow-serien. Jag har aldrig testat dem, däremot har jag testat Fire Arrow 80 PRO 180cm och gillade dem skarpt. Frågan är hur giltig jämförelsen är? Fire Arrow 80 Pro 180cm har 132/80/115 r16m. För Fire Arrow 84 EDT får jag i så fall välja mellan 176cm 128/84/112 r18m eller 184cm 128/84/112 r19,5m, längd 180cm finns inte.

EDT lär vara ett as till vridstyv skida och kanske även styvare i längsled jämfört med PRO, det vet jag inte. Finns det något generellt att säga; typ att ju vridstyvare en skida är desto kortare upplevs svängradien? Jag tycker att Fire Arrow 80 PRO med r16m var kul, r18m eller r19,5m låter långt så det skulle vara bra om någon kan stödja min ovan nämnda tes?

Jag är 190cm lång, väger 100kg, medelgod åkare på frammarsch. Vilken längd tycker ni att jag ska välja; 176cm eller 184cm? Skidorna har twin tip och kanske lite tip rocker men inte så mycket.

Nej jag vill helst inte köpa Fire Arrow 80 PRO (om de ens går att få tag på). De är apfula och man vill ju alltid ha lite värre grejer.

Utan att tveka så skall du med din vikt köpa dom längsta
Vill du han kul och samtidigt stabil dikad för din storlek så tycker jag du skall titta på Völk RTM 84 eller vwerks i 181 längd
En modern fullrockerskida som är enormt stabil men samtidigt lekfull fantastiskt isblått och skär.
Inga problem att åka allt i från snabba korta sladdsvängar till storlslalom. Lika roligast åka på i gröna backar som svarta och allt däri mellan.

//GC

Hoppas att någon kunnig skiditillverkare hoppar in och svarar på detta. Har också funderat på hur vridstyvheten och vridmjukheten påverkar en skida. Min känsla är också att vridstyvhet ger en kortare svängradie.. Te,x upplever jag mina vridstyva 185 cm völkl speedwall gs med 19,8 m radie som en svängig skida för sin radie.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp