Watea, Coomba, Pro Rider eller Seth?

skoogen

Ny medlem
Efter sömnlösa nätter, outröttliga diskussioner (fran min sida) med flickvän och nära vänner sa känner jag ett behov av att vända mig till en neutral skara skidakare för att fa lite input och ett avslut i denna fraga. Jag ska utöka skidgarderoben med ännu ett par skidor. Aker mycket och akningen sker uteslutande i alperna och till största möjliga del föredras offpist. Är 178cm / väger 77kg med alpin tävlingsbakgrund och gillar aggresiv akning, men pga korsbandsoperationer har akstilen tonats ned och har under senaste säsongen börjat uppskatta en nagot mjukare akstil.

Har under senaste aren akt mycket pa Gotama 05/06 183cm, vilken jag upplevt som lite plankig och kort men annars en smidig skida som funkat i de flesta förhallanden utanför pisten. I pisten har den dock inte tilltalat mig alls. Under förra säsongen inhandlades en K2 AK Maiden 06/07 189cm som jag i princip akt pa sen dess. Upplever den som följsam och mjuk - överlag en skön skida helt enkelt. Nackdelen som jag upplevt det är att den kan "vika sig" när man star pa lite hardare och det är lite uppkört.

Tanken är att nyförvärvet ska funka som en skida för de flesta förhallanden i alperna men med betoning pa offpist. Kommer troligtvis behalla AK Maiden som en skida för fina puderdagar (ev vid senare tillfälle byta denna mot ny skida med biffigare matt för unreal dagar - men det far bli en fraga att brottas med senare), men behöver en skida snäppet under denna som funkar pa det mesta. Har funderat pa Fischer Watea 101, K2 Coomba, Dynastar Pro Rider och en outsider som K2 Seth. Nagon som kan dela med sig av lite tankar och erfarenheter?

Mina 5 cent!
Vi har nästan samma stats 178/80 men min bakgrund är puckel...

Watea 101 gör tricket för mig! En skida som gör många åkare (även mig) till en bättre åkare?! Detta kan vara den skönaste skida jag åkt på!?

K2 Seth kan var en av de tråkigaste skidorna jag provat eller så hade jag bara en överdjävulskt dålig dag...

Får jag föreslå att du tittar på 4FRNT EHP... Där har du en skida som jag tror passar dig som handen i handsken... Racebakgrund, gillar att stå på, kör mest OP osv...

Helt klart K2 coomba. En underbar skida som är uppföljare till Apache Chief. Funkar i puder o pist alla dagar på säsongen..även väldigt skön att ha som telisskida.

Själv kör jag på 181cm. Kör väldigt aggresivt.

lycka till med skidköpet

Provade Watea'n förra helgen och det var en trevlig bekantskap. Bra flyt i offpisten och förvanade bra i pisten. Var monterad med Duke's vilket kanske gjorde att den kändes lite tung jämfört mina övriga skidor. Skidan kändes nagot stum, men ska ge den en ny chans.

Tänkte försöka prova Coomba'n under helgen sa vi far hur den känns i jämförelse.

Jag stod inför ungefär samma val för en månad sedan då jag valde mellan Katana, Gotama och
Watea. Valet föll på Watean och efter att ha testat skidan några dagar i fina förhållanden (ca 3 dm
puder) så kan jag bara säga att jag så långt är mycket nöjd med mitt val. Den lyckas kombinera
stabilitet och livlighet på ett förvånansvärt bra sätt. Trygg när man brassar på i offpisten, men funkar
ändå förhållandevis bra på skär i pisten. Att du upplevde den som tung kan ha att göra med att det
var en duke-bindning på skidan då jag skulle säga att den är "medeltung" i sin klass. Dynastar är
tyngre, medan Coomban är lättare.

Seth går bort direkt enligt mig. Fladdrig och nervös i pisten och ok men inte mer i offpisten.

Senast ändrad:
Jag testade Coomba förra våren och det måste va ett par av dom fladdrigaste skidorna jag åkt. Dom kändes nästan farliga i en hård pist, helt utan stabilitet så jag bytte till ett par Watea istället och dom behöll jag hela dan. Kanonskida, kan bara hålla med föregående talare där.
Däremot så gillade jag Seth, riktigt rolig att ligga och leka i vårslasket med. Gillar du AK maiden så borde inte seth vara ett alltför stort steg. Den är snäppet styvare och lite mer allround.
Har inte testat pro rider men gamla legenden var grym. Helt klart värd all fin kritik den fått. Lite mer tungjobbad än de andra skidorna du föreslagit men gillar du aggresiv åkning är detta den rätta.

Outsiders som jag funderar att satsa på är Blizzards Big Akira eller Argos. Grymt välbyggda och trevliga skidor. Bra integrerat system för Duke där den ligger nersänkt i skidan.

Senast ändrad:
Ska vi sen gå in på detaljer så har ju Blizzards bindningar det överlägset skönaste klickljudet när man trycker ner pjäxan. Ett bestämt klick som tydligt talar om att nu sitter pjäxan, men ändå moget och dämpat och inte det här brutala panget som ibland hörs åtföljt av resonansvibrationer där all plast och smeck i bindningen avslöjar sig.
Ett riktigt mästerverk!

"smeck i bindningen" jag förstår vad du menar men det är ett skönt uttryck :D

lommasurfarn sa:
Ska vi sen gå in på detaljer så har ju Blizzards bindningar det överlägset skönaste klickljudet när man trycker ner pjäxan. Ett bestämt klick som tydligt talar om att nu sitter pjäxan, men ändå moget och dämpat och inte det här brutala panget som ibland hörs åtföljt av resonansvibrationer där all plast och smeck i bindningen avslöjar sig.
Ett riktigt mästerverk!
Ja framför allt då det är Marker bindning!!

//H

Det blev fan lite märkligt där, jag måste hålla med Hasse... Vill du ändra lommasurfarn? Det är ju 100 procent smäck i de bindningarna!

Testade både Pro Rider och Seth (189 cm) i helgen i Hemsedal.

Så på hårt underlag (både offpist och i pist) så var det som förväntat Pro Ridern som kändes tryggast och stadigast. Bara att dundra på med andra ord.
Däremot hade jag det riktigt kul på Seth, blev positivt överraskad över hur bra grepp den hade samtidigt som den var riktigt rolig. Men den var inte lika trygg som Pro Ridern.
Om jag själv skulle välja skulle jag prioritera den mer varierade Seth framför Pro Rider.

Så det är väl bara att välja om det är full ladd som gäller eller mer lek-åkning....

Tebax igen... nu med köpta skidor!

Köpte till slut 188 cm K2 Coomba med Dukes. Nu efter ca 15 skiddagar pa denna kombo sa kan jag summera följande:

Är nöjd med skidan som är fin i puder (som de flesta skidor i denna dimension). Toppen simmar upp till ytan pa ett till början lite ovant sätt, men är ganska skönt när man vant sig. Skidans flex är ok pa en skida som denna, den svarar bra och är lättsvängd. Hade kanske kunnat tänka mig en nagot styvare sa här i efterhand. Skidan är dock väldigt lätt och jag har gjort ett antal 2-3 timmars turer och den är även lätt att bära när man klättrar eller knatar. Skidan är även riktigt skön i pist sa länge det inte är stenhart och man inte bränner pa i störtlopps hastigheter.

Marker Duke har varit en positiv upplevelse rakt igenom. Stabil och smidig funktion. De enda sma grejorna som man kan anmärka pa är att hälhöjaren hade kunnat ha ett högre läge, samt även att is kan sätta sig pa bindningen vilket gör det svart att ändra fran "gangläge" till "akläge".

Nu är det dock sa att jag skulle vilja skaffa en skida att komplettera med (breddare) och med mer stabilitet för att kunna brassa lite hardare nerför berget. En annan egenskap jag efterlyser är skidans förmaga att svälja en bitvis uppkörd offpist utan att börja vobbla och sla alltför mycket.

Har funderat lite pa Dynastar XXL och Atomic Big Daddy, men ej haft möjlighet att provaka dessa. Har även lite funderingar att DPS Lotus hallet men efter att testat Pontoon sa är jag lite tveksam.

Skulle uppskatta lite input pa ovan, men är även öppen för andra ideer.

Om du har ett par coomba redan så tycker jag personligen att ett par XXL känns lite underdimentionerat. Ett par DPS Lotus 120 i flex 3 är nog absolut ingen dum idee.. har ej åkt på dem ska dock sägas, men kolla med Nojlas, han verkar ha bra koll på Lotusarna.... Pontoonen är ju väldigt mjuk, och Lotusarna speciellt i flex 3 är absolut inte mjuka...

4frnt EHP 193, Hård, Grym i fart, lite tung när det går långsamt, flyter riktigt skönt pga den långa nosen...

Finns massa skidor som antagligen skulle fungera utmärkt.

men som sagt, om du ska komplimentera Coomban ta nått större än XXL:en. är min tanke i alla fall...

Tack för inputen. Hur stor är skillnaden pa en DPS Lotus 120 o 138? Om jag förstatt det rätt sa har 138'an bade rocker och inverterade matt, medan 120 är mer som en vanlig skida.

Antar att längden man ska satsa pa är 190 eller 192 beroende pa modell (antar att 200/202 cm blir lite langt för min lekamen). Fragan sedan är snarare flexen, ska man köra 2 eller 3. Nagon som har efarenhet?

Jag är ju inte så lite färgad nu då men 4frnt EHP 193 är förmodligen världens bästa skida för dom som gillar att dra på lite. Styv under och bakom foten för att tåla landningar och styra när man gasar, men ett relativt mjukt brätte som flyter och gör skidan manöverbar.
Tokigt bra helt enkelt. Obs kommer i ny bredd nästa år, 116 under foten mot 112 i år.

dannedieharder sa:
Jag är ju inte så lite färgad nu då men 4frnt EHP 193 är förmodligen världens bästa skida för dom som gillar att dra på lite. Styv under och bakom foten för att tåla landningar och styra när man gasar, men ett relativt mjukt brätte som flyter och gör skidan manöverbar.
Tokigt bra helt enkelt. Obs kommer i ny bredd nästa år, 116 under foten mot 112 i år.
True that! Sjukt rolig skida! Har kört den en hel del den här säsongen. Är den perfekta kompromissen mellan friåknigs comp skida och puder skida :D Den mjuka nosen gör gött lyft i pudret medan resten av skidan är så rak att den går bara dit du har tänkt att den ska gå! GASA GASA GASA :D

Jag kör med Lotus 120 i f.2, det fungerar skitbra för mig, 3:an hade nog varit bättre i vissa lägen (inte åkt på den, men med tanke på hur skidans beteende i vissa situationer...), men i majoriteten av åken för mig så är 2:an ljuvlig! Jag väger 70kg på 174cm och kommer byta ut mina Scratch BC 185 mot ett par Pro Riders 186 nästa år som vanlig friåkningsskida/pistskida, vilket troligtvis säger mest om hur jag är som åkare.

Du ligger precis i gränsen mellan flex 2 och 3 skulle jag gissa... Runt 80kg och med tävlingsbakgrund skall nog flex 3 inte vara några problem, men om knäna börja bestämma över åkstilen är kanske 2 bättre... Det fina med Lotusarna är (iaf. 120) att de är mjuka i brättet och styva i tailarna, så då de ospårade pudret byts mot uppkörd lössnö/några dagar gammal offpist är det bara att styra mer med tailarna/det man har under foten istället för med brättet. Tailarna fungera lite som centerbord undefär, bara att jobba lite mer så går det hur stabilt som helst!

120 vs. 138
Dagens I-landsproblem nummer 1, utan tvekan... Jag som har ett par 120 kommer ju givetvis köpa 138 nästa gång, man måste ju testa det som sägs vara den ultimata puderskidan nummer 1. Men 120 är inte dum, helt fenomenal blandninga för att köra djupt puder, men ändå klara av den vanliga åkningen.Har man kanter är det inga problem att lägga upp stora fina super-G-svängar tack vare vridstyvheten, den är trygg att sidsteppa isiga branta passager med, och den är riktigt smidig att skata med på transporter. Dock är 120 riktigt dålig att jibba med, tro mig...

Men om du är nöjd med Coomba som vanlig offpistskida som du kan ha till bra förhållanden, då är ju 138 rätt val, så har du den till de episka dagarna... Jag kör ju mina 120 till allt möjligt, just för att de är styvare än mina Scratch BC och markant mycket lättare att släpa på.

Tillbaka
Topp